«داده کاوی هوشمند به توان شناختی» چالشی است که برای استفاده از ظرفیت‌ها در حوزه‌های دانش علوم شناختی، داده کاوی و پردازش ماشین برگزار می‌شود تا شاهد ورودی خلاقانه به حل مسائل بازار باشیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، «چالش داده کاوی هوشمند به توان شناختی» عنوان فراخوانی است که با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منتشر شده است تا شاهد بهره مندی از ظرفیت ها درحوزه های دانش علوم شناختی، داده کاوی و پردازش ماشین و ایجاد فرصتی های مناسب برای توسعه و گسترش بازارهای دانش بنیان باشیم.

این چالش فرصتی برای متخصصان حوزه پردازش داده و علاقه مندان به علوم شناختی است تا ورودی خلاقانه به حل مسائل بازار داشته باشند که از ترکیب داده‌های بزرگ، یادگیری ماشین و علوم شناختی حاصل می شود.

در این چالش به تفسیر شناختی نتایج تحلیل هوشمند دادگان پرداخته می شود، تا به توان با افزایش کیفیت خدمات و محصولات و ایجاد زمینه های جدید، ارزش اقتصادی آن مورد توجه بخش‌های مختلف صنعت و جامعه قرار گرفته و به مدد آن به درک بهتری از مسائل اجتماعی اقتصادی، فرهنگی دست یافت.

این چالش که تحت عنوان “داده‌کاوی هوشمند به توان شناختی : معنایابی در داده های ایرانی " برگزار می شود، فصل تازه‌ای در فعالیت بین‌رشته‌ای علوم داده، علوم شناختی، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین ایجاد می کند که به اعتقاد کارشناسان ترکیب علوم شناختی و علوم داده در آینده نزدیک به قطب جدیدی از فعالیت در حوزه داده‌کاوی هوشمند تبدیل می‌شود.

در حال حاضر داده‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی روزانه در حال افزایش هستند و در تمام دنیا بازار استفاده از آنها حجم قابل توجهی دارد. برخی از این داده ها بدون در نظر گرفتن شاخصه‌های شناختی و تنها متکی بر روش‌ها و الگوهای یادگیری ماشین انجام می‌شود و یکی از اهداف در این چالش ترکیب این مسائل با علوم شناختی در جهت ارتقاء نتیجه است.

شرکت‌های دانش بنیان، اساتید و پژوهشگران دانشگاه¬ها و موسسات آموزش عالی، مخترعان و گروه¬های دانشجویی می‌توانند در این چالش شرکت کنند.  

طرح های ارائه شده در این چالش باید از شیوه مناسب علمی برخوردار بوده و از جهات اقتصادی وکارآفرینی، راهبردی دانش و فناوری، برتری نسبت به راه حل‌های موجود، نوآوری از منظر متدولوژی یا تعریف مسأله اثر بخش باشد.

علاقه مندان برای شرکت‌کنندگان دراین چالش در مرحله پیش رویداد می توانند حداکثر تا تاریخ 25 مهر 98 از طریق سایت http://hamava.ir/cdm ثبت نام کنند.

در مرحله پیش رویداد نیم روزه که نخستین روز از آبان ماه در محل کارخانه نوآوری آزادی برگزار خواهد شد، شرکت کنندگان با اهداف و چگونگی چالش آشنا شده و می توانند مسائل و چالش های خود را با اساتید این حوزه در میان بگذارند و پس از آن شرکت کنندگان تا 15 آبان 98 فرصت دارند طرح پیشنهادی خود را  طبق فرمتی که اعلام می شود ، ارسال کنند.

به تیم های برگزیده علاوه بر جوایز نقدی، فرصت استفاده از امکانات شتابدهی و جذب سرمایه گذاری داده خواهد شد.