آمار رسمی ارائه شده توسط بنیاد ملی نخبگان درباره خروج نفرات‌برتر کنکور از کشور، سندی بر رد ادعاهای بی‌اساسِ مطروحه در این زمینه است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، در ادامۀ بررسی ادعاهای مطروحه در حوزۀ مهاجرت نخبگانی که هرازگاهی به عنوان یکی از موضوعات داغ رسانه‌ای مطرح و تبعاً مجال خوبی نیز برای شایعه‌پراکنی‌های بی‌اساس می‌شود، بیان شده: «بنیاد ملی نخبگان ایران اعلام کرد ۳۰۸ نفر از دارندگان مدال المپیاد و ۳۵۰ نفر از برترین‌های آزمون سراسری از سال ۸۲ تا ۸۶ به خارج مهاجرت کرده‌اند»!.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که مطالعات بنیاد ملی نخبگان حاکی از آن است که به‌طور متوسط 15 درصد از رتبه‌های برتر آزمون‌های سراسری (رتبه‌های زیر 1000هر آزمون)  بین سال‌های 85 تا 94 مهاجرت کرده‌اند. علاوه بر آن،  بنیاد ملی نخبگان هرگز آمار رسمی‌ای در خصوص مهاجرت دارندگان مدال‌های المپیاد و برترین‌های آزمون سراسر منتشر نکرده است.

حسینی؛ معاون فرهنگی وقت بنیاد ملی نخبگان در مصاحبه‌ای در حاشیه همایش برگزیدگان کنکور سال 92 (منتشرشده در تاریخ 9 مهر 1392توسط خبرگزاری مهر) به بخشی از این اطلاعات اشاره کرده است: از تعداد 1020 نفر از دارندگان مدال‌های المپیادهای علمی از سال 82 تا 86 تعداد 712  نفر (70 درصد) در داخل کشور و 308 نفر (30 درصد) از کشور خارج شدند.

به گفته وی طی سال‌های 82 تا 86 تعداد 1403 نفر از برترین‌های آزمون سراسری در داخل کشور هستند و 350 نفر از کشور خارج شدند. 

به‌این‌ترتیب بر اساس اطلاعات فوق حدود 80 درصد برترین‌های آزمون سراسری در داخل کشور هستند و 20 درصد آن‌ها از کشور خارج‌شده‌اند. علاوه بر آن، با توجه به پژوهش (جدید) منتشر نشده‌ای که در سال 98 توسط بنیاد ملی نخبگان انجام‌شده است، از جامعه حدود 35،313 نفری رتبه‌های زیر 1000 کنکورهای سراسری طی سال‌های 85 تا 94 در سال‌های مورد بررسی در حدود 5،460 نفر مهاجرت کرده‌اند که با این احتساب حدود 15 درصد از این جامعه آماری مهاجرت کرده‌اند. این آمار از آمار اعلامی معاون فرهنگی وقت بنیاد نیز 5 درصد پایین‌تر است.

در یکی دیگر از این ادعاها، مطرح شده است: «همچنین هفته‌نامه سازمان مدیریت‌و‌برنامه‌ریزی نوشت است: ۹۰ نفر از ۱۲۵ دانش‌آموزی که در سه سال گذشته در المپیادهای جهانی رتبه کسب کرده‌اند، هم‌اکنون در دانشگاه‌های آمریکا تحصیل می‌کنند».

برای پاسخ به این ادعا نیز می‌توان گفت هیچگونه شواهد و یا مستنداتی برای این مرجع و آمارهای ادعایی در این بند یافت نشد.