معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در افتتاحیه کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، علوم انسانی را حوزه‌ای بکر برای استارتاپ‌ها دانست که در آن مجال و ظرفیت نهفته بزرگی برای فعالیت نوآورانه، خلق ارزش افزوده و اشتغال‌آفرینی پایدار مهیا است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس قوه قضائیه و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری مهمانان ویژه کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی شدند. اساتید برجسته، روسای دانشگاه و صاحب نظران حوزه علوم انسانی دور میزی گردا گرد هم در سالن مرکز همایش های صدا و سیما جمع شدند. صبح امروز پنجمین دوره این کنگره با حضور این مهمانان کار خود را آغاز کرد.

 

«آیت‌الله رئیسی در افتتاحیه پنجمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی»

حوزه‌ای بکر برای استارتاپ‌ها

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این مراسم، علوم انسانی را حوزه بکر برای فعالیت استارتاپ‌ها دانست و گفت: این حوزه فضایی مناسب برای فعالیت دارد، البته فعالیت های خوبی در این حوزه انجام شده است‌. زیست بوم این حوزه به سرعت در حال شکل گیری است و اکنون شرکت های دانش بنیان با سرعت در حال تولید محصول در این حوزه هستند. البته راه اندازی چندین شتابدهنده ها نیز به سرعت این حرکت افزوده است.

ستاری ادامه داد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز روی این حوزه تمرکز دارد تا زیست بوم فناوری و نوآوری در این حوزه همچون سایر حوزه ها شکل بگیرد.

توسعه باید دارای هویت بومی جامعه باشد

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با ذکر مثالی به برگزاری جشن های دو هزار و پانصد ساله اشاره کرد و افزود: در آن جشن‌ها از بهترین اشخاص و وسایل و تمام امکانات خارجی استفاده شد؛ هدف این بود از طریق نمایش تا عظمت تاریخ ایران را به دنیا نمایش دهند. الیور استون مسئول ساخت فیلم بود؛. وقتی فیلم‌برداری تمام شد و فیلم را به شاه نشان دادند پرسید پس مردم کجا هستند؛ زیرا کار توسط افرادی که هویت ایرانی نداشتند انجام شده بود و هویت ایرانی در کار نبود.

رییس بنیاد ملی نخبگان همچنین گفت: فکر می کنم برخی از حرکات امروز ما نیز مانند آن جشن ها است. جوانان در دانشگاه هایی که از بوم ما نیست و برگرفته از فرهنگ و زیست‌بوم غربی است، دور تا دورشان دیوار کشیده است مشغول تحصیل هستند. آن‌چه آن‌ها در این مراکز یاد می گیرند هیچ شباهتی به نیازهای مردم ندارد.

وی تأکید کرد: دانشگاه‌های ما به ویژه در حوزه علوم انسانی باید برای زیست‌بوم و سرزمین ما دان آموخته تربیت کند و طرحی نو مبتنی بر ویژگی‌های کشورمان در آموزش و پرورش انداخته شود.

ستاری، در ادامه با بیان این‌که با فعالیت شرکت‌های دانش بنیان حوزه علوم انسانی تجاری سازی محصولات این حوزه شتاب می‌گیرد، بیان کرد: از پژوهشکده های حوزه علوم انسانی بسیاری بازدید داشتم که کتابخانه ها را به من نشان دادند. انتشار مقاله و کتاب در جای خود خوب و لازم است اما باید دید تاثیر آن برای جامعه چیست. باید زیست بوم در این حوزه شکل بگیرد تا شاهد توسعه محصولات آن باشیم. ۶۰ درصد شرکت های دانش بنیان علوم انسانی است. با مدیریت منابع انسانی پیاده سازی ایده ها در جامعه انجام می شود.

 معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین افزود: تجاری سازی محصولات حوزه علوم انسانی یعنی تولید محتوا برای فضای مجازی، تولید فیلم ‌و سریال و توسعه حوزه مد و لباس. امروز اگر در هر کدام از این حوزه ها شکست می خوریم اگر اسباب بازی خارجی دست کودکان ما است؛ اگر تولدی فرهنگی ما گیرا نمی‌شود یا فضای مجاری در دستان ما نیست،  یعنی شرکت های فناور ما فضا را باخته‌اند و باید به خود باور داشته باشند.