معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، شتابدهنده فناوری اسپین را با هدف توسعه استارتاپ‌های حوزه زیست‌فناوری و سلامت افتتاح کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، از دل یک ساختمان اداری در پایتخت، فناوری‌ها و دستگاه‌هایی بیرون می‌آید که نقش و نشان ایران‌ساخت‌دارند اما هم‌پای پیشرفته‌ترین محصولات مشابه خارجی کارآمد هستند.

شرکت دانش‌بنیانی که تجهیزات پزشکی را در حوزه لیزر تولید و روانه بازار تجاری کرده است، اکنون گام را از تولید محصولات دانش‌بنیان فراتر گذاشته و راهی برای رونق گرفتن و بلوغ ایده‌های نوآورانه جوانانی که قصد دارند کسب و کاری در حوزه تجهیزات پزشکی و زیست‌فناوری به راه بیندازند هموار کرده‌ است.

ایجاد یک شتابدهنده در حوزه سلامت و زیست‌فناوری که ایده های نوآورانه را راهبری کند، گام اصلی این شرکت دانش‌بنیان برای رونق بخشیدن به زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری است.

شتابدهنده فناوری «اسپین» امروز با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در شرکت دانش‌بنیان «طاهرتاج» که تجهیزات پزشکی و سلامت ایران‌ساخت تولید می‌کند، افتتاح شد تا فرآیند جذب نیروی انسانی خلاق و شتابدهی ایده‌های نوآورانه آنان به طور رسمی آغاز شود.

راهی که به توسعه زیست‌بوم می‌رسد

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در این مراسم، ایجاد شتابدهنده‌ها و مراکز نوآوری را راهی اثرمند برای توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و رونق زیست‌بوم نوآوری دانست و گفت: راه صحیح و اثرمند  خودکفایی کشور در تجهیزات پزشکی، حضور بخش خصوصی در حمایت و شتابدهی ایده های نوآورانه است. این حمایت به دست شتابدهنده‌هایی که شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کرده‌اند به رونق زیست‌بوم و توسعه کسب و کارهای نوآورانه جدید رنگ واقعیت می‌گیرد.

سورنا ستاری همچنین از حمایت تمام‌قد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برای توسعه شتابدهنده‌های بخش خصوصی گفت و ادامه داد: قرارداد آغاز کار شتابدهی توسط این شتابدهنده منعقد شده است و با جذب  نیروی انسانی خلاق، شتابدهی ایده های نوآورانه در حوزه سلامت و زیست فناوری را آغاز می کند.

وی با بیان این‌که توانمندی‌های کشور در حوزه لیزر و مهندسی پزشکی، ظرفیتی منحصر به فرد است که باید به خلق محصولات و کسب‌وکارهای جدید ادامه پیدا کند، عنوان کرد: شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها در تجهیزات پزشکی مانند لیزر پیشرفت های درخور توجهی داشته اند. این کسب و کارها با حمایت از ایده های نوآورانه، می توانند زمینه ساز پیشرفت و اقتدارمندی کشور  در این حوزه فناوری شوند.

آغاز راه شتابدهی ایده های نوآورانه حوزه سلامت

با انعقاد تفاهم‌نامه همکاری ایجاد شتابدهنده اسپین میان شرکت دانش‌بنیان طاهر تاج پارس و ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، امکانات و زیر ساخت های لازم تسهیل فرآیند تولید برای شرکت های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های معرفی شده از سوی معاونت علمی و فناوری فراهم می‌شود.

شتاب دهنده اسپین در راستای موضوع موافقت نامه همکاری مشترک ، بستر های مناسب از جمله فضای فیزیکی در محیط کارخانه و همچنین تخصیص واحد اداری، تجهیزات و ایجاد زیر ساخت مورد نیاز و تامین مالی را به هسته‌های فناور مستقر در شتابدهنده اسپین ارائه می‌کند. همچنین محصولات داش‌بنیان مختلفی از جمله لیزرهای "دایود" را تولید و تجاری‌سازی کرده است.

طرح راه‌اندازی این شتابدهنده، با همکاری این شرکت و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، زمینه را برای رشد و شتابدهی بیش از 20 هسته فناور در محل ساختمان طاهرتاجر پارس فراهم می‌کند.