محققان یک شرکت دانش بنیان موفق به طراحی رباتی برای آموزش گام برداری به بیمارانی که از اختلالات حرکتی رنج می برند، شده اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، امین اسدی مدیر داخلی یک شرکت دانش بنیان در گفتگو با بیان اینکه هدف ما در این شرکت طراحی سیستم‌های توانبخشی با استفاده از حوزه رباتیک است، بیان کرد: ما موفق شدیم در این شرکت رباتی را طراحی کنیم که بیماران سکته مغزی و ضایعه نخاعی می‌توانند از آن در راستای بهبودی و راه رفتن بهره ببرند.

وی با تاکید بر اینکه این ربات با هدف آموزش گام برداری و انجام تمرینات مختلف توانبخشی طراحی شده است، گفت: اصلاح الگوی راه رفتن کلیه بیمارانی که از اختلالات حرکتی پا رنج می‌برند با استفاده از این ربات امکان پذیر است.

اسدی افزود: بازوهای رباتیکی به پای بیمار، مفاصل ران و زانوی بیمار متصل و با استفاده از الگوهای حرکتی هوشمند و استاندارد با مرور زمان، نحوه حرکت و راه رفتن بیمار را اصلاح می‌کند.

وی با بیان اینکه این دستگاه در دو نسخه مخصوص کودکان فلج مغزی و بزرگسالان عرضه می‌شود، بیان کرد: در این دستگاه، سیستم تعلیق وزن هم تعبیه شده که وزن بیمار از روی پاها برداشته شود و بیمار بتواند گام برداشتن را تمرین کند.

وی عنوان کرد: در واقع با این ربات، بیمار راه رفتن را تمرین می‌کند تا مغز آنها بازآموزی شود و راه رفتن آنها به حالت نرمال برگردد.

اسدی با اشاره به اماکنی که می‌توانند از این ربات بهره ببرند، گفت: مراکز توانبخشی از جمله مراکزی هستند که می‌توانند به راحتی از این دستگاه استفاده کنند؛ به دلیل اینکه سیستم تعلیق وزن در این ربات تعبیه شده برای درمانگر نیز راحت تر است.

وی با بیان اینکه این ربات را با کمک مرکز توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران طراحی کرده ایم و مواردی که باید در ربات تعبیه شود را در نظر گرفته ایم، ادامه داد: نمونه‌های خارجی دستگاه وجود دارد ولی عموماً مراکز توانبخشی قدرت خرید این تجهیزات گران را ندارند؛ رباتی که ما طراحی کرده ایم از قیمت پایینی برخوردار است و تهیه آن می‌تواند بسیار برای مراکز توانبخشی راحت باشد.

وی با تاکید بر اینکه مجوزهای تولید دستگاه را دریافت کرده ایم، افزود: ما توانسته ایم تعدادی از این ربات را به سفارش چند مرکز توانبخشی به تولید برسانیم که اکنون در حال استفاده است.