با معرفی نمایندگان جمهوری چک، قرقیزستان، کنیا، اتیوپی، لتونی و کوزوو، تعداد نمایندگان کشورهای حاضر در اسکار امسال به ۵۶ کشور رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  به نقل از هالیوود ریپورتر، جمهوری چک، قرقیزستان، کنیا، اتیوپی، کوزوو و لتونی جدیدترین کشورهایی هستند که نمایندگان خود را برای اسکار بهترین فیلم بین‌المللی معرفی کردند.

قرقیزستان: قرقیزستان با اولین فیلم بکزات پیرماتوف به رقابت اسکار وارد شد. این فیلم با عنوان «آرورا» یا «سپیده دم» داستان  آسایشگاهی را در سواحل دریاچه‌ای که در دامنه  کوهستانی در آسیای میانه واقع شده روایت می‌کند. این آسایشگاه اقامتگاهی آرام در پس زمینه طبیعتی زیباست اما ناگهان تعادل همه چیز به هم می‌خورد و زنجیره‌ای از وقایع برگشت ناپذیر اتفاق می‌افتد.

این فیلم که در جشنواره بین‌المللی فیلم بوسان امسال برای نخستین بار دیده شد، دوازدهمین فیلمی است که قرقیزستان پس از استقلال این کشور در سال ۱۹۹۱ تاکنون برای اسکار معرفی کرده است. این کشور تاکنون موفق نشده تا به فهرست نامزدهای اسکار راه یابد.

کنیا: کنیا با فیلمی با عنوان «سابیرا» وارد رقابت شده که داستان زن جوانی را روایت می‌کند که هدفش شنا در اقیانوس است و به این منظور باید با محدودیت‌های کلیشه‌ای در جامعه سنتی‌اش مبارزه ‌کند. این فیلم را راونِت چادا ساخته که فیلمسازی متولد هند و ساکن نایروبی است.  

این فیلم با اقتباس از داستان کوتاهی به همین نام که سال ۲۰۰۷ منتشر و برنده جایزه شد ساخته شده است. این چهارمین حضور کنیا در رقابت اسکار است.

کوزوو: کوزوو با «زانا»  ساخته وارد رقابت فیلم بین‌المللی اسکار شد. این فیلم اولین فیلم بلند آنتونتا کاستراتی است که برای اولین بار در جشنواره تورنتو به نمایش درآمد.

این فیلم که محصول مشترک کوزوو و آلبانی است داستان لومه با بازی آندریانا ماتوشی را روایت می‌کند که زنی آلبانیایی است که در دهکده‌ای در کنار همسر و مادرهمسرش زندگی می‌کند. او تنها فرزندش را یک دهه پیش و در جریان جنگ داخلی یوگوسلاوی از دست داده و تلاش دارد تا دوباره باردار شود.

کارگردان این فیلم را در بیستمین سالگرد جنگ یوگسلاوی ساخته و تلاش دارد تا با آن یادآور روزگار سختی باشد که برمردم این سرزمین گذشت.

«زانا» ششمین حضور کوزوو در رقابت اسکار است.

اتیوپی: اتیوپی با «دویدن در برابر باد» وارد رقابت اسکار شده است. این فیلم که ساخته یان فیلیپ وِیل کارگردان آلمانی است داستان 2 برادر را روایت می‌کند که عاشق کشورشان هستند.

این چهارمین حضور اتیوپی در رقابت اسکار و اولین فیلمی است که از سوی وزارت فرهنگ این کشور به اسکار معرفی می‌شود. پیش از این تهیه کنندگان به صورت مستقل فیلم خود را به اسکار معرفی می‌کردند.

ویل کارگردان فیلم که آلمانی است و به زبان‌های انگلیسی، آمهاریک، اسپانیایی و فرانسوی تسلط دارد این فیلم را به زبان آمهاریک که زبان بومی اتیوپی است، ساخته است. وی سال‌هاست در اتیوپی زندگی می‌کند و از سال ۲۰۰۸ تاکنون با جمع‌آوری بیش از ۱۱۰ هزار دلار 2 مدرسه در این کشور ساخته است.

جمهوری چک: جمهوری چک نیز با فیلم «پرنده نقاشی شده» وارد این رقابت شد. این فیلم ساخته واسلاو مارهول درباره هولوکاست است و در جشنواره‌های ونیز و تورنتو به نمایش درآمده است. این فیلم سیاه ‌و سفید با روایتی دردناک با اقتباس از رمانی به همین نام نوشته جرسی کوسینیکی ساخته شده و درباره پسربچه یهودی تنهایی در لهستان تحت تسخیر نازی‌هاست. داستان فیلم به حدی آزاردهنده است که چند روز پیش شماری از تماشاگران در جشنواره تورنتو سالن سینما را ترک کردند.

جمهوری چک از دهه ۱۹۶۰ با عنوان چکسلواکی در اسکار حضور داشت و با عنوان جمهوری چک از سال ۱۹۹۴ هر سال فیلم هایش را به اسکار معرفی کرد و در ۱۵ سال اخیر ۳ بار نامزدی اسکار را کسب کرد. این کشور سال ۱۹۹۶ با فیلم «کولیا» ساخته یان سوراک برنده اسکار شد. 2 برد دیگر نیز در دهه ۱۹۶۰ نصیب چکسلواکی شده بود.

لتونی: لتونی با «متحرک» وارد رقابت اسکار شد. این فیلم ساخته دیویس سیمانیس داستان اسکار شیندلر اهل لتونی را روایت می‌کند که شماری از یهودیان را در جنگ جهانی از دست نازی‌ها نجات داد. این فیلم برمبنای داستانی واقعی ساخته شده است.

لتونی تاکنون از سال ۱۹۹۲ بارها نماینده خود را برای اسکار معرفی کرده اما هرگز نامزدی این بخش را کسب نکرده است.

به جز ایران، اوگاندا، تایوان، آفریقای جنوبی، اسلوونی، اسلواکی، صربستان، پرتغال، لهستان، پرو، پاکستان، مکزیک، کاستاریکا، شیلی، بلغارستان، بوسنی و هرزگوین، بولیوی، اتریش، سوئد، مصر، اوروگوئه، فنلاند، برزیل، کوبا، جمهوری دومینیکن، مجارستان، نپال، هلند، نروژ، اسپانیا، مراکش، کرواسی، تونس، مقدونیه شمالی، کلمبیا، ژاپن، رومانی، ترکیه، الجزایر، بلژیک، کامبوج، اکوادور، استونی، گرجستان، آلمان، فلسطین، پاناما، کره جنوبی، سوئیس و اوکراین دیگر کشورهایی هستند که پیش از این نمایندگان خود را برای  نود و دومین دوره جوایز اسکار در بخش فیلم بلند بین‌المللی را به آکادمی معرفی کردند.