معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه اگر فکر می‌کنید نیرویی از بیرون و خارج از سیستم می‌آید و توسعه اتفاق می‌افتد، گفت: این موضوع تحقق نمی یابد و توسعه استان با سرمایه گذاری بر بوم منطقه محقق می شود.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در جلسه رونق تولید و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان  استان گلستان که با حضور استاندار و مقامات عالی استان تشکیل شد شرکت کرد.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان با تاکید بر اینکه استان گلستان از ظرفیت های بالای انسانی برای توسعه برخوردار است گفت:اگر فکر می‌کنید نیرویی از بیرون و خارج از سیستم می‌آید و توسعه اتفاق می‌افتد، این مهم تحقق نمی یابد. این موضوع درباره استان و کشور هم صدق می کند. اگر فکر کنیم خارجی‌ها می‌توانند سبب توسعه ایران شوند اشتباه می‌کنیم، توسعه این مملکت درون زاست و توسط نیروی انسانی داخل کشور شکل می گیرد.

معاون علمی وفناوری رییس جمهوری بابیان اینکه توسعه استان باید درون‌زا و مبتنی بر بوم منطقه باشد،گفت: ما باید زیرساخت‌ها را تجهیز کنیم. باید زیست بومی ایجاد شود که بخش خصوصی روی نیروی انسانی سرمایه‌گذاری کند تا به اقتصاد دانش بنیان برسیم.

ستاری درادامه خام‌فروشی را مورد نکوهش قرار داد و گفت: آیندگان ما را به علت خام‌فروشی سرزنش خواهند کرد.این موضوع تنها  مربوط به نفت نیست. باید بدانیم خام‌فروشی ارزش افزوده ایجاد نمی کند.

رییس بنیادملی نخبگان با بیان اینکه دراقتصاد دانش‌بنیان پول دولتی مهم نیست بلکه سرمایه گذاری بخش خصوصی است که مهم جلوه می کند،گفت: استان گلستان ازظرفیت‌های زیست بوم مناسبی در کشاورزی، گیاهان دارویی و معادن برخوردار است . برای استفاده از این ظرفیت‌ها باید مراکز نوآوری داشته باشید و با بهره گیری از نیروی انسانی خلاق و سرمایه گذاری بخش خصوصی بوم استان را ارتقا بخشید.

 

امضای تفاهم نامه با هدف رونق زیست بوم منطقه

در  جلسه رونق تولید و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان  استان گلستان که با حضور استاندار و مقامات عالی استان همراه بود  4 تفاهم نامه با هدف رونق زیست بوم فناوری استان گلستان منعقد شد.

 این تفاهم نامه ها که میان معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری و استانداری گلستان و نمایندگان آنها منعقد شده راه اندازی مرکز نوآوری سلامت و فناوری های حوزه سلامت و راه اندازی کارخانه  های نوآوری گرگان و گنبد و توسعه زیست‌بوم نوآوری و فناوری منطقه را هدف قرار داده است.

"ایجاد و توسعه اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی" ،"ایجاد زمینه مناسب برای بروز خلاقیت و پرورش ایده‌های نو"،"معرفی ظرفیت‌ها و فرصت‌ها جهت ایجاد کسب‌وکارهای جدید" و" تجاری‌سازی نتایج آن" از دیگر اهداف این تفاهم نامه هاست.

 

عمل صالح دکتر ستاری با به سرانجام رساندن کاری که شروع کرده اند کامل می شود

آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان با بیان اینکه ما نیز مانند رهبر معظم انقلاب به آقای دکتر ستاری امیدواریم تاکید کرد: عمل صالح ایشان با به سرانجام رساندن کاری که شروع کردند و فتح قله‌های آن کامل می شود.

در آخرین بخش از سفر یک روزه به استان گلستان سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و آیت الله سید کاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه و امام جمعه استان با یکدیگر دیدار کردند.

در این دیدار آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان با تاکید بر اینکه صنعت می‌تواند موتور محرک اقتصاد و توسعه استان باشد و لازم است زمینه ایجاد صنایع مرتبط با ظرفیت ها در این استان فراهم شود،گفت: اقتصاد کشاورزی که در حال حاضر وجود دارد سنتی و برای گذشته‌های دور است.برای رسیدن به نقطه مطلوب باید از فناوری‌های نوین استفاده کرد.

 

افزایش تعرفه 25 درصدی برای صادرات مواد خام

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری نیز در این دیدار با اشاره به اینکه خام‌فروشی یکی از اشتباهات بزرگ ما در اقتصاد است،بیان کرد:فروش نفت خام یکی از نقاط ضعف ماست در حالی که با پالایش آن می‌توانیم ثروت آفرینی کنیم.به همین منظور و با هدف کاهش روند خام‌فروشی محصولات داخلی، از ابتدای مهرماه امسال،‌ تعرفه صادرات مواد خام معدنی ۲۵ درصد بیشتر می‌شود.

رییس ستاد توسعه فناوری های حوزه انرژی در ادامه درباره پیشرفت های حوزه پالا یشگاهی گفت: با  حمایت از بخش های توسعه و تحقیق در بخش پالایشگاهی کشور و با بهره گیری از توان متخصصان داخلی ، به خودکفایی مطلوبی در این بخش رسیده ایم و ارزش افزوده مناسب برای محصولات این حوزه را محقق کردیم .

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری  در ادامه درباره تجهیز زیر ساخت های استان گلستان گفت:هیچ پژوهشی بدون حضور مشتری به نتیجه مطلوب نمی‌رسد.پارک‌های علم و فناوری ،مراکز رشد ،کارخانه‌های نوآوری در همین راستا ایجاد شده اند تاضمن بارور کردن ایده ها،بتوانند برای محصول و پژوهش خود مشتری به دست آوردند.