محققان ستاره ای را رصد کرده اند که از مرکز یک ابرسیاهچاله در کهکشان راه شیری خارج شده و با سرعت ۳.۷ میلیون مایل برساعت در حال حرکت است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از دیلی میل، محققان یک ستاره فراری کشف کرده اند که سرعت حرکت آن ۱۰ بار بیشتر از ستاره های دیگر در کهکشان راه شیری است.

این ستاره S۵-HVS۱ نام دارد و در فاصله ۲۹ هزار سال نوری زمین با سرعت ۳.۷ میلیون  مایل برساعت حرکت می کند. این ستاره حدود ۵ میلیون سال قبل از یک ابرسیاهچاله در مرکز کهکشانی خارج شده است.

سرگی کوپوسف از دانشگاه کارنگی ملون ستاره مذکور را در صورت فلکیGrus رصد کرده است.

این ستاره به وسیله تلسکوپ ۳.۹ متری در استرالیا رصد شده است. علاوه برآن مشاهدات ماهواره Gaia  نیز به ستاره شناسان کمک کرد سرعت و مسیر حرکت ستاره را دقیق تر ردیابی کنند. کوپوسف در این باره می گوید:  این کشف بسیار هیجان انگیز است. از مدت ها قبل دانشمندان تخمین می زدند ستاره هایی با سرعت بسیار زیاد از سیاهچاله ها بیرون می جهند. اما هیچ گاه  چنین رابطه دقیقی را بین یک ستاره پر سرعت و مرکز کهکشان رصد نکرده بودیم. 

به گفته محققان رصد ستاره  S۵-HVS۱بی سابقه است زیرا سرعت بسیار زیادی دارد. همچنین آنها تایید کردند ستاره با چنین سرعت بالایی از کهکشان راه شیری خارج می شود و هیچ گاه به آن بر نمی گردد.

محققان با استفاده از اطلاعات مربوط به سرعت ستاره و مسافت آن با زمین متوجه شدند که از سیاهچاله SagittatiusA خارج شده است. این سیاهچاله عظیم ۴ میلیون برابر خورشید است.

S۵-HVS۱ ستاره ای جوان است و احتمالا فقط چند صد میلیون سال از عمر آن می گذرد. دمای سطح چنین ستاره ای از ۱۳تا ۱۸ هزار درجه فارنهایت است.

این در حالی است که خورشید ۴.۶ میلیارد سال عمر دارد و دمای آن ۹۹۴۰ درجه فارنهایت است.