معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری که در آیین بازگشایی سالن اصلی مجموعه فرهنگی و هنری تئاتر شهر که با کمک یک شرکت دانش‌بنیان ارتقا یافته است، از توانمندی این شرکت‌ها در حل مهم‌ترین نیازهای جامعه و تحول بخشیدن عرصه فرهنگ و هنر گفت و ادامه داد: اکنون زیست‌بوم نوآوری این کسب و کارها، در حل مهم‌ترین و پیشرفته‌ترین نیازهای فناورانه کشور توانمند است و اعتماد به فعالان زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی کشور می‌تواند ضمن بهبودبخشیدن به کیفیت زندگی جامعه، تحولی جدی را در عرصه فرهنگ و هنر به ارمغان بیاورد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  روز گذشته سالن اصلی تئاتر شهر، میزبان سورنا ستاری معاون علمی و فناوری، جمعی از مسئولان وزارت فرهنگ فرهنگ و ارشاد اسلامی و هنرمندان بود تا با کالبد و روحی تازه‌ ضمن حفظ اصالت و مؤلفه‌های هنری خود، بازگشایی شود.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری از تلاش شرکت‌های دانش‌بنیان برای احیای این مجموعه هنری و افزودن امکانات فنی پیشرفته گفت و ادامه داد: توانمندی شرکت های دانش بنیان داخلی در نوسازی، بهسازی و بازسازی و احیای تجهیزات این سالن با تجهیزات ایران ساخت و افزودن تجهیزات فنی پیشرفته، نشان می‌دهد اکنون زیست‌بوم نوآوری این کسب و کارها، در حل مهم‌ترین و پیشرفته‌ترین نیازهای فناورانه کشور توانمند است. نیازهای داخلی را نه تنها رفع می‌کند بلکه محصول و خدمتش را به دیگر کشورها نیز صادر می‌کند.

«معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در حال بازدید از بخش ماشینری سالن اصلی تئاتر شهر»

ستاری افزود: باید از اعتماد و حمایتی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این مجموعه دانش‌بنیان داشت و کار را به دست فعالان فناور دانشگاهی کشور سپرد، قدردانی کرد؛  مهم‌ترین لازمه رونق این کسب و کارها و بروز توانمندی‌هایشان، قرار دادن میدان عمل در اختیار آن ها و ایجاد زیست‌بومی مساعد مبتنی بر اعتماد برای اجرا کردن ایده‌های نوآورانه‌شان است.

 ستاری بر اهمیت فرهنگ‌سازی و ترویج در همه بخش‌ها و ارگان‌های جامعه برای حمایت از فناوری‌های بومی و محصولات و خدمات ایران‌ساخت گفت و تأکید کرد: باید همه بخش‌ها به میدان اعتماد و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها و صایع خلاق ایرانی قدم بگذارند و ثمره این حمایت و همراهی را در تحولی که به دست این کسب و کارها رخ می‌دهد، نظاره کنند. این راهف راهی است که همه بخش‌های جامعه ازز آن منتفع خواهند شد.

"کار نوآورانه و تلاش جدی تعدادی از دانشگاهیان خلاق و مستعد کشور روی پروژه‌ ماشینری که بسیار پیچیده است، الگویی برای گام گذاشتن دانشگاهی‌ها در مسیر پروژه‌های اجرایی و فناور خواهد بود."

رئیس بنیاد ملی نخبگان، با بیان این مطلب از تبدیل شدن ایده‌های دانشگاهی به شرکت دانش‌بنیان با کمک استادان بارز ابراز خرسندی کرد و افزود: کیفیت زندگی، تحول جامعه و ارتقای فرهنگ و هنر، ارمغانی است که به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان در این پروژه محقق شده است. اعتماد به جوانان خلاق که مهاجرت می‌توانست انتخابشان باشد، اما ماندند، با توسعه یک فناوری پیشرفته، فرهنگ کشور را ارتقا دادند، کاری ماندگار رقم زد.

به گفته معاون علمی و فناوری ماشینری، نگهداری، خدمات بعد از فروش و توسعه آن، ماحصل کار شبانه‌روزی و پیچیده ای است که توسط یک گروه کوچک و جوان، اما انگیزه‌مند و خلاق به بار می‌نشیند. ماهیت این شرکت‌ها همین گونه است و وقتی به این تیم ها خلاق میدان داده می شود و از اعتماد لازم برخوردار شوند علیرغم کوک بودن،  دست به کارهای بزرگ و تحول آمیز می کنند.

ستاری، نوآوری را مهم ترین سرمایه ای دانست که خداوند متعال بهبشر ارزانی داشته است و ادامه داد: این سرمایه ذی قیمت، حدی توقفی بر آن متصور نیست و محدوده‌ای ندارد، زمینه‌ساز تمایز بشر نسبت به دیگر مخلوقات است. انسان به مدد همین سرمایه گران‌سنگ می‌تواند مشکلاتش را حل کند و کیفیت زندگی خود و جامعه را تحول ببخشد.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، به حمایت از ایده‌های نوآورانه و فناوری‌های حوزه تولید محتوا، فناوری‌های نرم و فرهنگی اشاره کرد و افزود:  ستاد نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری، در حوزه تولید محتوا، اعم از فضای مجازی و همچنین زیرساخت ها و امکانات فناورانه تولید حمایت می‌کند و تیم‌های دانشی که در این حوزه‌ها از ایده‌های نوآورانه برخوردارند می‌توانند از این حمایت‌ها بهره ببرند.

«درعلی، مدیر پروژه ماشینری سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر در حال توضیح فرآیند پروژه»

هم‌پای پیشرفته‌ترین سالن‌های نمایشی دنیا با تجهیزات «ایران‌ساخت»

دورعلی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف و مسئول پروژه ماشینری سالن اصلی تئاتر شهر، با بیان این‌که تا پیش از این پروژه، تجهیز و ارتقای سالن های نمایشی، در تسخیر شرکت های خارجی بود، ادامه داد: هیچ کس باور تمی کرد شرکت های دانش بنیان کشورمان بتوانند این کار بزرگ را انجام دهند. اما اکنون و به مدد جوانان دانشگاهی و خلاق این شرکت، کار توسعه و تجهیز این سالن، با پیشرفته‌ترین فناوری‌ها و تجهیزاتی که در داخل کشور ساخته شده و توسعه یافته‌اند، با موفقیت به سرانجام رسیده است.

درعلی، تجهیز سالن اصلی تئاتر شهر را ماحصل کار شبانه‌روزی گروهی از دانشگاهیان شرکت دانش بنیان طراحی سیستم و اتوماسیون، دانست و افزود: تعدادی از پرسنل با توجه به محدودیت‌های این سالن تئاتری، شبانه روزی روی پروژه کار می‌کردند و در نهایت این کار با موفقیت به سرانجام رسید. امروز در این سالن با رعایت استانداردهای جهانی امکاناتی وجود دارد که در پیشرفته ترین سالن های تاتری جهان وجود دارد، در اختیار جامعه هنری قرار گرفته است.

گامی که با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی در عرصه هنر انجام شد

لادن حیدری معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت فرهنگ و  ارشاد اسلامی نیز در این مراسم به قدردانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تلاش این شرکت داشن‌بنیان گفت ئ ادامه داد: خوشبختانه امروز یکی از سالن‌های ارزشمند نمایشی کشور، با فناوری شرکت های داخلی توانسته است تحولی چشمگسر داشته باشد، کار این شرکت دانش‌بنیان، زمینه‌ای فراهم کرده است تا ضمن جلوگیری از خروج ارز، یکی از مجموعه های فرهنگی کشور، با روزآمدترین فناوری‌های حال حاضر دنیا، احیا و بازسازی شود.

حیدری، اصلاح زیرساختهای الکتریکی ، تخریب و بازسازی پلاتوها، ایجاد و مقاوم سازی، اصلاح ساختار راهروها و مقاوم سازی، را تنها بخشی از اقدام‌های انجام شده به دست شرکت‌های داخلی برای احیای مجموعه فرهنگیو هنری تئاتر شهر دانست و گفت: اعتمادی به یک شرکت دانش بنیان ایرانی باعث شد تا این شرکت بتواند توانمندی‌های حود را فراتر از شرکت‌های خارجی ارائه کند، سالن را با پیشرفته‌ترین فناوری‌ها تجهیز کند و برتر از شرکت های خارجی، توانمندی ایران در این عرصه را به نمایش بگذارد.

«حیدری معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درآیین بازگشایی سالن اصلی تئاتر شهر»

حفظ اصالت سالن تئاتر با تلاش فناوران داخلی

در بخش دیگری از این مراسم، مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم با بیان این‌که به‌سازی سالن های نمایشی جزو مهم‌ترین اولویت های وزارت فرهنگ بوده است گفت: احیا و ارتقای مجموعه تئاتر شهر، که همواره میزبان گروه های تاتری است و به واسطه کهولت سنن، نیازمند حفاظت و حراست و نگاهداری است؛ خوشبختانه این کار با کمک شرکت‌های داخلی به بهترین نحو انجام شد.

وی افزود: در تمام این فرآیند دشوار، تاکید بر این بود که اصالت بنا حفظ شود و به خاطرات خدشه ای وارد نشود. امیدوارم این مجموعه بپاید و بماند و قدردان کسانی هستم که این کار را با تمام تلاش و انگیزه بالا به سرانجام رساندند.

«مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین بازگشایی سالن اصلی تئاتر شهر»

ارتقای فنی سالن با فناوری بومی

بر اساس این گزارش، طراحی نوسازی فلای بارها و هدر نوری، پرده‌های متحرک سالن، ایجاد سن متحرک ارکستر، ماشینری کف سالن اصلی، بازسازی پرده ها متحرک سالن، مکانیزه کردن حرکت سیستم کنترل مرکز از گام‌هایی به شمار می‌رود که همه به مدد یک شرکت دانش‌بنیان داخلی به سرانجام رسیده است. تا پیش از این صندلی مستعمل در این مجموعه نمایشی استفاده می شد که با حفظ ساختار سالن، توسط این شرکت دانش بنیان تغییر پیدا کرد.