معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در بخش پایانی سفر یک روزه به استان اصفهان با حضور در «نشست شورای علم، فناوری و کارگروه اقتصاد دانش‌بنیان» این استان، از ضرورت ایجاد پهنه‌های نوآوری برای رونق کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها گفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  سورنا شستاری، در جمع فعالان فناور و اقتصادی این شهر گفت: اصفهان دارای ظرفیت‌های خارق‌العاده‌ای برای تبدیل شدن به شهر هوشمند است و این ظرفیت با ایجاد پهنه‌های نوآوری که بخش خصوصی در آن نقش آفرینی می‌کند، شکوفا می‌شود.

 

ستاری ادامه داد: وقتی راجع به پهنه‌های نوآوری صحبت می‌کنیم درباره نواحی صحبت می‌کنیم که تماما با نقش آفرینی بخش خصوصی، شرکت‌ها و استارتاپ‌ها بتوانند تمامی خدمات پارک‌های علم و فناوری را بدون هیچ گونه محدودیتی دریافت کنند. این مدل اکنون کرآمد است و بدون وابستگی به مشکلات و چالش های قانونی و محدودیت های فیزیکی تمامی خدمات را به فعالان زیتس بوم نوآوری ارائه می‌دهد.
 

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد‌ دانش‌بنیان با تأکید بر این‌که باید با میدان دادن به بخش خصوصی، کار ایجاد این پهنه‌ها با سرعت کلید بخورد گفت: اگر این حرکت آغاز شود، توسعه پهنه‌های نوآوری به صورت فزاینده و شتابان به دیگر بخش‌ها تسری خواهد یافت. در صورت  باز شدن پای کسب و کارهای نوآورانه به عرصه شهری، مشکلاتی را که در طول سال‌ها بدون راه حل مانده بود حل می‌شود، ضمن این‌که اشتغال و ارزش افزوده به ارمغان خواهد آمد.
 

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، ناحیه نوآوری شریف را الگوی موفقی از ایجاد پهنه‌های نوآوری بدون دخل و تصرف دولت دانست و گفت: دانشگاه صنعتی شریف بدون این‌که درگیر فرآبندهای اداری و قانونی یا در تمنای وام دولتی باشد، توانسته است ناحیه نوآوری شریف را ایجاد کند. ناحیه‌ای که بیش از 500 شرکت زمینه‌ساز بیش از 3500 جوان خلاق و دانش‌آموخته شد.

 
ستاری با تأکید بر این که پیشرفت باید از زیست بوم یک شهر و از دل دانشگاه‌هایش بجوشد، عنوان کرد: با سرمایه دولتی توسعه،  پایدارنمی‌شود؛ کشورهای عربی که راه توسعه را در سرمایه‌گذاری‌های کلان دنبال می‌کردند، در ایجاد زیست‌بوم نوآوری به توفیق چندانی دست نیافتند. خام فروشی هیچ‌گاه به توسعه پایدار منجر نشده است و باید زیست‌بومی ایجاد شود تا توسعه، خودجوش و درون‌زا رشد کند و به بلوغ برسد.

 

نقش دولت ایجاد زیر ساخت‌ها است
 

رییس بنیاد ملی نخبگان نقش دولت را در ایجاد این زیست‌بوم زیرساختی و حمایتی دانست و گفت: ساختار نوآورانه به صورت خودجوش، بالغ و بالنده شود. نوآوری با ضابطه و دخالت دولت شکل نمی‌گیرد و نقش دولت در ناحیه نوآوری صرفا معطوف به ایجاد محیطی است که بر اساس آن ، فعالان خلاق بتوانند بدون موانع و آزادانه ایده‌هایشان را پیاده کنند.
 

به گفته ستاری، عمده کاری که ما در نواحی نوآوری انجام دادیم این بود که زیست بومی فراهم کردیم تا جوانان بتوانند خلاقیت خود  را در یک محیط با کاربری صنعتی پیاده کنند و تا جای ممکن در کار نوآورانه آن‌ها مداخله نکردیم.
 

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه درباره منطقه ویژه نوآوری ابتدا نه مخالفت و نه موافقتی داشتم اما الگوی پهنه‌های نوآوری مدلی است که می‌تواند اصفهان را به سوی موفقیت سوق دهد. گفت:از این طریق است که رویش و زایش در ناحیه‌های نوآوری شکل می‌گیرد. هر جایی که به عنوان دولت یا حاکمیت در این زیست بوم دخل و تصرفی صورت بگیرد، نتیجه و کارآمدی لازم حاصل نمی‌شود.
 

ستاری همچنین درباره شهر هوشمند بیان کرد: شهر هوشمند زیرساختی است که شهرداری را صاحب شهر می‌سازد و درآمدی چندین برابر بیش تر را عاید شهرداری‌ها می‌کند بدون آن که به روش‌های پیشین دخل و تصرفی صورت بگیرد. پلتفرمی که شهرداری‌ها با تاکسی‌های اینترنتی پیاده کردند و حال اگر هر کسب و کار استارتاپی بتواند در تعامل با شهرداری درآمد زایی کند و بخشی را به شهرداری بدهد توسعه‌ای خارق العاده در شهر اتفاق می افتد. ضمن این که همه سود می برند. این نوآوری از مدیریت پسماندها تا مدیریت اجتماعی می تواند پیاده سازی شود و ضمن خلق ارزش افزوده، شهر را به سوی هوشمندی و نوآوری سوق دهد.

 

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین افزود: هزاران ایده نوآورانه وجود دارد که در حوزه های گوناگون از جمله مدیریت شهری، در قالب کتاب منتشر شده است. اما پیاده سازی این الگو با فراهم کردن یک بستر و زیست بوم برای بروز نوآوری‌ها به مرحله عمل می‌رسد.

 

ستاری ادامه داد: کاری که در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان صورت گرفته کار فوق العاده‌ ای است اما با سرمایه گذاری دولتی انجام شده است و باید بخش خصوصی در این عرصه نقش پررنگ تری باشد تا یک تحول جدی در این شهرک اتفاق بیفتد. باید در دل این شهرک پهنه ای ایجاد کنیم و از دخالت در آن بپرهیزیم. بلکه این ناحیه را تقویت کنیم . حضور شهرداری و اعتقاد به چنین ناحیه ای بسیار مهم است و نگاه همه بخش ها از جمله شهرداری به این نواحی باید نگرش برد-برد باشد. نگرشی که در آن ضمن آنکه جامعه خدمات بهتر با کیفیت تر و ارزان تری دریافت می کنند، اشتغال به واسطه کسب و کارهای نوآور رونق بگیرد و شهرداری نیز بتواند از محل رونق این کسب و کارها مشکلات شهری را رفع و درآمد کسب کند.

 

اصفهان ظرفیت های خارق العاده ای دارد
 

رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه فرهنگ غنی اصفهان صرفا با ایجاد چنین پهنه هایی که تاریخ، فرهنگ و هنر را به نوآوری پیوند می زنند، شکوفا می شود. گفت: اگر همه همدل باشند و حوزه شهری و شهرداری تعامل و هم دلی داشته باشند این کار با حضور بخش خصوصی موفق می شود . بخش خصوصی می تواند در احیای بافت فرسوده و ایجاد چندین ناحیه نوآوری نقش افرین باشد. شهر هوشمند به همین معناست و کل شهر به ناحیه نوآوری یا شهرک علمی و تحقیقاتی بدل می شود. یک زیرساخت نرم افزاری بر روی سخت افزار موجود پیاده سازی می شود و کاربری شهر را به سوی یک ناحیه نوآورانه بدل می کند و خدمات نوآورانه در تمامی بخش های این بستر سخت افزاری، پیاده می شود.دیگر شهرها از اصفهان جلو افتاده اند در حالی که اصفهان ظرفیت های خارق العاده ای وجود دارد.

 

پژوهش باید مشتری داشته باشد
 

ستاری که به دانشگاه صنعتی اصفهان رفته بود، در جمع مدیران پژوهشی و مسئولان پروژه‌های علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با تأکید بر این‌که پژوهش باید مشتری داشته باشد و مشتری است که با شناخت کافی از اهمیت و اولویت پژوهش، راه رسیدن دانش را به کسب‌وکار هموار می کند. افزود:  معاونت علمی و فناوری هم تعاملات و ایجاد زیرساخت های فرداستگاهی را برای حمایت از ایجاد تعامل میان پژوهش و صاحب پژوهش انجام می‌دهد. اگر پژوهشی به تحویل مشتری برسد و از کارآمدی لازم برخوردار باشد، آمادگی داریم از پژوهشگران دانشگاهی حمایت کنیم.

 

وی در ادامه گفت: در حوزه اعطای گرنت پژوهشی و حمایت از پژوهشگران پسادکتری زیرساختی ایجاد شده است که در حال حاضر نیز حمایت از پژوهشگران در قالب این  حمایت ها به مرحله اجرا رسیده است. بسیاری از حوزه های فناوری پیشرفته یا های تک ، دانشگاه صنعتی اصفهان فعالیت‌های زیادی دارد و باید در مسیر توسعه این فناوری ها حرکت کند. حوزه های فناوری مانند بیوتکنولوژی یا علوم شناختی در حوزه هوش مصنوعی مشتری پژوهش باید حاضر باشد و در روند پروژه درگیر و نقش آفرین شود و با درک از ماهیت و اهمیت پژوهش، بخشی از کار را عهده دار شود.
 

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اعلام حمایت معاونت علمی و فناوری از این حوزه بیان کرد: اگر این روند پیاده سازی شود آماده حمایت هستیم. فهرستی از اولویت های پژوهش و فناوری کشور داریم که عمدتاً معطوف به محصولات پیشرفته های تک و تحریمی است که اساتید و شرکت ها یا پژوهشگرانی که را که به این میدان بیایند و بخشی از کار را دست بگیرند و به رفع مشکلات ناشی از تحریم ها گامی بردارند، آمادگی داریم تا حمایت کنیم.
 

ستاری ایجاد مراکز نوآوری ر فضایی برای پرورش ایده ها در مراکز علمی دانست و گفت: اکنون با وجود مراکز نوآوری در هر دانشگاهی فضایی برای بروز نوآوری ها و پرورش ایده ها ایجاد شده است و این الگو نیز به حرکت دانشگاه ها به سوی کارآفرینی و تبدیل ایده های دانشگاهیان به کسب و کار دانش بنیان و خلاق کمک کرده است. اگر دانشگاه ها فضای استقرار مراکز نوآوری را ارائه کند، آماده هستیم تا با تجهیز و حمایت های زیرساختی در حرکت دانشگاه به سوی نوآور شد و شکوفایی ایده های  نوآورانه دانشگاهی گام برداریم.

 

از دستاوردهای شرکت های دانش بنیان شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بازدید شد
 

همچنین دانشگاه صنعتی اصفهان در این سفر یک روزه میزبان معاون علمی و فناوری رییس جمهوری شد تا فعالان فناور مستقر در این شهرک علمی و تحقیقاتی، دستاوردهای خود را معرفی کنند.
 

دست‌اندرکاران شرکت‌های بهبود ارتباط چهلستون تولیدکننده  قطعات پیشرفته اپتیک ، ایران فیبر سامانه سازنده تجهیزات شهر هوشمند،  نوین لیزر صبا سازنده و طراح دستگاه های حکاکی فوق دقیق، نوران حسگر صبا سازنده انواع لیزرهای فیبری پرتوان و حالت جامد، تابان گوهر نفیس تولیدکننده دستگاه امنیتی پیشگیری سرقت، پیشران زمهریر آسمان تولیدکننده مخازن فوق سرد، بهبود شیمی کیمیاگران تولیدکننده فراورده های دامی با فناوری پیشرفته، مدرن فناور صنعت موج طراحی و تولید تجهیزات هوشمند الکترونیکی و لیزری،  کاوش انرژی ایرانیان تولیدکننده نازل های برش، روشن رای سپاهان تولیدکننده فرآورده های دارویی، یاخته فن آور اصفهان تولیدکننده ویت آزمایشگاهی و محیط های کشت سلولی و بیوتکنولوژی دارویی، آژمان صنعت پژوهان نامدار اصفهان دستاوردهایشان را به معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری ارائه دادند.

 

دیدار با خانواده مرحوم شیخ‌زین‌الدین
 

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با خانواده و هیت امنای بنیاد مرحوم محمود شیخ زین الدین دیدار کردند.

ستاری در این دیدار صمیمی از تلاش های مرحوم دکتر زین الدین معاون پیشین فناوری و تجاری سازی برای توسعه اقتصاد دانش بنیان گفت و یاد وی را گرامی داشت.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ضمن تاکید بر ادامه تلاش های خلاقانه مرحوم زین الدین  در این بنیاد علمی و خیر، از اقدامات ارزنده وی در رونق زیست بوم اقتصاد دانش بنیان قدردانی کرد.

 

توجه به توانمندی کسب و کارهای دانش‌بنیانی جدی‌تر شده است
 

در بخش پایانی این سفر معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان اصفهان دیدار کرد.
 

وی در این دیدار بیان کرد: به مدد فعالان زیست بوم نوآوری و کارآفرینی با شدت گرفتن تحریم‌ها شتاب و قوت بیش‌تری یافته و توجه به توانمندی کسب و کارهای دانش‌بنیانی که به دست جوانان خلاق و کارآفرین به راه افتاده‌اند، جدی‌تر شده است.‌
 

ستاری ادامه داد: خوشبختانه  جامعه آموخته است که راه گذار و موفقیت کشور از مسیر توجه به خلاقیت جوانان عبور می‌کند؛ جامعه و دستگاه ها با اقتصاد دانش بنیان هم‌صدا شده‌اند و هم‌دلی و یکپارچگی که مهم‌ترین سرمایه زیست‌بوم نوآوری است، موجب شد تمنا از از خارجی‌ها برداشته شود و جامعه بر ستون مستحکم توانمندی جوانان خلاق برای ایتسادگی در برابر مشکلات از جمله تحریم‌ها تکیه کند.

 

به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، سال آینده نیز برنامه های مفصلی برای فائق آمدن بر تحریم ها با تولید کالاهای پیشرفته و های تک ایران ساخت داریم.تحریم ها کمک کرده است تا کشوری که صدها سال با فروش نفت، بر مدار فرهنگی وارداتچی حرکت کرده است به خود بیاید و ضورت تولید را احسساس کند.

ستاری همچنین افزود: در حال حاضر تقاضاهای زیادی برای محصولات دانش بنیان در حوزه های گوناگون فناوری است و با تجهیزات پیشرفته ای که توسط این شرکت ها ساخته می شود، آینده ای روشن فراروی اقتصاد دانش بنیان و افق عبور از تحریم ها پیش بینی می شود. اصفهان دارای ظفیت خوبی در حوزه اقتصاد دانش بنیان است و ظفیت صنعتی این استان در پیوند با نوآوری نیروی انساین دانشگاهی اقتصاد می شود.

 

پول نباید در انحصار بانک ها باشد
 

در ادامه نیز آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی نژاد امام جمعه و نماینده ولی فقیه استان اصفهان نیز بیان کرد: از روحیه تلاش‌گر و انگیزه شما و همکارانتان که مورد عنایت مقام معظم رهبری است و قدردانی می‌کنم و امیدوارم مسیر کارآفرینی و حمایت از جوانانی که در حال حرکت در مسیر تولید هستند با شتاب و قوت بیش‌تری دنبال شود.

 

وی ادامه داد: اگر پیشرفتی صورت گرفته، با تکیه به ظرفیت و توانمندی فکری انسان بوده است و تحریم‌ها نمی‌تواند مانعی برای رد و تعالی ایران اسلامی باشد. اصولا دشمن زمینه ساز رشد انسان است و اگر دشمن نباشد رشد نیز محقق نمی شود. وجود محدودیت ها موجب تلاش بیش تر و عزم جدی برای پیشرفت می شود. بدن انسان هم بدون مشکلات رشد نمی کند و این که حضرت امام ره گفتند ای کاش تحریم ها چند سال ادامه پیدا کند، ناظر به همین اندیشه بود.
 

طباطبایی نژاد همچنین افزود: ما سرمایه مان ر ا به سوی کسب و کارسوق ندادیم و دچار اشتباهات و مشکلاتی شدیم. پول نباید در انحصار بانک ها و بلکه باید در مسیر کارآفرینی قرار بگیرداگر بخواهیم تولید پیش برود باید تسهیلاتی را برای تولیدکننده فراهم آوریم تا عواید بیش‌تری نسبت به کسی که صرفاً سرمایه خود را در بانک ها قرار داده است، حاصل کند. ما به جای این که از مصرف تولیدکننده طرفداری کنیم باید از تولیدکننده طرفداری کنیم و تولید باید در اولویت قرار گیرد. اما راه آن چیست. راه این موضوع صرفا اقدام های مقطعی نیست وباید به صورت بنیادین با تغییر ساختارها این رویه تغییر کند.
 

نماینده ولی فقیه استان اصفهان  در ادامه گفت: خداوند تاکید فرموده است که تقوا و صبر پیشه کنید تا از دشمن به شما گزندی وارد نشود، اما ما نیز باید در کشور خودمان ساختارها را اصلاح کنیم . از جمله گمرک جزو مواردی است که باید اصلاح شود.همچنین باید ساختار بانکی اصلاح شود.برای این که به تولیدکننده کمک شود دولت یک بانک قرض الحسنه ایجاد شود و به تولیدکنندگان هم تاکید کند تا تولیدکنندگان را به سرمایه گذاری در این بانک ترغیب کنیم. موافق نیستم که پالایشگاه ها را به بخش خصوصی واگذار کنیم و باید بخش های مهم و حیاتب در دست دولت برای حمایت از مردم باشد.
 

به گفته وی، دولتی می تواند مردم را در پروژه ها و کارهای عمرانی نقش آفرین، کند و از محل این پروژه ها، به مردم سهم بدهد. باید نسبت به کسی که سرمایه و توان خود را در تولید و کارآفرینی هزینه می کند ، بخل نورزیم و راه را برای موفقیت او هموار کنیم. اگر می‌خواهیم تولید ملی را تقویت کنیم، باید زیرساخت را برای تولید تسهیل کنیم و تسهیلات لازم را برای رونق کار تولید ارائه دهیم.
 

طباطبایی نژاد  همچنین بیان کرد: یک فردی که کار تولیدی می کند و زمینه درآمد افراد دیگر را فراهم بیاورد باید حمایت شود و هیچ اشکالی در این که این فرد از رفاه و تمکن مالی برخوردار باشد وجود ندارد. بنابراین باید بتوان از این چنین فردی به هر نحو ممکن حمایت کرد. کارهای موفقی را که دنیا به شکل موفقیت آمیز اجرا کرده است الگو قرار دهیم و همین الگوها را با مدل های کشور خودمان تکرار کنیم.