رییس هیات مدیره صنف انیمیشن معتقد است راهیابی «آخرین داستان» به لیست رقابتی انیمیشن‌های اسکار ۲۰۲۰ نشان می‌دهد صنعت انیمیشن ایران جایگاه خود را در سطح بین‌المللی پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، امیر سحرخیز رییس هیات مدیره صنف انیمیشن ضمن اشاره به حضور انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» به نویسندگی و کارگردانی اشکان رهگذر در فهرست ۳۲ اثر رقابت‌کننده در شاخه بهترین انیمیشن اسکار ۲۰۲۰ گفت: این برای اولین بار است که یک انیمیشن بلند سینمایی از ایران در رقابت اسکار حضور دارد و این خود یک اتفاق بسیار مهم در سینمای ایران به خصوص در حوزه انیمیشن است.

وی بیان کرد: طی چند سال گذشته آثار مختلفی در حوزه انیمیشن سینمایی در کشور تولید شده است، که البته برخی از این آثار در حد آزمون و خطا بوده‌اند اما طی ۳ سال گذشته این آثار به درصدی از کیفیت رسیده‌اند که قابلیت اکران در سطح جهانی را هم دارد.

رییس هیات مدیره صنف انیمیشن توضیح داد: البته این را باید بگویم که انیمیشن کوتاه ایران پیش از این هم در جشنواره‌های جهانی شناخته شده بود و سال هاست جایگاه بین‌المللی خود را دارد. اما تولید انیمیشن بلند و رسیدن به سطحی از کیفیت که قابل نمایش در سطح بین‌المللی باشد، کار بسیار سختی بود.

وی تاکید کرد: «آخرین داستان» به کارگردانی اشکان رهگذر و حضور آن در بین ۳۲ فیلم انیمیشن راه یافته به اسکار نشان می‌دهد که فضای سینمای ایران در حوزه انیمیشن چقدر باز شده است، از طرف دیگر می‌بینیم که نماینده ایران در اسکار ۲۰۲۰، یک اثر مستند است و این ۲ امر نشان می‌دهد که فیلم‌های مستند و انیمیشن ایران کم‌کم می‌توانند جایگاه خود را در سطح جهانی محکم کنند.

رییس هیات مدیره صنف انیمیشن ادامه داد: درباره «آخرین داستان» باید بگویم یکی از نکات بسیار مثبت این پروژه این است که یک کار انیمیشن بلند سینمایی است و همه کیفیت‌ها و استانداردهایی که در همه جای دنیا از یک کار بلند سینمایی انتظار می‌رود، دارد؛ استانداردهایی که می‌تواند شامل روایت، گرافیک و کیفیت بصری باشد.

سحرخیز در پایان گفت: چنین کیفیتی حاصل سال‌ها تلاش این گروه است و معتقدم بزرگترین تبریک به این گروه برای صبر و استقامتی است که در ساخت این انیمیشن داشتند و امیدوارم در اکران داخل نیز نگاه ویژه‌ای به آن شود.