با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس دانشگاه آزاد اسلامی، سرای نوآوری واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با هدف حمایت از ایده‌های نوآورانه دانشگاهی و اختصاص فضای کار اشتراکی به ایده‌پردازان جوان و نوآور دانشگاهی، افتتاح شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی صحن و سرای تازه‌ای را افتتاح و میزبانی کرد.

سرایی که قرار است سقفی باشد بالای سر تیم‌های جوان دانشگاهی که می‌خواهند از بذر ایده‌هایشان، نهال کسب و کار با میوه ارزش افزوده بسازند. سرای نوآوری، ایده دانشگاه آزاد اسلامی برای حمایت از ایده‌های نوآورانه دانشگاهی است و آیین افتتاح این سرا در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد، با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و  رضا مسعودی سرپرست واحد علوم و تحقیقات، اساتید و دانشجویان این واحد دانشگاهی برگزار شد.

 

«ستاری در آیین افتتاح سرای نوآوری واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی»

«نوآوری» پیروز میدان مبارزه با نفت‌محوری است

 

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در آیین افتتاح سرای نوآوری واحد علوم و تحقیقات، با بیان این‌که جامعه در لبه مبارزه تمام عیار با یک فرهنگ ناصحیح و مخرب ایستاده است، اظهار کرد: فرهنگی که در مدت صدسال، فرصت داشته است در تمامی بخش‌های جامعه ریشه بدواند و بسیاری از ارزش‌های فرهنگی کشور را به واسطه خام‌فروشی و درآمد بی‌زحمت حاصل از نفت خام به فراموشی بسپارد، به عنوان مانعی بزرگ و مستحکم بر سر راه نوآوری جوان ها قد علم کرده است. فرهنگ ناصحیح اقتصاد خام‌فروش و نفت‌محور، واردات را جایگزین صادرات و استخدام را جایگزین کارآفرینی معرفی کرده است.

ستاری، از اهمیت درهم شکستن فرهنگ اقتصاد نفتی گفت و ادامه داد: بیش از یکصد سال بر فروش نفت متکی بوده‌ایم و مهم‌ترین سرمایه ارزنده خود، یعنی نوآوری جوانان را به دست فراموشی سپردیم. این همان نگرشی است که غرب به خاورمیانه دارد و صرفاً خام‌فروشی می‌خواهد. باید با این فرهنگ مبازره کنیم؛ جوان های خلاق و کارآفرین، در خط مقدم این میدان مبارزه ایستاده اند و دانشگاه، سرآغاز موفقیت و تحول‌آفرینی آن ها است.

رییس‌ بنیاد ملی نخبگان، از نقش اثرمند دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد زیست‌بومی مساعد برای تبدیل ایده‌های خلاقانه دانشگاهی به کسب و کار برای تحول جامعه گفت و ادامه داد: این دانشگاه سهم  قابل توجهی در نظام آموزش عالی کشور ایفا می کند‌ و از نقشی کلیدی در سرمایه گذاری روی ایده های خلاقانه جوانان و رونق زیست بوم نوآوری در جامعه و کنار زدن فرهنگ اقتصادی نادرست خام فروشی و  نفت محوری برخوردار است.

 رییس‌ ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان، به نقش دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در ایجاد جریان و تحرک در جامعه برای کنار زدن فرهنگ خام‌فروشی و جایگزینی آن با اقتصاد دانش‌بنیان، اشاره کرد و گفت: دانشگاه برای اثرمند شدن در تحول فرهنگ اقتصاد جامعه و نقش آفرین شدن در میدان تحول، باید فروش فناوری، قراردادهای ارتباط با صنعت و حمایت از ایده های دانشگاهیان برای ایجاد یک کسب و کار دانش بنیان را راهی برای کسب درآمد خود تعریف کند.

ستاری، با بیان این‌که جریان متکی و حامی خام فروشی و اقتصاد نفتی، اگرچه از توانمندی برخوردار است، اما در برابر صف نوآوری جوانان خلاق در هم می‌شکند، اظهار کرد: نوآوری بهامندترین سرمایه عطا شده به انسان است که محدودیتی برای آن متصور نیست. این سرمایه ارزشمند می تواند جامعه را در رویارویی با فرهنگ نادرست پیشین و گذار از مشکلات، یاری کند.

زیست‌بوم بیوتک ایران جزو بهترین‌هاست

 

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، با اشاره به این‌که زیست‌بوم ایران در تولید داروهای زیست‌فناوری و نوترکیب جزو بهترین‌ها است، اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان داروساز ایرانی حرف نخست منطقه را می‌زنند و این حوزه اکنون از زیست‌بوم فوق‌العاده ای برخوردار است. این زیست‌بوم باعث شده خروج بچه‌های داروسازی از ایران به صفر برسد  و در بهترین شرکت‌های دانش‌بنیان کشورشان فعالیت کنند.

وی افزود: در حالی که جزو بهترین‌ها در حوزه تولید و صادرات داروهای زیست‌فناوری و نوترکیب هستیم و شرکت‌های دانش‌بنیان توانمندی هستند که در این زمینه ایفای نقش می‌کنند، بخشی از جامعه به روشنی از این توانمندی آگاه نیست. در بسیاری از دیگر فناوری‌های پیشرفته نیز حرف نخست را در منطقه می‌زنیم اما فرهنگ نفتی باعث شده است تا نگاه بخشی از جامعه همچنان به سوی کالای خارجی و واردات باشد. این نگاه باید با فرهنگ‌سازی و جریان‌سازی متحول شود.

" جامعه هنوز چشم به دارایی‌ای مادی دارد و نوآوری را ارزش نمی‌داند؛ جامعه دانشگاهی در خط مقدم این مبارزه (مبارزه با اقتصاد نفتی) است‌. دانشگاه آزاد که گفته می شود، ۴۰ درصد بخش آموزش عالی را برعهده دارد، یکی از محورهای مهم برای این مبارزه است."

ستاری با بیان این نکته افزود: حمایت دولت از دانشگاه های دولتی در دنیا بیشتر از ۱۰ تا ۱۵ درصد نیست و دانشگاه باید با پیاده‌سازی مدل ارتباط با صنعت و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، بر مدار حمایت از خلاقیت جوانان و دانشگاهیان درآمدزایی کند.

وی با که حرکت دانشگاه آزاد در دوره جدید قابل تقدیر است، گفت: اقتصاد نفتی نوعی رخوت و اعتیاد را برای جامعه به دنبال داشته است؛ اکنون زمان فرارسیده که جامعه برای ترک این عادت عزم خود را جزم کند و هزینه این اعتیاد را بپردازد.

جایی برای بال گرفتن ایده‌های نوآورانه

سرای نوآوری واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری «پارادیس هاب» قرار است قرار است با 56 دفتر کار اختصاصی، 60 صندلی اشتراکی و اختصاصی و یک سالن اجتماعات ایده‌هایی را که می‌تواند به رونق اقتصادی کشور بیانجامد و آینده ایران را در مسیر هدایت و حمایت کند. این مراکز نوآوری شامل گروه‌های نوآور و وب‌سایت‌هایی هستند که به‌عنوان قطب فناوری و نوآوری شناخته می‌شوند.

پارادیس هاب مجموعه‌ای که بیش از 5 شعبه فعال دارد، فضای کار اختصاصی و اشتراکی را در اختیار نوآوران و کارآفرینان قرار می‌دهد. این مجموعه، در فضای 2000مترنربعی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، خدمات خود را به ایده‌پردازان دانشگاه ارائه می‌کند.

در این سرای نوآوری دفتر کار اختصاصی و فضای کار اشتراکی در ابعاد از ۴ تا ۴۰ متر در اختیار تیم‌های فناور و خلاق دانشگاهی قرار می‌گیرد.