رئیس سازمان فضایی ایران از برنامه ریزی برای اعزام محقق به ایستگاه فضایی بین المللی با همکاری کشور روسیه خبر داد و گفت: این اعزام برای مشارکت در پروژه های تحقیقاتی صورت می گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، مرتضی براری با بیان اینکه اعزام فضانورد ایرانی به فضا یکی از برنامه های مدنظر سازمان فضایی ایران بوده که به پیشنهاد وزیر ارتباطات در دست پیگیری است، گفت: این پروژه باید با همکاری بین المللی انجام پذیرد که در این راستا برنامه های اولیه از سوی ایران در حال بررسی است.

وی با اشاره به اینکه در این پروژه قصدمان اعزام فضانورد برای مشارکت در پروژه های تحقیقاتی است، گفت: برای اعزام فضانورد محقق باید با کشور روسیه وارد مذاکره شویم.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه پیشنهاد وزیر ارتباطات این است که به جای فضانورد گردشگر، پروژه فضانورد محقق را دنبال کنیم، افزود: در ایستگاه بین المللی فضایی بسیاری از محققان از کشورهای مختلف مستقر می شوند و ما نیز قصد داریم با همکاری کشوری مانند روسیه، امکان اعزام فضانورد به ایستگاه فضایی را محقق کنیم.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: برای مثال کشوری مانند امارات، اعزام فضانورد را با هدف گردشگری دنبال کرده اما ما قصدمان این است که در این پروژه با اعزام محقق، در پروژه های تحقیقاتی مشارکت کنیم.

براری با بیان اینکه در حال حاضر تنها سفینه ای که قابلیت اعزام انسان به فضا را دارد، فضاپیمای سایوز کشور روسیه است، گفت: در صورت اجرایی شدن این پروژه، فضانورد ایرانی نیز احتمالا با سایوز به ایستگاه فضایی اعزام می شود. البته بر اساس پیش بینی‌های ناسا، قرار است پرواز دو سفینه آمریکایی سال ۲۰۲۰ آغاز شود و پس از آن فضانوردان آمریکا احتمالا با این سفینه‌ها عازم ایستگاه فضایی بین‌المللی می شوند.

وی افزود: توافقات برای همکاری ایران و روسیه در این پروژه، باید در سطح کلان و از سوی روسای جمهور دو کشور مطرح شود و پس از آن فرآیند پیگیری عملیاتی شدن این پروژه برای اعلام فراخوان داوطلب و سناریوی آن، از سوی سازمان فضایی ایران انجام می شود.

معاون وزیر ارتباطات گفت: در این پروژه ابتدا باید به امکانات مورد نیاز تجهیز شویم و پس از آن برای نحوه همکاری با کشور روسیه، وارد مذاکره شویم. تا آن زمان، نمی توان زمان بندی مشخصی برای اجرای این پروژه ارائه داد.

رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به توافقات صورت گرفته با کشور قزاقستان نیز گفت: این توافقات در سطح همکاریهای فضایی است اما برنامه های مربوط به اعزام فضانورد و پرتاب ماهواره باید با توافق با کشور روسیه دنبال شود.