سورنا ستاری در نشست مشترک مسئولین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و اتاق تعاون ایران، ضمن تاکید بر حمایت از بخش تعاون گفت: بی شک، این حوزه پتانسیل تلفیق با زیست بوم نوآوری در کشور را دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه افزود: از روزهای اولیه پایه گذاری و گسترش، زیست بوم دانش بنیان در کشور، تعاونی‌ها یکی از محورهای بود که مورد توجه قرار داشت. این موضوع در جلسات متعددی که با مسئولین وقت تعاون کشور، از جمله مدیران  وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مورد بررسی قرار گرفت.

تفکر مدیریتی نفتی

سورنا ستاری با اشاره به لزوم تدارک برخی پیش نیازها برای توسعه فناوری در بخش تعاون کشور گفت:  باید توجه داشت که یک اکوسیستم به صورت خلق‌الساعه و لحظه‌ای به وجود نمی‌آید، ایجاد نوآوری با تزریق بی هدف وام از جمله آسیب‌های، تفکر و مدیریت نفتی است.

 رئیس ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان با اشاره به ظرفیت‌های بالای منابع انسانی در کشور گفت: رتبه نوآوری در ایران از 120 به 61 ارتقاء یافته است و کشور، در بسیاری از حوزه‌های علوم انسانی توانسته است، رتبه های ممتازی کسب کند.

همگام شدن با تحولات

به گفته وی: این بستر مناسب می‌تواند مورد استفاده بخش تعاون قرار گیرد،ممکن است تعاونی‌های که بر ادامه روش و تفکر سنتی خود اصرار دارند در سالهای آتی، رو به اضمحلال بروند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان: راه جلوگیری از این موضوع را انطباق بخش تعاون با شرایط جدید معرفی کرد و بیان داشت: تعاونی‌ها می‌توانند  با شناسایی فرصت‌ها و ایده‌های جدید، در زمینه سرمایه گذاری جسورانه (ونچر کپیتال) بر روی استارتاپ‌ها پیشگام باشند. تاسیس مراکز نوآوری تخصصی، ویژه بخش تعاون از جمله دیگر حوزه‌های است که بخش تعاون و شرکت‌های تعاونی بزرگ می‌توانند در ایجاد آن، پیشقدم شوند.

ستاری افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز آمادگی دارد تا در چهارچوب قوانین موجود از بخش تعاون و تعاونی‌های نوآور، به صورت جدی حمایت کند. 

بالا بردن راندمان

بهمن عبدالهی رئیس اتاق تعاون ایران نیز در  این نشست با اشاره به اهم فعالیت‌های انجام گرفته در بخش تعاون، گفت:  بخش تعاون در زمینه کمی از رشد مطلوبی برخوردار بوده است، اما مدیریت این بخش در نظر دارد تا توان و تمرکز خود را بیش از گذشته بر توسعه کیفی متمرکز سازد.

به گفته عبدالهی: کیفی سازی خدمات و بالا بردن راندمان بخش تعاون می‌تواند از مسیر دانش بنیان کردن تعاونی‌ها محقق شود، امیداور هستیم که با همکاری و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بتوانیم بخش تعاون را هر چه بیشتر با تحولات سریع نوآوری و دانش در کشور همگام سازیم.