دومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری صبح امروز در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این مراسم سخنان خود را با تسلیت رویدادهای اخیر آغاز کرد و گفت: مواجه با این اتفاقات سخت است. اما زندگی یک مبارزه است که با وجود تمام اتفاقات آن باید روی پای خود بایستیم و اتفاقاتی خوب را برای پیشرفت جامعه رقم بزنیم.

ستاری در ادامه با اشاره به اینکه دو تعریف از کارخانه و صنعت وجود دارد که از لحاظ زیرساخت های فکری با یکدیگر متفاوت هستند، گفت: کارخانه مکانی است که خط تولید آن را از خارج به کشور می آوریم و به وسیله آن محصول تولید می شود اما این محصول احتیاج به دانشگاه و دانشجو ندارد. بلکه در اینجا تنها به تربیت تکنسین نیاز داریم. اگر بخواهیم رابطه بین صنعت و دانشگاه داشته باشیم باید این تفکر را فراموش کنیم.  زیرا صنعت مکانی است که به دانشگاه نیاز دارد و در آن طراحی و ماشین سازی انجام می شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین بیان کرد: از سویی برخی انتظارات از دانشگاه ها پایه و اساسی ندارد. زیرا محصول حاصل سرمایه گذاری بخش خصوصی روی پژوهش است. دولت تنها باید زیرساخت های پژوهش را اصلاح کند. پس تحقیقات دانشگاهی نیز با پول دولت به محصول نمی رسد. این شرکت ها هستند که باعث تولید محصول می شوند.

رونق زیست‌بوم نوآوری

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان بستر توسعه شرکت های دانش بنیان را دانشگاه ها دانست و افزود: دانشگاه ها تامین کننده نیروی انسانی و محیطی برای رونق نوآوری و توسعه فعالیت استارتاپ ها هستند و از طریق فروش محصولات شرکت های خود باید درآمدزایی کنند. این موضوعی است که دانشگاه ها به آن رسیده اند. سقف آرزوهای دانشگاه ها با پول دولت محدود است. دانشگاهی که بلند پروازی و نوآوری داشته باشد از طریق فروش فناوری و قراردادهای خود درآمدزایی می کند.

ستاری در بخش بعدی سخنان خود به فرهنگ نفتی اشاره کرد و گفت: ۱۱۰ سال فروش نفت فرهنگ کارآفرینی را نابود کرد. با پول فروش نفت نمی توان دانش و فناوری را خرید‌ و صاحب صنعت شد. زیرا فناوری یادگرفتنی است.

عزم جدی برای ماندگار کردن اقتصاد دانش‌بنیان

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین گفت: فرهنگ نفتی که در کشور شکل گرفته است باید با همراهی همه تغییر کند. البته تغییر این فرهنگ عمومی در جامعه کاری سخت اما شدنی است. همه در کنار یکدیگر و در یک جبهه باید برای این تغییر مبارزه کنیم.

ستاری با بیان اینکه ظرفیت های بسیاری در کشور وجود دارد افزود: با وجود این تعداد محقق، دانشگاه ها و شرکت های دانشگاه ها تحریم ایران توسط یک کشور دیگر اتفاقی نامناسب است و نشان می دهد که در صنعت ضعف هایی داشتیم. اگر چه در این سال ها پیشرفت های بسیاری نیز داشته ایم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه صنعت فولاد در  مسیر تغییر فرهنگ خود قرار گرفته است و فرهنگ جدیدی در این صنعت در حال شکل گیری است گفت: سال گذشته ایران در حوزه کاتالیست تحریم شد و این فرصتی برای تولید آن در داخل شد و امروز نیاز به واردات این محصول وجود ندارد‌. این فرهنگ باعث شده در حوزه قطعه سازی و طراحی و داخلی سازی آن شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

بر اساس این گزارش، در ادامه این مراسم تفاهم نامه های همکاری میان نهادهای مختلف با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری امضا شد.

این جشنواره و نمایشگاه بزرگترین گردهمایی تولیدکنندگان، تامین کنندگان، بازرگانان و متخصصان زنجیره آهن و فولاد ایران است که با حمایت های نهادهایی مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می شود.

این رویداد با رویکرد بومی سازی و توسعه فناوری از ۲۳ تا ۲۶ دی ماه سال جاری در برج میلاد تهران برگزار می شود.