پژوهشگران و متخصصان کشور در دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه تربیت مدرس شهر نور، پایلوت «طرح استحصال آب از سطوح آبگیر باران» را با موفقیت اجرا کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، طرح استحصال آب از سطوح آبگیر باران یکی از پروژه‌هایی است که توسط محققان دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه تربیت مدرس شهر نور پایلوت آن اجرا شد. این پروژه حمایت ستاد توسعه فناور ی­های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست را دارد.

نادرقلی ابراهیمی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی از این طرح بازدید داشت و با مجریان آن گفتگو کرد. طرح «استحصال آب از سطوح آبگیر باران» برای نخستین بار در شهر نور اجرا شد.

در این طرح با انتخاب یکی از سطوح شیبدار دانشکده با مساحت ۴۰۰ متر مربع به عنوان پایلوت آب جمع آوری شده باران به مخازن تعبیه شده هدایت شد. در نهایت نیز از طریق فیلترهای مختلف درنهایت با چند کیفیت از جمله آب دیونیزه شده و آب آشامیدنی در بسته بندی های مناسب، آماده عرضه به بازار شد.

در ادامه این سفر، طرح‌های دیگر مانند طرح کنترل، احیا و حفاظت زیستی عامل بیماری سوختگی شاه بلوط در ایران و توسعه فناوری و ایجاد خزانه کاکتوس اپونتیا  نیز مورد بازدید قرار گرفت و مجریان طرح‌ها، گزارشی از آخرین پیشرفت‌ها ارائه کردند.

همچنین ثبت جنگل‌های هیرکانی به‌عنوان میراث جهانی یونسکو ازجمله اتفاق‌های خوبی بود که با همت محققان دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه تربیت مدرس شهر نور انجام شده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی درباره تلاش های انجام شده در این زمینه گفت: هر پیشنهادی از جنس فناوری که ادامه مسیر حفاظت از این میراث را روشن‌تر کند موردحمایت ستاد قرار می گیرد.

شالبافان از اعضای هیئت‌علمی گروه چوب این دانشکده، ضمن ارائه خلاصه‌ای از وضعیت نیاز و مصرف اوراق فشرده چوبی در بازار کشور و همچنین ترسیم دورنمایی از شیوه تغییر این نیاز و منابع تأمین مواد اولیه، هشدارها و پیشنهاداتی را در این زمینه مطرح کرد که با توجه تصویب تنفس ده‌ساله برداشت از جنگل‌ها دغدغه تأمین منابع بیشتر نیز خواهد شد.

ازجمله پیشنهادهای مطرح‌شده تولید اوراق فشرده از ضایعات مواد «لیگنوسلولزی» بود که اقدامات مشابه انجام‌شده در دیگر کشورها ازجمله آمریکا و چین ارائه شد.

در پایان این بازدید یک‌روزه نیز از پروژه ساخت بزرگ‌ترین هتل ایران بازدید شد. طبق درخواست سرمایه‌گذار این طرح، شرایط اجرای پایلوت استحصال آب این هتل از سطوح آبگیر باران بررسی شد.

با اجرای این طرح، نخستین هتل سبز ایران با تامین نیاز شرب و غیر شرب مجموعه از طریق استحصال و تصفیه آب باران راه‌اندازی می‌شود.