مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: از زمان ابلاغ تاکنون 8 سال از عمر سند راهبردی کشور در امور نخبگان می‌گذرد از این‌رو می‌طلبد سند مزبور با توجه به پیشرفت‌های روز افزون و نوآوری‌ها در حوزه علم و فناوری بازنگری و روزآمد شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، پرویز کرمی گفت: سند راهبردی کشور در امور نخبگان، نحوه هدایت، حمایت، جذب، شناسایی و روند رو به رشد نخبگان کشور را از سوی بنیاد ملی نخبگان و سایر دستگاه های اجرایی معین و مشخص می کند.

وی همچنین اظهارداشت: سند مزبور از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین، تصویب و در سال ۱۳۹۱ ابلاغ و به عنوان یک قانون در حوزه نخبگانی کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: بخشی از این سند اجرایی و بخش دیگر هنوز اجرایی نشده است.

وی افزود: بخش های مربوط به شناسایی و حمایت از نخبگان اجرایی اما در بکارگیری نخبگان هنوز ناهماهنگی های در بین دستگاه ها به چشم می خورد.

کرمی بیان داشت: بنیاد ملی نخبگان یک دستگاه هماهنگ کننده و سیاست گذار است و باید با کمک سایر دستگاه های اجرایی و عمومی در بکارگیری نخبگان اقدام کند.

وی به رادیو اقتصاد گفت: متاسفانه هنوز در زمینه بکارگیری نخبگان مشکلات در کشور وجود دارد و یکی از گلایه های مهم نخبگان جوان جامعه نیز همین مسئله است.

مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: آنچه که اکنون حائز اهمیت و همینطور مورد تاکید مقام معظم رهبری است اجرای کامل و روزآمد کردن این سند می باشد.

وی اظهارداشت: بطورکلی از زمان ابلاغ تاکنون 8 سال از عمر سند راهبردی امور نخبگان در کشور می گذرد از اینرو می طلبد سند مزبور با توجه به پیشرفت های روز افزون و نوآوری ها در حوزه علم و فناوری بازنگری و روزآمد شود.

کرمی ضمن تاکید هرچه بیشتر بر همکاری و هماهنگی دستگاه های اجرایی در جذب و بکارگیری نخبگان به رادیو اقتصاد گفت: برخی دستگاه در این زمینه تعامل و هم افزایی خوبی با بنیاد ملی نخبگان دارند اما متاسفانه در برخی از حوزه ها این همکاری ها ضعیف و با مشکلاتی مواجه است.

وی افزود: این مشکلات ناشی از قوانین پالایش نشده و گاهی دست و پاگیر است بنابراین قوانین مزبور باید بوسیله مجلس یا خود شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد.

مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهارداشت: برای مثال نخبگانی که در حوزه آموزش و هیئت علمی دانشگاه ها حضور دارند به راحتی جذب نمی شوند چرا که هر دانشگاهی در این زمینه بصورت مستقل عمل می کند.

وی گفت: گروه هایی در کشور وجود دارد که امکان ورود دانشجویان نخبه به این گروه ها به راحتی میسر نیست بنیاد ملی نخبگان در این زمینه دچار دردسر و تکلف می شود از اینرو ضرورت دارد قوانینی در حوزه مدنظر تدوین، تصویب،ابلاغ یا قوانین دست و پاگیر گذشته مورد پالایش قرارگیرد.


کرمی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در خصوص رفع این مشکلات چه باید کرد، اظهارداشت: ضمن تعامل و هم افزایی بین دستگاهی ضرورت دارد اهالی خانه ملت قوانین الزامی آورتری برای این حوزه تدوین و تصویب کنند.

مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: متاسفانه در شرایط حاضر پذیرش نوآوری ها و دیدگاه های اجرایی نخبگان در بخش های صنعتی و اقتصادی کشور با مشکلاتی روبه رو ست.

وی افزود: قانون و بخشنامه در کشور وجود دارد اما الزام آور نیست یعنی دستگاه های صنعتی را مکلف نکرده برای مثال سالانه تعدادی نخبه را به خدمت گیرند.

کرمی ضمن تاکید بربکارگیری نخبگان در بخش صنعت و اقتصاد کشور، اظهارداشت: تمام این قوانین و بخشنامه ها بیشتر جنبه تشویقی دارد تا تکلیفی.

وی به رادیو اقتصاد گفت: پذیرش نخبگان جوان در حوزه های مختلف تولیدی و صنعتی کشور مستلزم ارائه مشوق ها و حمایت های قانونی است.

مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان افزود: برای مثال اگر هر کارخانه ای تعداد نخبه معرفی شده از سوی بنیاد ملی نخبگان را جذب کند از مشوق های مالیاتی، تسهیلاتی، قانونی و حقوقی بهره مند می شود.

دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی اظهار داشت: تحلیل کلی اینکه شناسایی، هدایت و آموزش نخبگان زمانی موثر است که از ظرفیت نخبگانی کشور به بهترین وجه ممکن استفاده شود.

کرمی تاکید کرد: دانشگاه ها، مراکز صنعتی و اقتصادی کشور در پذیرش نخبگان و نوآوری ها باید بیش از گذشته عمل کنند.

وی گفت: ایران از حیث دفاعی امروز یکی از بهترین و پیشرفته ترین قدرت های دفاعی در جهان و منطقه شناخته می شود.

مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: عامل اصلی این پیشرفت بهره گیری درست از ظرفیت های علمی، تحقیقاتی و نخبگانی کشور بوده است.

وی اظهارداشت: حال اگر مملکت بخواهد در سایر عرصه ها طعم شیرین این پیشرفت ها را بچشد باید دانشگاه به عنوان مراجع تولید علم با روی گشاده نخبگان را پذیرش کنند و صنعت هم اگر می خواهد صنعت نوآور و روز آمدی باشد باید با شادمانی هرچه تمامترآغوش خود را به روی جامعه نخبگانی باز کند.

کرمی تصریح کرد: بدون شک با تعامل و هم افزایی صنایع و نخبگان بطور حتم تولید بهره‌ورتر و شرایط اقتصادی بهبود می‌یابد.

وی به رادیو اقتصاد گفت: برای توسعه و پیشرفت باید از سرمایه های جوان و نخبگان جامعه به نحو احسن استفاده کرد.

مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: سرمایه انسانی همواره نقش مهمی در فرآیند پیشرفت جوامع داشته است.
وی اظهارداشت: توسعه اقتصادی، صنعتی، فناوری و بسیاری مورد دیگر در دنیا مرهون سرمایه های انسانی است.

کرمی در ادامه یادآورشد: نیروی انسانی متخصص و کار آمد موتور محرکه توسعه پایدار در هر کشور به شمار می رود.

منبع: رادیو اقتصاد