آیت الله رئیسی گفت: نقش شرکت‌های دانش بنیان در پیشگیری از وقوع جرم، مبازه با فساد، شفافیت و پیشگیری از وقوع قاچاق کالا تعیین کننده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، نشست هم اندیشی پیرامون «نقش شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌ها در تحول قضایی» با حضور آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و علی وحدت رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی میزبان جمعی از فعالان فناور شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی بود.

آیت‌الله رئیسی، با بیان اینکه امروز نقش اقتصاد دانش بنیان بر کسی پوشیده نیست گفت: نقش شرکت‌های دانش بنیان در اقتصاد مقاومتی عنصر پیشران و پیشبرنده اقتصاد محسوب می‌شود و رفع مشکلات این شرکت‌ها از نظر مالی حقوقی، اقتصادی و زمینه کار و فعالیت یک ضرورت است؛ گام‌هایی در این رابطه برداشته شده و باز هم ضرورت دارد اقداماتی به سرعت انجام گیرد.

 

نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در کاهش وقوع جرم و افزایش شفافیت

وی در مورد خدمتی که شرکت‌های دانش بنیان برای قوه قضاییه می‌توانند انجام دهند، گفت: نقش شرکت‌های دانش بنیان در پیشگیری از وقوع جرم، مبارزه با فساد، شفافیت و پیشگیری از وقوع قاچاق کالا تعیین کننده است. همچنین کار دانش بنیان نسبت به رفع اطاله دادرسی، اتقان آرا و تسهیل دسترسی به عدالت بسیار نقش آفرین است.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه موضوع جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده مساله بسیار مهمی است، اظهار کرد: این کشور منابع سرشاری دارد که اگر کار علمی و دانش ضمیمه آن شود ثروت بسیاری ایجاد می‌شود که این ارزش افزوده ثروت عظیمی برای کشور است.

 

نقش اثرگذار شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد و جامعه 

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اثر نمایان شرکت‌های دانش‌بنیان در فضای کسب و کار و جامعه تصریح کرد: آثار حوزه‌های فعال کار دانش بنیان را می‌توان مشاهده کرد، طبیعتا ممکن است مشکلاتی با فضای کسب و کار سنتی وجود داشته باشد، ولی باید از این مرحله عبور کرد و این نوآوری و فعالیت در شرکت‌های نوپا بتواند عرصه تلاش و فعالیت خود را در جامعه کاملا پیدا کند.

رییس قوه قضاییه اضافه کرد: در این نشست مطرح شد که خدمت قوه قضاییه به زیست بوم نوآوری و خدمت زیست بوم نوآوری به قوه قضاییه می‌تواند یک خدمت دو طرفه باشد، لذا در رفع مشکلات دوستان به مساله ارزش معنوی و ارزشگذاری واقعی اشاره کردند که این ارزش باید برای دستگاه‌های مختلف کشور از جمله دستگاه قضایی شناخته شود.

وی با اشاره به ضرورت انجام بازرسی قبل، حین و بعد از ثبت شرکت‌های دانش‌بنیان توسط سازمان بازرسی گفت: در این جلسه به بازرسی‌هایی که فقط بعد از انجام کار صورت می‌گیرد، اشاره شد؛ این در حالی است که بازرسی قبل از انجام کار هم می‌تواند به پیشرفت کار کمک کند.

 

تشکیل کارگروه مشترک قوه قضائیه و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 

رئیس قوه قضاییه گفت: نسبت به رسیدگی به موضوعات مطرح در دادگاه ها، یک کارگروه و جلسه مشترک با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و معاونین قوه قضاییه تشکیل شود و مسائل فی مابین بخش اجرایی و قضایی کاملا مشخص شود و در رابطه با بخش‌هایی که با صدور دستورالعمل قابل حل است، در قوه قضاییه آن را انجام دهیم و بخش‌هایی که نیاز به قانون دارد، از طریق مجلس دنبال کنید که به صورت لایحه و یا طرح در مجلس مطرح شود و مشکلات دوستان مرتفع شود.

 

شفافیت 

آیت الله رئیسی افزود: برخی تصورشان این است که وقتی در قوه قضاییه از فناوری بحث می‌کنیم، یعنی حذف کاغذ؛ این در حالی است که حذف کاغذ یک مساله ابتدایی است و ما در واقع به یک مجموعه سامانه هوشمند الکترونیک فکر می‌کنیم تا با فعال شدن این سامانه‌های الکترونیک دسترسی مردم به عدالت آسان شود و دسترسی قضات و کارشناسان فعال شود؛ لذا این آغاز راه است و کار‌های خوبی هم انجام شده است که در این رابطه شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند نقش ایفا کنند.

 

وی ادامه داد: ما معتقدیم باید از شرکت‌های دانش بنیان صیانت و حمایت شود و وظیفه خود و همه اجزای نظام را این می‌دانیم که از امر مقام معظم رهبری که بار‌ها فرمودند باید به شرکت‌های دانش بنیان توجه داشت تبعیت کنیم. این توجه، یک توجه عملی، اجرایی و میدانی است و در عالم سخن و بخشنامه نیست. واقعا باید در حوزه حقوقی و قضایی این صیانت شکل بگیرد و ما حمایت از بازار تولید ملی و ایجاد ارزش افزوده که توسط این شرکت‌ها صورت می‌گیرد را وظیفه خود می‌دانیم.

 

آیت الله رئیسی با بیان این‌که  برای حمایت از این قضیه باید سازوکار لازم ایجاد شود، اظهار کرد: برای این منظور تشکیل کارگروه را یک امر ضروری می‌دانم که انشاءالله حتما دنبال شود.

رئیس قوه قضاییه درباره آمادگی برای استفاده از کار دانش بنیان در دستگاه قضایی گفت: بالاتر از بحث آمادگی، یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای استفاده از این دانش وجود دارد که بتوان بهره وری را کاملا افزایش داد تا با کمترین هزینه بیشترین استفاده را از امکانات و نیروی انسانی کارآمد داشت و این دانش را باید به خدمت گرفت تا سامانه‌های هوشمند الکترونیک در دستگاه قضایی فعال شود.

 

رئیس قوه قضاییه افزود: انشاءالله این همکاری بین شرکت‌های دانش بنیان، معاونت ریاست جمهوری و بخش‌های فعال در این حوزه و مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه ادامه یابد و نتایج آن را در عمل و اجرا شاهد باشیم.

 

وی در پایان تصریح کرد: امیدواریم آنچه گفتیم و شنیدیم برای رضایت خدا باشد و خداوند متعال برکت مرحمت کند. بنده کاملا با نظر شما در مورد برخورد با جرایم این حوزه و کپی کاری که اشاره کردید، موافقم. باید با هرگونه تقلب و کپی کاری برخورد کرد و اجازه جرم و تخلف به کسی نداد. همچنین این سامانه‌ها نباید به هیچ عنوان ابزار جرم و تقلب قرار گیرد که شما دوستان باید در این رابطه کمک کنید که از فواید این کار بهترین استفاده بشود و این ابزار به هیچ عنوان در اختیار مجرمین و متخلفین قرار نگیرد.

 

گفت‌وگوی فعالان «زیست‌بوم» با رئیس قوه قضائیه 

در این نشست، فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها دغدغه‌ها، نیازها و دیدگاه‌هایشان را به طور مستقیم با رئیس دستگاه قضا مطرح کردند و آیت‌الله رئیسی،  ضمن یادداشت این نکات، دستورات لازم را برای رفع مشکلات مطرح شده از سوی فعالان این کسب‌وکارها صادر کرد.