محققان سوئیسی سیستمی ابداع کرده اند که می توان آن را روی کامیون ها و اتوبوس ها نصب کرد تا ۹۰ درصد گاز دی اکسید کربن را جمع آوری و بازیافت کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  به نقل از انگجت، صنعت حمل و نقل سهم زیادی در انتشار گازهای گلخانه ای دارد، به طوریکه در اروپا حدود ۴۰ درصد انتشار گازهای گلخانه ای مربوط به کامیون ها است. اکنون محققان موسسه EPFL در سوئیس طرح اولیه جدیدی برای جذب  دی اکسید کربن از اگزوز کامیون ها ابداع کرده اند که تا ۹۰ درصد از انتشار گازهای گلخانه ای می کاهد.

محققان طی این پژوهش پیشنهاد کرده اند دی اکسید کربن مربوط به اگزوز کامیون ها جمع آوری و به مایع و سپس در مخزنی بالای سقف خودرو نگهداری شود. دی اکسید کربن مایع را می توان به ایستگاه های سرویس رسانی منتقل کرد و آن را برای مصارف مختلف به کاربرد. به عنوان مثال می توان آن را به سوخت تبدیل کرد.

در فرایند جمع آوری دی اکسید کربن نخست  گازهای خارج شده از اگزوز خنک می شوند. مواد جاذب خاصی در EPFL توسعه می یابد که می تواند دی اکسید کربن را از گازهای دیگر مانند نیتروژن و اکسیژن جدا کند.

ماده جاذب پس از داغ شدن دی اکسید کربن را استخراج می کند و گرمای ناشی از موتور خودرو برای فشرده کردن این گاز و تبدیل آن به مایع استفاده می شود. مایع مذکور را می توان در یک مخزن بالای سقف خودرو جمع آوری کرد.

سیستم مذکور برای وسیله های نقلیه بزرگ مانند کامیون یا اتوبوس مناسب تر است زیرا نیازمند یک کپسول ۲ متری است که وزن آن ۷ درصد کل وزن خودرو باشد. محققان تخمین می زنند با این روش می توان ۹۰ درصد گاز دی اکسید کربن را به این شیوه بازیافت کرد. دانشمندان تخمین می زنند چندسال طول بکشد تا این طرح به طور واقعی ساخته شود.