معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری که هم‌زمان با روز دانشجو به دیدار و گفت‌وگو با فعالان فناور چند شرکت دانش‌بنیان رفته بود، در دومین بخش از بازدیدهای خود به شرکت‌های فناوری رفت که در زمینه‌هایی چون هوش مصنوعی، تجهیزات پزشکی و ساخت چاپگرهای پیشرفته سه‌بعدی ساختمان فعالیت می‌کنند.

  به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، فعالان فناور شرکت دانش بنیان فناوران سپیدجامگان، دستاوردهای خود در حوزه تجهیزات پزشکی، گیاهان دارویی، سلولی و پزشکی بازساختی را به معاون علمی و فناوری رییس جمهوری معرفی کردند.

 

این شرکت دانش‌بنیان که در آغاز راه،  فعالیتش را با 11 نیروی فعال و 16 محصول آغاز کرد، اکنون با بیش از 80 محصول دانش‌بنیان را تجاری سازی و روانه بازار کرده است.

 بیش از 35 محصول پزشکی در این شرکت به طور کامل بومی سازی شده است؛ به صورت مستقیم 72 نفر و بیش از 113 نفر در قالب پروژه و گروه های فناور از دانش آموختگان کشور در این شرکت دانش بنیان فعالیت می کنند. طراحی و ساخت دستگاه های فراوری گیاهان دارویی، پروژه‌های سلولی و تجهیزات پزشکی پیشرفته در شمار تولیدات این شرکت‌ دانش‌بنیان قرار دارد.

 

از تولید ربات باربر هوش مصنوعی تا آموزش قرآن به کمک فناوری‌های شناختی

 

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری همچنین از دستاوردهای شرکت TRS Tech در حوزه ربات‌های هوش مصنوعی و چاپگرهای سه‌بعدی ساختمان دیدن کرد و با فعالان فناور این محموعه به گفت‌وگو نشست. مجموعه TRS یک مجموعه بین المللی دانش بنیان است که در زمینه های سخت افزاری و نرم افزاری فعالیت می کند. فعالیت اصلی این مجموعه طراحی و تولید محصولات سخت افزاری و نرم افزاری برای ارائه در بازارهای بین المللی است. 

 

یکی از استارتاپ‌های این مجموعه فناور، توانسته است با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی ساختمان های بتنی را با فرمول منحصر به‌فرد، هزینه بسیار پایین و مقاومت بالا تولید کند. 

 

استارتاپ quran hero اولین سامانه یادگیری قرآن با استفاده از هوش مصنوعی و علوم و فناو‌های شناختی محصول دیگر این مجموعه فناور است. 

این استارتاپ، با توجه به این نیاز که در کشورهای انگلیسی زبان با ظاهر اولیه قرآن آشنایی ندارند، با استفاده از یک الگوریتم پیشرفته زبان آموزی، فراگیران را با استفاده از 14 بازی، با قرآن آشنا می‌کند.

در حال حاضر  30 نفر به طور مستقیم در حوزه فناوری و بیش از 100 نفر به طور غیر مستقیم در این شرکت فعالیت می کنند.

 

بازدید از دستاوردهای فناورانه پژوهشگاه نیرو

 

در بخش دیگری از این بازدیدها، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری به پژوهشگاه نیرو رفت. در بازدید ستاری از این پژوهشگاه مرکز پایش وضعیت، ارائه خدمات و عیب‌یابی آنلاین واحدهای نیروگاهی معرفی شد.

این مرکز که از جدیدترین فناوری‌های روز دنیا بهره می‌برد به صورت هوشمند، جمع‌آوری و پایش وضعیت کاری تجهیزات را با سامانه ها و تجهیزات ایران ساخت ممکن می کند. 

افزایش طول عمر قطعات و تجهیزات صنعت برق، دسترسی آسان به تجهیزات، آگاهی از وضعیت فعالیت و عملکرد دستگاه به صورت لحظه ای، کاهش خاموشی‌های ناشی از خرابی تجهیزات، از مزایای این سامانه بومی است.

فعالان فناور مستقر در مرکز توسعه فناوری صنعت برق و انرژی، نخستین مرکز رشد صنعتی ایران دستاوردهای فناورانه ایشان در حوزه انرژی را به ستاری ارائه دادند.

این مرکز که زیر نظر پژوهشگاه نیرو فعالیت می کند با ارائه خدمات حمایتی  به شرکت‌ها و واحدهای فناور مستقر در مرکز از ایجاد و توسعه کسب و کارهای دانش بنیان و فناور در صنعت برق و انرژی پشتیبانی می‌کند.

 

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری صبح امروز از شرکت دانش‌بنیان تپ‌سل، ستاد مبارزه با مواد مخدر و قرارگاه جهادی امام رضا(ع) بازدید کرد. این بازدید و گفت‌وگوها با هدف توسعه زیست‌بوم کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها انجام شد.