در کل جهان بسیاری از مردم صرفاً میل به مهاجرت دارند و کمتر برنامه‌ریزی و اقدام عملی در این مسیر می‌کنند. بر اساس پیمایش گالوپ در سال 2017 از نظر تعداد افراد متمایل به مهاجرت نسبت به جمعیت، ایران جزو 20 کشور اول قرار ندارد.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، مسئله مهاجرت خاصه مهاجرت نیروی‌انسانی متخصص و نخبه، همواره یکی از موضوعات مهم در جوامع انسانی بوده و هست. موازی با اهمیت این موضوع، حاشیه‌ها و مغالطه‌های فراوانی نیز همیشه بر واقعیت‌های موجود سایه افکنده است.

از این رو، تلاش می‌شود در قالب ارائه مطالب پیوسته، ادعاهای مطروحه بررسی و پاسخ داده شود.

در یکی از ادعاهای مطرحه، نمودار مهاجرت ایرنیان در سال‌های بعد از انقلاب را به‌طور چشمیگری صعودی می‌داند و عنوان می‌کند: «
این ارقام به شکل ناباورانه‌ای تغییر کرده است. ایران دیگر در رتبه انتهای جدول نیست و برعکس به صدر جدول رسیده است. ایرانیان سومین مردمان در جهان هستند که به دنبال مهاجرت هستند».

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که بر اساس داده‌های بانک جهانی در سال 2017، تعداد مهاجران ایرانی در جهان1,237,344 نفر بوده است. رتبه ایران در بین 232 کشور بر اساس این داده‌ها 54 ام است که نسبت به دهه 70 میلادی، 22 پله افزایش‌ یافته است ولی هنوز تا صدر جدول فاصله زیادی دارد.

علاوه بر آن، بر اساس پیمایش گالوپ در سال 2017 از نظر تعداد افراد متمایل به مهاجرت نسبت به جمعیت، ایران جزو 20 کشور اول قرار ندارد.

طبق داده‌های بانک جهانی از آمار مهاجران هر کشور در سال 2017، ایران با تعداد ثبت‌شده 1,237,344 نفر، رتبه 54م در بین 232 کشور را دارا است که تا صدر جدول فاصله زیادی دارد. کشورهای اول از نظر تعداد مهاجرین در جهان عبارت‌اند از هند (بیش از 16 میلیون)، مکزیک (در حدود 12 میلیون نفر)، روسیه (حدود 11 میلیون نفر)، چین (حدود 10 میلیون نفر) و بنگلادش (بیش از 7 میلیون و 700 هزار نفر).

علاوه بر آنچه گفته شد باید دانست میان تمایل به مهاجرت و اقدام به مهاجرت تفاوت بسیاری است. بنا بر پیمایش‌های گالوپ  در سال 2017 بیش از 700 میلیون نفر از جمعیت جهان میل به مهاجرت دارند ( 15% جمعیت جهان). در این سال طبق بانک جهانی تعداد مهاجران در جهان 266 میلیون نفر بوده است. این واقعیت نشان می‌دهد در کل جهان بسیاری از مردم صرفاً میل به مهاجرت دارند و کمتر برنامه‌ریزی و اقدام عملی در این مسیر می‌کنند.

در واقع شکاف عمیقی میان انبوه جمعیت «آرزوکنندگان مهاجرت (Dreamers) »، گروه «برنامه‌ریزان مهاجرت(Planners)» و نهایتاً دسته «اقدام‌کنندگان به مهاجرت(Movers)» وجود دارد؛ بنابراین جمعیت 700 میلیونی آرزوکنندگان مهاجرت به چند ده میلیون برنامه‌ریز و  اقدام‌کننده مهاجرت تقلیل می‌یابد.

بر اساس پیمایش گالوپ ایران از نظر تعداد بزرگسالان متمایل به مهاجرت در رتبه هفتم قرار دارد، اگر این تعداد به نسبت جمعیت کشورها محاسبه شود ایران بین 20 کشور اول قرار ندارد.

منبع «پرونده مهاجرت گیت ایران»: