با وجود تحریم‌های یکجانبه، ایران توانسته است در زمینه رشد استارتاپ‌‎های نوآور گام‌های بلندی بر دارد. ابوالفضل باقری مدیرکل هماهنگی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی ‌و فناوری ریاست جمهوری گفت: کارخانه نوآوری آزادی به عنوان بزرگ ترین زیست بوم خاورمیانه و شمال آفریقا، مثال مناسبی برای اشاره به موفقیت ملی در این حوزه است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، با وجود تحریم‌های یکجانبه، ایران توانسته است در زمینه رشد استارتاپ‌‎های نوآور گام‌های بلندی بر دارد. ابوالفضل باقری مدیرکل هماهنگی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی ‌و فناوری ریاست جمهوری گفت: کارخانه نوآوری آزادی به عنوان بزرگ ترین زیست بوم خاورمیانه و شمال آفریقا، مثال مناسبی برای اشاره به موفقیت ملی در این حوزه است.

 برخاستن از خاکستر

قدمت ساختمان کارخانه نوآوری آزادی به حدود شصت سال پیش باز می‌گردد. در ساختمان این کارخانه ابتدا الکترود‌های جوشکاری تولید می‌شد.

 مدیرکل هماهنگی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی ‌و فناوری ریاست جمهوری در این‌باره گفت: این کارخانه الکترودسازی در سال 1338، به عنوان نخستین کارخانه الکترودسازی ایران و با انتقال دانش فنی از شرکت معتبری در کشور سوییس تأسیس شد.

وی افزود: این شرکت، با توجه به قرار گرفتن کارخانجات صنعتی خود در بافت شهری و همچنین ضرورت توسعه فضای کاری، از اوایل دهه 1380 تأسیسات خود را به خارج از شهر و 14 کیلومتر دورتر از فضای کنونی، در حوالی میدان آزادی، انتقال داد.

نخستین کارخانه نوآوری

 به گفته باقری: در واقع از حدود 16 سال پیش، مکان فعلی به حال خود رها شد که با گذشت زمان به محلی متروکه  و جرم خیز، تبدیل شده بود. در سال 1396، با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بخش خصوصی، مکان این کارخانه با هدف نوسازی و تبدیل به نخستین کارخانه نوآوری ایران، انتخاب شد.

زیرساخت‌سازی دولت و نقش‌آفرینی بخش خصوصی

 مدیرکل هماهنگی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی ‌و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این زمینه، بیان داشت: در حال حاضر، کارخانه نوآوری آزادی به عنوان بزرگترین زیست‌بوم استارتاپی خاورمیانه و شمال آفریقا شناخته می‌شود که در مکانی به وسعت 18500 متر مربع و با سرمایه‌گذاری مشترک دولت و بخش خصوصی با بودجه ای، بیش از 2000 میلیارد ریال به‌عنوان ارتباط‌دهنده استارتاپ‌ها، سرمایه‌گذاران و فعالان حوزه نوآوری و فناوری عمل می‌کند.

الگویی برای نوآوری

وی در ادامه با اشاره به مکانیزم طراحی شده برای روش عملکرد این کارخانه، گفت: کارخانه نوآوری آزادی از ظرفیت‌های قابل توجه بخش خصوصی استفاده می‌کند و نمونه کاملی از همکاری دولت و بخش خصوصی در حوزه علم و فناوری به شمار می‌رود که می تواند الگویی برای دیگر حوزه‌ها باشد.

اجتماع همه بازیگران کلیدی

 مدیرکل دفتر هماهنگی اقتصاد دانش‌بنیان با اشاره به ویژگی‌های بارز این کارخانه نوآور، افزود: حضور کلیه ارکان و بازیگران زیست‌بوم نوآوری در یک ساختار واحد مانند کارخانه نوآوری آزادی و تجمع در یک نقطه جغرافیایی مشخص از جمله محسنات این مجموعه محسوب می‌شود.

به گفته باقری: «حضور نیروی انسانی مستعد»، «تیم‌های فناور»،« استارتاپ‌های فعال»، «شرکت‌های دانش‌بنیان»، «شتاب‌دهنده‌ها»، «فضاهای کار اشتراکی»، «مراکز نوآوری تخصصی»، «سرمایه‌گذاران خطرپذیر»، «صنایع و شرکت‌های بزرگ تخصصی»، «مشاوره و مربیان متخصص و حرفه‌ای»، «شرکت‌های ارایه‌کننده خدمات مورد نیاز کسب‌وکارها» و... در این مجموعه، هم‌افزایی‌های قابل توجهی را برای زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی به وجود آورده است.

پردیس استارتاپی

 وی در ادامه با تشریع اجزای تشکیل دهنده این مجموعه نوآور، افزود:کارخانه نوآوری آزادی یکی از متنوع‌ترین زیست‌بوم‌های نوآوری و کارآفرینی را در خود جای داده است که طیف وسیعی از حوزه‌های کسب‌وکار، نوآوری و فناوری را پوشش می‌دهد؛ «هوش مصنوعی»، «اینترنت اشیاء، پردازش ابری»، «بازی‌های رایانه‌ای»، «سلامت الکترونیک»، «داروهای پیشرفته»، «مدیریت محتوا و رسانه»، «مالی و بیمه»، «معماری و شهرسازی»، «سفر و گردشگری» و ... از جمله موضوعاتی است که در این پردیس استارتاپی مورد توجه قرار گرفته است.

این کارخانه، 9 شتابدهنده و مرکز نوآوری تخصصی در حوزه‌های مختلف را در خود جای داده است و در سال 1398 به صورت رسمی افتتاح شد.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این مجموعه می‌توانند به آدرس سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مراجعه کنند.