آیین «چله عشق» با هدف تجلیل از اصحاب فرهنگ و هنری که آثار مرتبط با قیام عاشورا خلق کرده‌اند، در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  آیین «چله عشق» عصر امروز ۲۹ مهر ماه در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

در ابتدای این آیین که برای تجلیل از ۸ موسیقی‌دان به همراه ۱۰ سینماگر مطرح کشور که آثاری با موضوع قیام امام حسین(ع) خلق کرده‌ بودند، تدارک دیده شده بود، اشرف بروجردی رییس کتابخانه ملی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: مقدمتان را در مراسم تکریم آثار ماندگار و خالقان این آثار گرامی می‌دارم، آمده‌اید تا به یکدیگر یادآور شویم که عاشورا نه یک حادثه که یک فرهنگ مبتنی بر معرفت و حسین ارایه دهنده این معرفت به بشریت است تا انسان‌ها بدانند ماموریت بشریت کسب آرامش و دوست داشتن دیگر انسان هاست.

وی افزود: بدین سان تجربه زیست بهشتی را در سرای این جهان حس کنند. اینک در جمع کسانی هستیم که با خلق آثارشان حسین را از غربت و تنهایی درآورند و حمیت، ایثار، وفاداری و... به عهد حسینی را در سایه عشق به نمایش گذاشتند تا ما بدانیم حسین رسالتش را در عشق به انسان‌ها برای نجات از گمراهی، کمال و دانایی و تا بدان جا رسانده که زمزمه‌شان چنین به گوش برسد.

سپس وی گفت: ما اینک برای امام زنده‌ای دور هم جمع شده‌ایم که فریادش را به گوش بشنویم. سلام بر یاری کنندگان عاشورا در آیین «چله عشق»‌.

در ادامه مجید انتظامی به همراه گروهش به اجرای چند قطعه موسیقی پرداختند.

سپس در بخش تألیف و پژوهش اشرف بروجردی، پیروز حناچی شهردار تهران و... روی صحنه آمدند و از مرحوم سیدشهاب الدین مرعشی نجفی تجلیل کردند.

فرزند مرعشی نجفی در این بخش گفت: پدرم قبلا کتابی داشتند که شرحی بر کتاب قاضی روح‌الله بود. تحریر دومی از این کتاب کردیم که نامش کتاب موسوعه الامامه بود این کتاب در برگیرنده آرای اهل سنت و خوشبختانه ده جلد از این کتاب درباره امام حسین(ع) است. این کتاب تاکنون چندین جایزه از ایران و خارج از ایران گرفته است. این را هم باید بگویم پدرم تا حدودی منزوی بود ولی آثار زیادی را تألیف کرد.

در ادامه از عباس محدث قمی تجلیل شد.

یکی از بستگان او در این بخش گفت: ایشان مشهور به کتاب مفاتیح است اما او فقیهی ادیب و کتاب مشهور ایشان کتاب سفینه البهار است که ایشان بیشتر از ۲۰ سال برای آن زحمت کشیدند. تعبیر خودشان این است که سابقه چنین کاری برای کتابی وجود نداشته است.

در ادامه از سیدجعفر شهیدی نویسنده «پس از پنجاه سال» تجلیل شد.

در این بخش نوه وی گفت: این کتاب پژوهشی تازه بر قیام حسین و به چند زبان ترجمه شده است.

محمد ابراهیم آیتی نویسنده «بررسی تاریخ عاشورا» و رسول جعفریان نویسنده «تاملی در نهضت عاشورا» از دیگر تجلیل‌شوندگان بودند.

جعفریان در ادامه عنوان کرد: من تعجب کردم که کتاب این حقیر انتخاب شده است اولین بار این اثر را طی برنامه تلویزیونی در ۲۰ سال قبل ارایه کردم و از آن زمان تا حالا به طور مکرر چاپ شده است. اغلب یادداشت‌هایی درباره عاشورا می‌نویسم و آخرینش این بود که سعی کنیم عاشورا را مردمی نگه داریم، آن را دچار سیاست زدگی نکنیم و به عنوان ابزاری در کشمکش‌های خودمان استفاده نکنیم.

محمد اسفندیاری نویسنده «کتابشناسی تاریخی امام حسین» نیز در این مراسم مورد تجلیل قرار گرفت.

وی در این بخش گفت: تاکنون بیش از ۵ هزار کتاب به فارسی و عربی درباره امام حسین(ع) نوشته شده که چهار هزار عنوان آنها ویژه صد سال اخیر است. من از میان این پنج هزار کتاب صد کتاب را که مهمترین کتاب درباره امام حسین است، به ترتیب زمان بررسی کردم.

سپس از مرحوم دکتر علی شریعتی نویسنده «شهادت و حسین وارث آدم» تجلیل شد که احسان شریعتی فرزند او روی صحنه آمد و بیام کرد: این کتاب نیازی به معرفی ندارد. شریعتی و این متن تاریخی متعلق به همه نهضت‌های آگاهی، هر جبهه‌ای که مبارزه حق و باطل در آن وجود دارد، است. شریعتی و نهضت حسینی ادامه دارد.

در بخش موسیقی از محمدرضا شجریان خواننده «رندان تشنه لب»، حسین علیزاده آهنگساز آلبوم «نینوا»، لوریس چکناواریان آهنگساز سمفونی «شب قبل عاشورا» تجلیل شد که این افراد در این مراسم حضور نداشتند.

سپس از مجید انتظامی آهنگساز فیلم «روز واقعه» تجلیل شد.

در ادامه از صدیقه بهرانی شروه خوان لالایی «مختارنامه» قدردانی شد. وی در این بخش گفت: ما هر چه داریم از حسین و اولاد حسین است.

تورج زاهدی پژوهشگر موسیقی عاشورا از دیگر تجلیل‌شدگان بود که در این مراسم حضور نداشت.

فردین خلعتبری آهنگساز موسیقی «شب دهم» نیز در این مراسم تجلیل شد که در زمان تجلیل در این مراسم حضور نداشت.

حسام الدین سراج خواننده آلبوم «وداع» نیز مورد تجلیل قرار گرفت.

وی در این بخش اظهار کرد: از زمان هابیل تا امروز، ما همیشه شهید داشتیم و خواهیم داشت امام حسین یک سمبل و نشانه است تا به یاد شهدا باشیم و حق مظلومان در جامعه ضایع نشود.

در بخش هنرهای دراماتیک، محسن هاشمی رفسنجانی رییس شورای شهر تهران، احمد مسجد جامعی و حجت‌الاسلام دعایی روی صحنه آمدند و از علیرضا شجاع‌نوری بازیگر «روز واقعه» تجلیل کردند.

شجاع نوری عنوان کرد: من واقعا هیچ کاری نکردم و جای شهرام اسدی در اینجا خالی است. کار اصلی را استاد بیضایی کرد و ما به دنبال او رفتیم. حضور در این فیلم افتخار بزرگی برای من بود.

در ادامه از رضا کیانیان بازیگر «مختارنامه» تجلیل شد.

وی در این بخش به شوخی گفت: از خانم بروجردی ممنونم که علما و مطربان را کنار هم جمع کردید! کیانیان عنوان کرد: جای آقای میرباقری خالی است.

سپس از فرامرز قریبیان بازیگر «سفیر» قدردانی شد اما وی در این مراسم حضور نداشت.

در ادامه از علیرضا رییسیان کارگردان مستند «حسینیه‌های تهران» تجلیل شد.

رییسیان اظهار کرد: در کشوری که فرهنگ غنی دارد، مولانا و حافظ از عاشورا گفتند، آنها جنگل بزرگی به پا کردند. اگر در ارشاد و رادیو تلویزیون قدردانی نمی شود چقدر خوب که در اینجا این اتفاق می‌افتد.

ناصر تقوایی کارگردان مستند «تمرین آخر»، داوود میرباقری کارگردان «مختارنامه»، بهرام بیضایی نویسنده «روز واقعه» و احمدرضا درویش کارگردان «رستاخیز» از دیگر تجلیل شدگان بودند که در این مراسم حضور نداشتند.

مهدی فخیم زاده بازیگر «مختارنامه» نیز در این مراسم مورد تجلیل قرار گرفت.

وی در این بخش گفت: به خاطر این مراسم تشکر می‌کنم.

سپس یاد مرحوم عباس کیارستمی کارگردان ویدیو آرت تعزیه گرامی داشته شد.

علی رفیعی کارگردان تئاتر «یادگار سال‌های شن»، بهروز غریب‌پور کارگردان اپرای عروسکی عاشورا و محمد رحمانیان کارگردان «اسب‌ها» مورد تجلیل قرار گرفتند که در این مراسم حضور نداشتند.

در بخش ادبیات از علی موسوی گرمارودی شاعر «خط خون» تجلیل شد.

موسوی گرمارودی در این بخش گفت: وا کارهای ناقابلی ارایه داده ایم. دعا کنیم آنها بپذیرند و آن سو آبرویی داشته باشیم، اهمیت این سویی کارهای ما در این است که برای اولین بار من و طاهر صفارزاده مفاهیم آیینی را در قالب شعر سپید گفتیم. من هم «خط خون» را اوایل انقلاب سرودم.

سیدمهدی شجاعی نویسنده «آفتاب در حجاب» نیز مورد تقدیر قرار گرفت.

از مرحوم قیصر امین‌پور شاعر «نی‌نامه» نیز در این مراسم تجلیل شد.

همسر قیصر امین‌پور در این بخش اظهار کرد: خوشحالم که در جمع این استادان هستم.

سپس ابوالقاسم حسین‌ جانی شاعر «کربلا منتظر ماست بیا تا برویم» مورد تجلیل قرار گرفت.

وی در این بخش عنوان کرد: این شعر بعد از قطعنامه صلح گفته شد یعنی یک فراخوان برای با هم شدن و به راه افتادن است. عاشورا یک ساختارشکنی است که از طریق آن می‌توان روح را در این جغرافیای جهانی دمید. وظیفه ما است که عاشورا را از جنس عاشورای حسینی و ایجاد حرکت در زمینه کربلا تصویر کنیم نه عاشورای یزیدی.

قادر طهماسبی شاعر «اگر زینب نبود» نیز مورد تجلیل قرار گرفت.

وی در این بخش شعری درباره عاشورا خواند.

مرحوم سیدحسن حسینی شاعر «راز رشید» نیز تجلیل شد.

در بخش هنرهای تجسمی از محمود فرشچیان نقاش «عصر عاشورا»، محمدباقر آقامیری نقاش تابلوی «ذوالجناح»، حسین قوللر آغاسی نقاش «پرده مصیبت کربلا»، غلامحسین امیرخانی خوشنویس ترجیع‌بند محتشم کاشانی تجلیل شد که در این مراسم حضور نداشتند.

در ادامه از جلیل رسولی خوشنویس لوگوی فیلم سینمایی «محمدرسول الله» تجلیل شد.

وی در این بخش عنوان کرد: افتخار می‌کنم که قلمم عطرآگین به نام امام حسین و اهل بیت است مدتی قبل دوستی به من می‌گفت تو چقدر حسن و حسین می‌نویسی که در پاسخ گفتم من اصلا آمده ام خوشنویسی یادگرفته ام که حسن و حسین بنویسم.

در پایان از علیرضا شیرازی خوشنویس ترکیب‌بند محتشم کاشانی تجلیل شد که در این مراسم حضور نداشت.