کارشناس نجوم با بیان اینکه انقلاب زمستانی فردا صبح رخ می دهد، گفت: طولانی ترین شب سال که از آن شب یلدا یاد می کنند یک دقیقه با شب های دیگر تفاوت دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، علی آزادگان با بیان اینکه شب یلدا مصادف با انقلاب زمستانی در نیمکره شمالی زمین است، اظهار کرد: اگرچه این روز لحظه آغاز زمستان است اما از این زمان خورشید سفر خود به جنوب آسمان را پایان می‌دهد و شروع به بالا آمدن در آسمان می‌کند.

این کارشناس نجوم با اشاره به زمان انقلاب زمستانی امسال خاطر نشان کرد: لحظه انقلاب زمستانی امسال در ساعت ۷ و ۵۰ دقیقه صبح روز اول دی است.

آزادگان ادامه داد: در این زمان خورشید از دید ناظران نیم‌کره شمالی به جنوبی‌ترین مکان خود در آسمان می‌رسد و بلندترین سایه ممکن را ایجاد می‌کند. از این لحظه به بعد خورشید به آرامی شروع به حرکت به سوی استوای آسمان می‌کند تا اینکه در اول فروردین به استوا خواهد رسید.

به گفته وی، طول روز اول دی برابر با ۹ ساعت و ۳۴ دقیقه خواهد بود که شب قبل از اول دی برابر با ۱۴ ساعت و ۲۶ دقیقه است؛ این مقدار نسبت به شبهای قبل و بعد از یلدا تفاوت ناچیزی دارد ولی همین تفاوت ناچیز نشان دهنده نقطه اوج حرکت سالانه خورشید است.

وی تاکید کرد: اما شب یلدا که از آن طولانی‌ترین شب سال یاد می‌کنند یک دقیقه با شب‌های دیگر تفاوت دارد.