براساس داده‌های منتشرشده بانک جهانی، آمار مهاجرت ایرانیان به خارج از کشور در دهه‏‌های1960 و 1970 میلادی (دهه‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی)، با توجه به جمعیت ایران در این سال‌ها رقمی قابل‌توجه بوده و هیچ‌گاه نزدیک به صفر نبوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، کافی است تا نگاهی اجمالی بر مطالب نشر یافته در حوزه مهاجرت بیا‌ندازیم تا متوجه شویم حجم و تنوع ادعاها، مطالب و اظهارنظرهای غیرعلمی و غیرسازنده در این حوزه هزاران برابر محتویات علمی، پژوهش های آماری کمی و کیفی، مستندات و گزاراشاتی است که می بایست در این حوزه پیرامون زمینه ها و انگیزه های انواع مهاجرت، اثرات و تبعات، فرصت‌ها و تهدیدات مهاجرت برای جامعه ایرانی تولید و منتشر می‌شد.


از این رو، تلاش می‌شود در قالب ارائه مطالب پیوسته،ادعاهای مطروحه بررسی و پاسخ داده شود. در همین راستا و در ادامۀ یکی از ادعای منتشرشده که در آن آمده بود: «مرداد ۱۳۴۴ نتایج بررسی مهاجرت که توسط سازمان ملل انجام‌شده بود، ایران را از لحاظ مهاجرت اتباع به کشورهای دیگر در ردیف پنج کشور پایین جدول نشان می‌داد (نزدیک به صفر)»، ادعای دیگری مطرح می‌شود مبنی بر اینکه: «این بررسی ده سال بعد در سال ۱۳۵۴ دوباره انتشار یافته که تغییری در رتبه ایران نشان نمی‌داده و مهاجرت ایرانیان نزدیک به صفر بوده است».

این موضوع در حالی طرح شد که داده‌های مربوط به مهاجران کشورها، از سال 1990 در وبگاه سازمان ملل موجود است. داده‌های مربوط به دهه‌های قبل توسط بانک جهانی استخراج شده است. با مراجعه به داده‌های بانک جهانی در حوزه مهاجران خارج از کشور در دهه 1970 (دهه 50 شمسی) ایران رتبه 74ام را در بین 232 کشور دارد و به ازای هر هزار نفر جمعیت کشور، 8.1 نفر در خارج از کشور به سر می‌برده‌اند.

طبق داده‌های بانک جهانی در دهه 1970، تعداد مهاجران ایرانی در کشورهای دیگر برابر با 232,811 بوده است؛ به‌عبارت‌دیگر تعداد مهاجران در این دهه برابر با 8.1 نفر به ازای هر هزار نفر جمعیت ایران بوده است.

نرخ خالص مهاجرت ایران در 75-1970 بر اساس داده‏های سازمان ملل متحد، برابر با 0.51 نفر در هر هزار نفر جمعیت کشور است؛ یعنی به ازای هر هزار نفر جمعیت کشور، 7 نفر از کشور خارج‌شده‌اند. این نرخ از تقسیم تفاوت مهاجران ورودی به مهاجران خروجی به جمعیت کشور به دست می‌آید. از روی این داده نمی‌توان تعداد دقیق مهاجران ایرانی در خارج از کشور را تخمین زد چراکه مهاجران ورودی هم در آن لحاظ شده‏اند.

«از این آمار‌ها چنین برمی‌آید که ایرانیان تمایلی به مهاجرت به کشورهای دیگر نداشتند».

این در حالیست که طبق داده‌های منتشرشده بانک جهانی، تعداد مهاجران ایرانی، هیچ‌گاه نزدیک به صفر نبوده است. در دهه‏های1960 و 1970 میلادی (دهه‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی)، تعداد ثبت‌شدۀ مهاجران ایرانی به ترتیب 171,478  و 232,811 نفر بوده است که با توجه به جمعیت ایران در این سالها رقم قابل‌توجهی بوده است.

تمایل به خروج از یک کشور با آمار ثبت‌‍شده مهاجران خارج از کشور تفاوت معناداری دارد. تمایل یک خواسته ذهنی است درحالی‌که تا اقدام برای مهاجرت و تحقق مهاجرت بایستی گام‌های متعددی برداشته شود.

در پایان ذکر این نکته حائز اهمیت است که با توجه به اینکه تعداد مهاجران ایرانی در سال‌های دهه 40 و 50 رقم قابل‌توجهی را نشان می دهد، تمایل به مهاجرت هم در میزان بالاتری وجود داشته است.