توسعه و ترویج گفتمان «اقتصاد دانش بنیان» بارها در اسناد بالادستی و ملی کشور مورد تاکید قرار گرفته است. بر این اساس، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری «ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان» را تشکیل داد که با تجمیع انرژی کلان کشور در این حوزه، انجام 20 خدمت مختلف را در فرمت‌های رسانه‌ای گوناگون پیگیری می‌کند.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، توسعه و ترویج گفتمان «اقتصاد دانش بنیان» بارها در اسناد بالادستی و ملی کشور مورد تاکید قرار گرفته است. بر این اساس، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری «ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان» را تشکیل داد که با تجمیع انرژی کلان کشور در این حوزه، انجام 20 خدمت مختلف را در فرمت‌های رسانه‌ای گوناگون پیگیری می‌کند.

اسناد بالادستی

در نقشه جامع علمی کشور در این‌باره نوشته شده است: « توجه به علم و "تبدیل آن به یکی از گفتمان‌های اصلی جامعه" و ایجاد فضای مساعد برای شکوفایی و تولید علم و فناوری بر مبنای آموزه‌های اسلامی از طریق توسعه و تعمیق و به کارگیری مولفه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی» از جمله اولویت‌های ترویجی در زمینه فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان است.

بر این اساس، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با توجه به تاکید نقشه جامع علمی کشور و دیگر اسناد بالادستی بر ضرورت توسعه و ترویج اقتصاد دانش بنیان و ایجاد یک بازتاب واقعی از ماهیت اقتصاد دانش بنیان در اذهان عمومی اقدام به تاسیس ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان کرد.

اولویت‌گذاری

این ستاد که در سال 1394 تشکیل شد، «کمک به تثبیت گفتمان علم و فناوری» و «اصلاح فرهنگ اقتصادی و علمی جامعه را به عنوان زیر ساخت اساسی و الزام آور برای موفقیت کشور و تشکیل زیست بوم کار آفرینی و فناوری در عرصه اقتصاد دانش بنیان و دستیابی به اهداف سیاست نظام  در گذار از اقتصاد نفتی به اقتصاد دانش بنیان » را در صدر اولویت‌های کاری خود در عرصه ترویج قرار داده است.

این اهداف بزرگ و فرا بخشی هستند و نیاز به هم‌آویی ده‌ها دستگاه و نهاد کشوری دارند. این ستاد تلاش کرده است تا در عین انجام کار عملیاتی، وظیفه نه چندان سهل هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف در این زمینه را نیز عهده‌دار شود.

مخاطبان ستاد

این ستاد بنا بر وظیفه، طیف وسیعی از مخاطبان مختلف را پوشش می‌دهد که تنها به عموم و اکثریت جامعه محدود نمی‌شوند.

«نهادهای دولتی و حاکمیتی»، «فعالان اقتصادی»، «نخبگان علم و فناوری شامل اساتید، پژوهشگران،......» و « مراکز علمی، دانشگاهی و پژوهشی» نیز جزء مخاطبان ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان محسوب می‌شوند.

20 فرمت مختلف رسانه‌ای

ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش بنیان برای تبدیل گفتمان علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان به گفتمان غالب جامعه، ماموریت‌های خود را در 20 فرمت مختلف فرهنگی و رسانه‌ای، دنبال می‌کند.

دانش‌آموزان

«حمایت از رویدادهای کار آفرینانه و کسب و کارهای نوین»، «حمایت از فرهنگ‌سازی با رویکرد دانش آموزی، ایجاد و همکاری با بخش دانش‌آموزی در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های ستادی معاونت»، «کمک به برگزاری جشنواره‌های موضوعی کار آفرینی و اقتصاد دانش بنیان در دانشگاه‌ها و استان‌های کشور»،  از جمله زمینه‌های کاری دیگر این ستاد هستند.

انتشار محتوا

همچنین: «برگزاری نشست‌های ملی هم اندیشی با فعالان اقتصاد دانش بنیان و نوآوری»، «نشست‌های فرهنگ‌سازی ترویجی با اصحاب رسانه»، «ایجاد دفتر مشترک فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش بنیان و گفتمان علم و فناوری در دانشگاه‌های مختلف کشور از جمله دانشگاه‌های شریف، تهران، امیر کبیر،....»، «حمایت از تولیدات محتوایی در فضای مجازی و ایجاد سایت‌های ترویجی»، «تولید و انتشار اخبار و گزارش‌های مرتبط و محتوایی سایت‌ها و فضای مجازی»نیز جزء فعالیت‌های این ستاد محسوب می‌شوند.

تولید برنامه‌های سمعی و بصری

 «تولید مجلات و ویژه نامه‌های تخصصی در موضوع فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش بنیان»، «برگزاری اردوهای توانمند‌سازی برای دانشجویان، دانش آموزان و علاقه مندان»، «حمایت از مسابقات، جشنواره‌ها،همایش‌ها و نشست‌های علمی و فناورانه»، «تولید برنامه رادیویی و تلویزیونی ویژه فرهنگ‌سازی  و گفتمان‌سازی اقتصاد دانش بنیان» نیز، دیگر کانال‌های هستند که از طریق آنها با جامعه هدف ارتباط برقرار می‌شود.

همکاری در همایش‌های بین المللی

 «ترویج علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان در همکاری با دو وزارت خانه آموزش و پرورش و وزارت علوم، وزارت کار و امور اجتماعی، صداوسیما»، «برگزاری تورهای علمی و فناوری برای اصحاب رسانه و فعالان اجتماعی  و سیاسی»، «فعال‌سازی سازمان‌های مردم نهاد و انجمن‌های علمی و تخصصی در راستای فرهنگ اقتصاد دانش بنیان»، «همکاری در برگزاری همایش‌های بین المللی با رویکرد ترویج گفتمان اقتصاد دانش بنیان و علم و فناوری» نیز بخش دیگری از فعالیت‌های ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را شکل می‌دهد.

تولید فیلم و مستند

 «تولید فیلم‌های آموزشی، مستند، فیلم‌های سینمایی و حمایت از جشنواره‌های ملی و بین الملی در عرصه فیلم و مستند»، «ترویج گفتمان علم و فناوری در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی»، «برنامه‌های فرهنگ سازی و گفتمان اقتصاد دانش بنیان در سفرهای هیئت دولت»، «بازنشر دیدگاه‌ها و منویات مقام معظم رهبری و مصوبات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی» نیز بخش دیگری از امور فرهنگی محوله به این ستاد را در بر می‌گیرد.