اتحادیه اروپا به دنبال یکسان سازی پورت شارژ تمامی گوشی‌های هوشمند در این قاره است تا از این طریق زباله‌های الکترونیک کمتری تولید شود و مشکلات کاربران نیز کاهش یابد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ، امروزه اکثر شرکت‌های سازنده گوشی توجهی به یکسان سازی پرت های شارژ تلفن همراه ندارند و هر یک از استانداردهای خاصی در این زمینه پیروی می‌کنند که برای کاربران مشکل ساز است. مقامات اتحادیه اروپا برای حل این مشکل در سطح این قاره دست به کار شده‌اند و می‌خواهند استاندارد واحدی را در این زمینه وضع کنند تا پورت شارژ همه گوشی‌های هوشمند با یکدیگر یکسان شود.

بر اساس تازه‌ترین بررسی‌های اتحادیه اروپا هر سال بیش از ۵۱ هزار تن زباله الکترونیکی در کشورهای عضو این قاره تولید می‌شود که بخش اعظم آنها ناشی از دور انداختن شارژرهای قدیمی و ناسازگار با تولیدات جدید است. اگر پورت شارژ گوشی‌های تلفن همراه مشابه با یکدیگر باشد، دیگر نیازی به دور انداختن شارژرهای قدیمی نخواهد بود و میزان تولید زباله‌های الکترونیکی به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

پارلمان اروپا در سال ۲۰۱۴ دستورالعملی را در این ارتباط به تصویب رسانده بود، اما از آن زمان تاکنون اقدامی برای اجرایی شدن آن برداشته نشده است. به نظر می‌رسد عدم همراهی شرکت‌های بزرگی همچون اپل و گوگل عامل عدم موفقیت دستورالعمل مذکور باشد. این شرکت‌ها می‌گویند چنین اقدامی دست مؤسسات فناوری را برای تولید محصولات خلاقانه خواهد بست و باید منتظر ماند و دید اتحادیه اروپا برای مجبور کردن گوگل و اپل به تبعیت از خود دست به چه اقدامی می‌زند.