مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان در پی برپایی نمایشگاه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری‌های برتر (ایران ساخت) در حسینیه امام خمینی(ره) و بازدید رهبر معظم انقلاب از این نمایشگاه، یادداشتی با عنوان «جوانان نخبه دیروز، فناوران راهگشای امروز» منتشر کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، متن کامل یادداشت پرویز کرمی به شرح ذیل است:

همه ساله در مهرماه، استعدادهای برتر و نخبگان کشور این خوشوقتی را دارند که به محضر رهبر معظم انقلاب برسند و ضمن بیان دیدگاه‌ها و مسائل خودشان از نزدیک، از دیدگاه‌ها و رهنمودهای رهبر انقلاب مطلع و بهره‌مند شوند. امسال نیز به روال سال‌های اخیر وقتی به موعد ملاقات با رهبر انقلاب نزدیک می‌شدیم، پیشنهادی به دفتر رهبر انقلاب ارائه شد مبنی بر اینکه تعدادی از استعدادهای برتر و نخبگانی که در سال‌های گذشته به عنوان استعدادهای جوان، محضر رهبر انقلاب را درک کرده بودند و اکنون توانسته‌اند در شرکت‌های دانش‌بنیان به تولید محصولات فناورانه بپردازند، یک روز پیش از دیدار رسمی، در قالب نمایشگاه با محصولات و فناوری‌های برتر خودشان به محضر رهبر انقلاب برسند.

خوشبختانه این پیشنهاد از جانب دفتر رهبر انقلاب پذیرفته و صبح روز گذشته این نمایشگاه در حسینیه امام خمینی دفتر رهبری برگزار شد. در جریان این نمایشگاه فعالان 30 شرکت دانش‌بنیان در حوزه فناوری‌های برتر توانستند دستاوردهای خودشان را که کاملا ملی، بومی و ایران‌ساخت است به محضر رهبر انقلاب عرضه کنند. این نمایشگاه بحمدا... در حوزه‌های مختلفی همچون پزشکی، داروهای جدید، الکترونیک، تجهیزات آزمایشگاهی، صنایع خلاق و فرهنگی، ابزار دقیق، شتابدهنده‌های خطی، جراحی از راه دور، واکسن‌های تولیدشده جدید، داروهای پیشرفته، ساخت موتور جت، موتور هوایی، سامانه‌های هوشمند و زیست‌فناوری برگزار شد.  در این نمایشگاه آثار مسرت و رضایت را در چهره رهبر انقلاب می‌دیدم. حضرت آقا از این‌که این جوانان در سال‌های نه‌چندان دور به عنوان دانشجویان نخبه و استعداد برتر خدمت ایشان رسیده بودند و حالا در سطح بالای علمی قرار دارند و توانسته‌اند فناوری‌های روز دنیا را در ایران مسخر خود کنند خرسند بودند. به تعبیر ایشان این جوانان «گزینه‌های روی میز» را قرار دادند در برابر گزینه‌های روی میز دیگران که پوشالی است، اما اینها گزینه‌های روی میز واقعی است.

رهبر انقلاب همچنین در این نمایشگاه چون همیشه پدرانه و حامیانه برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و دکتر رضا رحمانی، وزیر محترم صمت تذکراتی دادند با این مضمون که اکنون که شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته‌اند تجهیزات و مواد و داروهای حساس را در کشور تولید کنند، نباید اجازه دهیم «با نخریدن‌های دستگاه‌های دولتی و عمومی» به روند رو به رشد شرکت‌های دانش‌بنیان آسیب وارد شود. ایشان صراحتا تأکید فرمودند: «آقای ستاری! هم شما پیگیری کنید، هم من پیگیری خواهم کرد.»

رهبر انقلاب در انتهای بازدید از نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان و فناوری‌های برتر ایران در یادداشتی در کتابچه نمایشگاه مرقوم فرمودند: «جلوه درخشان استعداد ایرانی و همت انقلابی را در نمایشگاه دیدم. خداوند را شاکرم».


*مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان