سعادت‌فومنی گفت: نتایج ارزیابی سه دوره قبل اجرای طرح احمدی روشن نشان از موفقیت بالای این طرح در توانمندسازی و جلب مشارکت اساتید خبره و مستعدان‌برتر دارد به طوری‎که بیش از 90 درصد مستعدان‌ حاضر در این طرح، همچنان خواهان ادامۀ همکاری هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، در راستای آشنایی با طرح شهید احمدی روشن و اجرای آن، نشست قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان با نخبگان، سرآمدان و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های استان اصفهان برگزار شد.

در این نشست، محمود سعادت‌فومنی؛ قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان پس از ارائه خلاصه‌ای از سیاست‌ها و فعالیت‌های بنیاد ملی نخبگان و تبیین و تعریف مستعدبرتر، سرآمد و نخبه از دیدگاه بنیاد، کلیات طرح شهید احمدی‌روشن، شاخصه‌های انتخاب اساتید خبره و مستعدان‌ همکار در این طرح را تشریح کرد.

وی با اشاره به اینکه رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان نیازمند ایجاد زیست‌بوم است، افزود: مهمترین عنصر ایجاد زیست‌بوم دانش‌بنیان در جامعه، نیروی متخصص و متعهد است.

سعادت‌فومنی افزود: بنیاد ملی نخبگان نیز بر همین اساس و در قالب طرح شهید احمدی‌روشن تلاش دارد این نیروی‌ متخصص و متعهد را با محوریت نیازها و چالش‌‌های اساسی و واقعی کشور و تحت آموزش یک استاد خبره، تربیت کند.

وی با ذکر تاریخچه و چگونگی اجرای طرح احمدی‌روشن، اظهار داشت: اولین بار مقام‌معظم‌رهبری در دیدار با نخبگان در بیاناتی به لزوم تشکیل هسته‌های حل‌مسئله در بین نخبگان و استعداد‌های برتر اشاره کردند و بر همین مبنا، در سال 95 بنیاد ملی نخبگان تصمیم به ایجاد این هسته‌ها گرفت.

قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به شاکله یک هسته نخبگانی، یادآور شد: هسته‌ها از سه جزء استاد خبره، دانشجویان یا دانش‌آموختگان مستعد و  مسئله، تشکیل شده‌اند.

وی تصریح کرد: اولین هسته‌های پژوهشی در بهار 96 به صورت پایلوت با 6 تیم تشکیل شد و در ادامه اسفند 96 با یک مجموعه 14 تیمی و در پاییز 97 با 58 تیم در استان تهران و 10 تیم در استان‌های خراسان‌رضوی و آذربایجان به کار خود ادامه داد.

سعادت‌فومنی با بیان اینکه شهریورماه 1398 سومین سال اجرای این طرح بود، اظهار داشت: هم‌اکنون چهارمین دور طرح شهید احمدی‌روشن با استفاده از تجربیات این سه دوره و اصلاحات انجام شده، در حال اجرا است.

قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان در پایان آموزش و توانمندسازی دانشجویان مستعدان‌برتر در قالب حل یک مسئله واقعی، شاگردپروری، هدایت و جهت‌دهی فعالیت‌های نخبگانی به سمت حوزه‌های مورد نیاز کشور و افزایش روحیه خودباوری را از اهداف این طرح دانست و خاطرنشان کرد: نتایج ارزیابی سه دوره قبل نشان از موفقیت بالای این طرح در توانمندسازی و جلب مشارکت اساتید خبره و مستعدان‌برتر داشته است به طوریکه بیش از 90 درصد مستعدان‌ حاضر در این طرح، همچنان خواهان ادامۀ همکاری هستند.

لازم به ذکر است، در پایان این نشست، جلسۀ پرسش و پاسخ با حضور سعادت فومنی؛ قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان، منصور شریعتی، رئیس بنیاد نخبگان استان اصفهان و اساتید همکار در طرح برگزار شد.