محققان موفق به تولید نوشیدنی از جلبک شدند که سرشار از پروتئین بوده و طعمی گس و متناسب با فرهنگ ایرانی دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،علی خلیلی مدیر بازاریابی بانک ملی جلبک ایران در دانشگاه تهران اظهار کرد:  از میان میکروارگانیسم ها، جلبک ها به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که از خود نشان داده اند بیش از همه مورد توجه قرار گرفته اند. جلبکها به کارخانه های زیستی معروفند و قادرند با تولید مواد ارزشمند مختلف، نیاز بشر را در زمینه های گوناگون همچون تامین غذا، آب، دارو و انرژی برطرف کنند.

وی ادامه داد: کشور ما ایران یکی از غنی ترین کشورهای دنیا از نظر تنوع ذخایر گونه های جلبکی است.

به گفته وی علیرغم تحقیقات و مطالعات نظری و میدانی زیاد، کمبود مرکزی که به شکلی یکپارچه و هدفمند گونه های جلبکی بومی ایران را شناسایی و به صورت عملی زمینه استفاده از آنها را در حوزه های مختلف فراهم کند به شدت احساس می شود.

خلیلی افزود: در این بانک تمام محصولاتی که از جلبک تولید می شود در دانشگاه تهران به تایید می رسد.

وی با بیان اینکه توانستیم از جلبک «اسپیرولینا» برای تولید نوشیدنی بهره ببریم، بیان کرد: این جلبک بومی مکزیک است و توانستیم با روش هایی که داریم در بانک جلبک آن را به تولید انبوه برسانیم و از آن نوشیدنی تولید کنیم.

وی با بیان اینکه این نوشیدنی هیچگونه ماده افزودنی ندارد، بیان کرد: این جلبک حاوی پروتئین زیادی است که می تواند در یک میان وعده مورد استفاده قرار بگیرد.

به گفته وی، این جلبک از ذخیره معدنی بالایی برخوردار است که می توان به تقویت کننده سیستم ایمنی بدن، محافظ تیروئید، سرشار از ویتامین و آهن اشاره کرد.

خلیلی با بیان اینکه این نوشیدنی طعم گس اصیل ایرانی دارد، بیان کرد: ما توانستیم این نوشیدنی را متناسب با فرهنگمان ایرانیزه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه این محصول در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به تولید می رسد گفت: این نوشیدنی حاوی میکروجلبک دریایی  به رنگ سبز است که می توان از آن به عنوان مکمل غذایی استفاده کرد؛ از این ماده نیز می توان کمبودهای تغذیه ای را جبران کرد.

وی با تاکید بر اینکه صنعت استفاده از جلبک ها سابقه زیادی دارد، بیان کرد: به دلیل اینکه حداقل قسمت مهمی از وگان ها و مکمل های ورزشی از جلبک ها استفاده می کنند می توانند به سمت جلبک اسپیرولینا روی بیاورند.