معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در نشست تجاری شرکت های چینی و ایرانی در شهر «شنزن» که با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان ایران، سرمایه‌گذاران و فعالان فناور چین برگزار شد، وجود ظرفیت‌های فراوان در فناوری‌های پیشرفته در دو کشور را زمینه‌ساز توسعه سرمایه‌گذاری‌‏های مشترک برای ایجاد شرکت‌های بزرگ فناور و نوآور در دو کشور دانست تا از طریق تولید مشترک و عرضه محصولات دانش‌بنیان به بازارهای بین‏‌المللی، زمینه توسعه رشد اقتصادی فراهم شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دومین نشست تجاری و فناوری هیات علمی، فناوری و دانش بنیانی که در راس آن سورنا ستاری معاون علمی و فناوری کشورمان قرار دارد و با هدف توسعه تعاملات علمی و فناورانه و دانش‌بنیان انجام شده است، امروز در شهر «شنزن» چین برگزار شد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این نشست با اشاره به نوآوری و پیشرفت های چین در حوزه های علمی و فناورانه گفت: کشور چین به عنوان دومین اقتصاد قدرتمند جهان پیشرفت های قابل ملاحظه‌ای در حوزه های مختلف علمی و فناوری و نوآوری داشته است و از قدرت اقتصادی خود برای سرمایه گذاری در حوزه های نوآوری و فناوری به نحوه مطلوب بهره برده است.

ستاری ادامه داد: کشور چین به عنوان یک قطب قدرتمند سیاسی، اقتصادی و فناوری در سطح جهانی، در طول چند دهه گذشته به عنوان متحد راهبردی ایران، فرصت‌های مطلوبی برای توسعه مناسبات اقتصادی و سیاسی در اختیار کشورمان قرار داده و ایران نیز تلاش کرده است. با تکیه بر حسن روابط، فرصت‌های همکاری متقابلی را در اختیار چین قرار دهد. امیدوارم با تلاش مقامات دو کشور و در راستای منافع دو ملت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین، شاهد گسترش و تعمیق بیش از پیش همکاری‏های دو کشور در تمام زمینه‏ها باشیم.

تعاملات فناورانه میان دو کشور تقویت می‌شود

به معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، وجود همکاری‏های گسترده میان دو کشور در سطوح مختلف بویژه حوزه علم و فناوری میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایران و وزارت علوم و فناوری چین، همچنین آکادمی علوم چین و دیگر مراکز مهم علمی و فناوری، بیانگر اهمیت تعاملات فناورانه و اصرار به تحکیم و تقویت سطح روابط دو جانبه در این بخش بوده است.

رییس بنیاد ملی نخبگان کشور، با بیان اینکه چین با اجرای سیاست‌های گسترده و منسجم علم، فناوری و نوآوری، توانسته است از کشوری در حال توسعه به سمت کشوری نوآور و خلاق حرکت کند، گفت:  دولت چین موفق شده است با استفاده از سرمایه گذاری در فناوری های نوین، دانش فنی و اصلاح مقررات داخلی کشور، از طریق سیاست های تشویقی و اعطای تسهیلات ویژه، ظرفیت های نوآوری و فناوری را در قالب شرکت های فناور با توان تولید گسترده جهت دهد.

ستاری همچنین به برخی از پروژه‌های اجرا شده در این کشور اشاره و بیان کرد:  از نظر اجرایی، در چین پروژه مناطق ویژه اقتصادی و پارک های فناوری دنبال شد و طرح های ویژه ای به اجرا گذارده شد که نتیجه آن توسعه همین شهر «شنزن» به عنوان یکی از مراکز اصلی نوآوری و فناوری در آسیا و جهان است.

«شنزن» دارای پتانسیل های فناورانه فراوانی است

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری حضور در شهر «شنزن» را برای شرکت های دانش بنیان مغتنم دانست و گفت: شهر «شنزن» ، دارای پتانسیل های فراوانی در حوزه فناوری های پیشرفته نظیر فناوری اطلاعات و ارتباطات، اینترنت اشیاء IoT، صنایع مخابراتی، فناوری سلول های بنیادی و اقتصاد دیجیتال است. این فرصت ارزشمند راه شرکت های دانش بنیان در ایران را برای ایجاد و بسط همکاری های تجاری و فناوری با این صنایع هموار می کند.

ستاری، با بیان اینکه ظرفیت‏های گسترده و فراوانی در حوزه علم و فناوری در ایران نهفته است، ادامه داد: با توجه به تغییر گفتمان حاکم بر اقتصاد جمهوری اسلامی ایران که گذار از اقتصاد سنتی و نفتی به سمت توسعه اقتصاد دانش‏بنیان است. معاونت علمی و فناوری با هدف تحول بخشیدن به فضای کسب‏و‏کار‏های نوین و حوزه کارآفرینی اقدام به گسترش زیست بوم نوآوری و فناوری در ایران کرده است.

فناوری و نوآوری ایران رشد چشمگیری کرده است

ستاری، در ادامه درباره زیست بوم فناوری و نوآوری ایران به طور مختصر توضیحاتی ارائه داد و گفت: همانطور که می دانید ایران از نظر منابع طبیعی دارای بزرگترین ذخایر نفت و گاز در جهان است، اما این برای ما کافی نبود.در طول سال های اخیر شاهد رشد چشمگیر در حوزه فناوری و نوآوری ایران هستیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، با بیان این‌که رتبه جهانی ایران در تولید علم از جایگاه 34 به 16 ارتقا یافته است، افزود: در سطح منطقه نیز رده اول را در اختیار دارد. میزان دانشجویان دانشگاه های ایران از 2.4 میلیون نفر به 4.8 میلیون نفر افزایش یافته است که این امر ایران را از نظر تعداد مهندسین فارغ التحصیل در بین 5 کشور برتر جهان قرار داده است. همچنین جایگاه ایران در شاخص جهانی نوآوری طی 5 سال گذشته 55 پله ارتقا یافته است و رشد فزاینده ای در توسعه فناوری‌های پیشرفته در حوزه هایی نظیر نانو تکنولوژی، بایو تکنولوژی، انرژی های تجدید پذیر، علوم شناختی، سلول های بنیادی و فناوری اطلاعات و ارتباطات داشته ایم.

ستاری، همچنین با اشاره به  تصویب قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان گفت:  با این قانون و استفاده از اهرم های حمایتی و تسهیلات گوناگون مالی و قانونی معاونت علمی و فناوری اقدام به تسهیل فضای کسب و کار در ایران کرده است. نتیجه این حمایت رشد و توسعه کارآفرینی از طریق فناوری و نوآوری شده است که منجر به ایجاد 120 هزار فرصت شغلی مستقیم توسط شرکت های دانش بنیان و نوآور شده است. نتیجه اجرای سیاست های توسعه اقتصاد دانش بنیان در ایران، رشد حجم اقتصاد دانش بنیان ایران به رقمی بالغ بر 11 میلیارد دلار است که این رقم به واسطه فعالیت 4700 شرکت دانش بنیان و بیش از 500 شرکت خلاق و نوآور است.

نقش استارتاپ ها در اقتصاد کشورمان برجسته شده است

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان همچنین بیان کرد: از طرفی، تدبیر دیگری که منجر به تغییر شگرفی در نظام نوآوری ایران شده است، افزایش نقش استارت آپ ها و شرکت های نوپا در اقتصاد کشورمان است. ظهور استارت آپ ها و شرکت های خلاق و نوآور، فرصت مطلوبی را برای همکاری های بین المللی در بسیاری از حوزه های مختلف از جمله فناوری اطلاعات و ارتباطات، بهداشت، زیست فناوری و تجهیزات و ماشین آلات صنعتی فراهم کرده است.

ستاری وجود ظرفیت های فراوان در فناوری های مختلف در دو کشور را زمینه ساز توسعه سرمایه گذاری‏های مشترک برای ایجاد شرکت‌های بزرگ فناور و نوآور در دو کشور دانست تا از طریق تولید مشترک و عرضه محصولات دانش بنیان به بازارهای بین‏المللی، زمینه توسعه رشد اقتصادی بیش از پیش فراهم شود.

پنج مرکز مشترک فناوری ایران و چین راه اندازی شد

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین گفت: همچنین برای ارتباط مستمر و فزاینده میان فعالان حوزه فناوری و نوآوری دو کشور ایران و چین، معاونت علمی و فناوری اقدام به راه‏اندازی پنج مرکز مشترک فناوری ایران و چین در حوزه‏ فناوری نانو، تجهیزات پزشکی و سایر حوزه‏ها در شهرهای سوژو، شانگهای، گوانگجو و شنزن کرده است. این دفاتر با هدف فراهم آوردن زمینه‏های همکاری میان شرکت‏های دانش بنیان ایرانی و چینی فعالیت می‏کنند.

ستاری ازاهداف سفر خود به چین گفت و افزود: حضور من به عنوان معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ایران همراه با 70 شرکت فناور در زمینه‌های مختلف مانند سلول های بنیادی، فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ خدمات مهندسی؛ اقتصاد دیجیتال و مواد شیمیایی، اهمیت این سفر و انگیزه ما را نشان می‌دهد. برخی از حوزه‌های جذاب برای سرمایه گذاری مشترک و فراهم آوردن فرصتهای دستیابی به بازار را برای شما بیان می کنم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین گفت: در حال حاضر در ایران بیش از 89 درصد مردم به اینترنت دسترسی دارند و این امر فرصت ارزشمندی را برای صنایع ارتباطی فراهم کرده است. در همین راستا، بزرگترین زیرساخت اینترنتی تجارت الکترونیک در سطح خاورمیانه به نام دیجی کالا  در ایران فعالیت دارد که بیش از 90% سهم بازار خرده فروشی آنلاین را در اختیار دارد. بیش از 1000 تامین کننده کالا و 11000 فروشنده، فروشی بیش از 3 میلیون دلار در روز را رقم زده است. تصور کنید چه فرصت ویژه‌ای در اختیار تولیدکنندگان و شرکت های فناور چینی برای ورود به این بازار خرده فروشی از طریق این شرکت فناور ایرانی وجود دارد.

ایران توانایی راه اندازی خطوط دارویی بیوتکنولوژی در سایر کشورها را دارد

به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، امروز مردم روسیه، ترکیه و سایر کشورهای منطقه خاورمیانه با داروهای بیوتکنولوژی ایرانی ضد سرطان و بیماریهای التهابی درمان می‌شوند. گروه دارویی سیناژن در ایران علاوه بر تامین داروهای بیوتکنولوژی موردنیاز کشور، توانایی طراحی، ساخت و تجهیز و راه اندازی خطوط دارویی بیوتکنولوژی در سایر کشورها را دارد.

رییس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: فناوری این شرکت به ترکیه، سوریه، جنوب شرق آسیا و آمریکای لاتین صادر شده و همکاری‌های جدیدی در سطح اروپا نیز در حال شکل‌گیری است. همچنین شرکت سل تک فارمد که در این نشست نیز حضور دارد، در ایران 5 بیماری لاعلاج را از طریق سلولهای بنیادی درمان می‌کند، این دستاورد در غرب آسیا بی نظیر است و شرکت مشابهی در این زمینه در سطح خاورمیانه وجود ندارد.

 ستاری همچنین بیان کرد: در ایران شرکت‌های متعددی در حوزه تولید نهاده‌های ارگانیک و بیولوژیک کشاورزی فعال هستند و تحقیقات در حوزه تولید اسیدهای آمینه، پروبیوتیک‌ها و اصلاح نژاد دام و گیاه در پژوهشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی ایران در حال توسعه است.

وی با بیان اینکه بالغ بر10% صادرات نفتی و غیرنفتی ایران مربوط به محصولات و خدمات مبتنی بر فناوری است که با توجه به اینکه ایران بالاترین حجم تجارت را با چین دارد و به عبارت دیگر چین اولین شریک تجاری ایران محسوب می شود، می­رود دو کشور در حوزه تجارت فناوری نیز اقدامات اساسی انجام دهند.

ستاری همچنین گفت: تعاملات سازنده ایران در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس از یک سو و از سوی دیگر با توجه به حضور گسترده چین در بازارهای هدف صادراتی، همکاری دو کشور در توسعه بازارهای هدف صادراتی محصولات ایران و چین می­تواند به توسعه تجارت شرکتهای دو کشور کمک کند.

ستاری به نشست هیات ایرانی در چین اشاره و بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران، با تکیه بر توانایی های خود، در حال تلاش برای ایجاد روابط و همکاری‌های سازنده و پویا در سطح جهانی است. در همین راستا، همکاری گسترده با چین برای ما از اهمیت ویژه‏ای برخوردار است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: امیدوارم رویداد امروز و دیدارهای B2B بین شرکت های فناور ایرانی و چینی، تبدیل به نقطه عطفی در همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو جانبه شود و در این راستا دولت ایران به طور کامل از برنامه‌های مشترک بین شرکت های دو کشور برای توسعه تکنولوژی و بازار پشتیبانی می‌کند.

هیات علمی، فناوری و دانش‌بنیان به ریاست سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به چین سفر کرده است. مدیران ۷۰ شرکت دانش بنیان، فناور و خلاق او را در این سفر همراهی می‌کنند. کمک به توسعه صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق ایران به چین و ایجاد زمینه تبادل فناوری در سطح بنگاه‌های دو طرف از اهداف این سفر است. این هیات در دو نشست تجاری و فناوری در این کشور حاضر شد. نشست نخست در شهر شانگهای و نشست دوم در شهر شنزن برگزار شد.