دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به انتشار کتاب‌های «بررسی تجربیات جهانی شرکت‌های استارتاپی»، در حوزه هوشمندسازی، گفت: در سال‌های اخیر توسعه زیست بوم شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان و استارت آپی یکی از ماموریت‌های اصلی معاونت علمی و فناوری تعریف شده است بنابراین شناخت چالش‌های پیش روی فعالان این حوزه در جهان می‌تواند کمکی برای شکل‌گیری و رشد پویا تر آنها در کشور باشد.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، پرویز کرمی  مدیرمسئول انتشارات دانش بنیان فناور افزود: بررسی تجربیات جهانی در حوزه شرکت های استارتاپی شهر هوشمند یکی از کتاب هایی است که به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منتشر شده است.

مدیرمسئول انتشارات دانش بنیان فناوردر ادامه با بیان اینکه این کتاب ها با هدف ارائه تجربیات جهانی استارتاپی برای توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری منتشر شده است افزود:در ابتدای این کتاب شرح مختصری از فعالیت ها و برنامه های ستاد توسعه فناوری های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ارائه شده است.

کرمی با اشاره به دیگر موضوعات ارائه شده در این کتاب، گفت: شهر هوشمند، یک مفهوم در حال رشد از اواخر قرن بیستم است که کشورهای توسعه یافته برای رسیدن به توسعه پایدار شهری و پاسخ به نیازهای شهروندان، سعی در پیاده سازی آن دارند.

مشاور معاون علمی وفناوری رییس جمهوری درباره اصطلاح شهر هوشمند گفت: شاید در ساده ترین نوع تعریف می توان شهر هوشمند را به کارگیری فناوری به منظور ارتقای رفاه زندگی شهروندان، توسعه پایدار شهری و توسعه اقتصادی شهرها دانست.

 پرویز کرمی با اشاره به اینکه  افزایش جمعیت شهرنشین تا سال 2050، می تواند برای شهرها مشکلات زیرساختی فراوانی را به وجود آورد گفت:افزایش سطح رفاه، حفظ محیط زیست، استفاده بهینه از منابع شهری و کاهش آلودگی از مهم ترین اهداف شهرها برای جلوگیری از بروز مشکلات در پی توسعه جمعیت شهرنشینی است. برای رسیدن به این مهم پیاده سازی شهر هوشمند را باید یک الزام برای آینده دانست.

دبیر ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره چالش ها و فرصت های کلیدی حوزه شهر هوشمند، گفت: «توسعه و بهینه سازی حمل و نقل شهری و تسهیل دسترسی و افزایش کیفیت وسایل نقلیه عمومی»، «خلق راه کارهای نوین با کمک فناوری های جدید»، «افزایش آلودگی هوا در شهرها» و «ایجاد روش هایی برای پایش و کاهش آسیب به شهروندان» از جمله چالش ها و فرصت های کلیدی حوزه شهر هوشمند است.

مشاور معاون علمی وفناوری رییس جمهوری ادامه داد: در این کتاب علاوه بر ارائه راهکارهای هوشمندسازی شهرها، معرفی مختصری درباره استارتاپ های فعال حوزه های مختلفی چون بازیافت، محیط زیست و آلودگی هوا، خدمات هوشمندسازی حمل و نقل شهری، خدمات برنامه ریزی و مدیریت شهری، هوشمندسازی شبکه زیرساخت و غیره ارائه شده است.

پرویز کرمی با بیان اینکه  هوشمندسازی شهرها به سه گام بلند نیاز دارد گفت: این گام ها به توسعه زیرساخت های متصل، توسعه برنامه های هوشمند تجزیه و تحلیل و فرهنگ سازی و ترویج استفاده عمومی برمی گردد. در این کتاب این سه گام به خوبی معرفی شده است.

کتاب «بررسی تجربیات جهانی شرکت های استارتاپ در حوزه شهر هوشمند» به عنوان نخستین جلد از کتاب های سلسله گزارش های بررسی تجربیات جهانی استارتاپ ها است که توسط ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و توسط مهدی محمدی، مهدی کاکاوند کردی، ملیکا مصلح و محبوبه ساعدی و تهیه و تدوین شده است. این کتاب توسط مرکز انتشارات دانش بنیان فناور منتشر و در 500 نسخه در اختیار علاقمندان قرار دارد.