امروز نرم‌افزارهای مختلفی برای راحتی انسان طراحی شده‌اند که اغلب آن‌ها برای راحت‌تر شدن زندگی و یا کار انسان‌ها صورت گرفته است.تایپ گفتاری زبان فارسی براساس فناوری تشخیص گفتار یکی از این نرم‌افزارهاست که از طریق ارتباط شخص با رایانه، نیاز به شخص تایپیست از بین می‌رود.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، شرکت دانش‌بنیان «عصر گویش پرداز» در زمینه تولید هوش مصنوعی و پردازش سیگنال گفتار مشغول به فعالیت است. عمده محصولات و خدمات ارائه شده این شرکت برای نخستین بار در کشور در زمینه‌های پردازش و تشخیص گفتار بوده است.

به گفته حسین صامتی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «عصر گویش پرداز»،  این شرکت در حوزه ارائه سیستم‌های مبتنی بر گفتار برای زبان فارسی، محصولات مختلفی را تولید کرده است که بیشتر آنها برای نخستین بار برای زبان فارسی انجام شده و منحصرا  توسط این شرکت تولید می‌شوند.

وی درباره یکی از محصولات این شرکت گفت: «نویسا» نخستین برنامه تایپ گفتاری فارسی است که با بهره‌گیری از تکنولوژی گفتار به نوشتار، صحبت فارسی را به متن تبدیل می‌کند. این برنامه با دقت و سرعت بالا و در تمامی ویرایش‌گرها قادر به تایپ سخنان بدون استفاده از صفحه کلید است.

صامتی همچنین ادامه داد: کاربر می‌تواند تنها با خواندن متن در میکروفون، گفتار خود را به نوشتار فارسی تبدیل کند. فناوری پیشرفته تشخیص گفتار در این نرم‌افزار، این امکان را می‌دهد تا برای تایپ هرگونه متنی استفاده شود؛ مانند تایپ صوتی متون شخصی، تایپ نامه‌ها و گزارش‌ها در سازمان‌ها و ادارات و تایپ نوشته‌های تخصصی.

این فعال فناور از ویژگی‌های این نرم افزار نام برد و گفت: دقت و سرعت بالا در تبدیل گفتار به نوشتار، امکان تایپ گفتاری در همه نرم افزارهای ویندوز، قابلیت نصب به صورت تکی یا تحت شبکه،  قابلیت تایپ صوتی اعداد به صورت رقمی یا حروفی و تایپ تمامی علائم نگارشی با صدا از ویژگی‌های این نرم‌افزار است.

وی افزود: قابلیت یادگیری لهجه و لحن بیان گوینده، انگلیسی یا عربی، دارای ویرایشگر مخصوص نویسا، امکان افزودن کلمات جدید، پشتیبانی از دستور گفتاری و نگهداری تاریخچه گفتار از دیگر ویژگی‌های این نرم‌افزار است.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «عصر گویش پرداز» ادامه داد: تمامی اشخاصی که نیاز به تایپ کردن دارند می‌توانند از مبدل صوت به نوشتار فارسی نویسا استفاده کنند. دانش‌آموزان، دانشجویان، معلمان و اساتید، مدیران و کارشناسان، نویسندگان و مترجمان و حتی تایپیست‌ها می‌توانند اسناد و نامه‌های خود را با سخن گفتن در میکروفون به نوشته تبدیل کنند.

صامتی همچنین بیان کرد: این نرم‌افزار می‌تواند به عنوان یک ابزار بسیار سودمند در خبرگزاری‌ها، انتشاراتی‌ها، دبیرخانه‌ها و دفترهای تایپ به کار گرفته شود. پزشکان، وکلا و حقوق‌دانان و اسلام‌پژوهان نیز می‌توانند از نسخه‌های تخصصی برای تایپ متون پزشکی، حقوقی و یا اسلامی با گفتار استفاده کنند.

این فعال فناور درباره صادرات تولیدات این شرکت گفت: این محصولات تاکنون به کشورهای آمریکا، آلمان، انگلستان صادر شده‌اند.

وی افزود: این شرکت همچنین با شرکت چینی هواوی (HUAWEI) همکاری مشترکی داشته است و هم‌اکنون با غول تجاری چینی درحال استفاده یکی از محصولات این شرکت است.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «عصر گویش پرداز» ادامه داد: با تولیدات این شرکت حدود 100 هزار دلار ارز عائد کشور شده؛ همچنین به صورت مستقیم برای 25 نفر شغل ایجاد شده است.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «عصر گویش پرداز» گفت: این شرکت هم‌اکنون بیش از 7 هزار مشتری دارد که از خدمات و محصولات این شرکت استفاده می‌کنند.