پس از سفر موفق سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران به جمهوری خلق چین که با امضای 7 تفاهم‌نامه توسعه صادرات دانش‌بنیان‌ها به پرجمعیت‌ترین کشور دنیا دنبال شد، ستاری در راس یک هیات بلند پایه علمی، فناوری و دانش‌بنیانی صبح امروز به آنکارا پایتخت جمهوری ترکیه وارد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، این سفر با هدف توسعه تعاملات بین‌المللی شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شد تا هم صادرات محصولات، خدمات و فناوری این شرکت‌ها به جمهوری ترکیه سرعت گیرد و از نظر تبادلات و همکاری میان شرکت‌های فناور دو کشور شاهد اتفاقات و تعاملات مناسبی باشیم.

 

ترکیه گذرگاه شمال غرب آسیا و اروپا به‌شمار می‌آید و تعداد زیادی از شرکت‌های فناور آن در کشورهای مختلف و آسیای میانه پرنفوذ هستند و شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی از فرصت پیش آمده در این سفرمی‌توانند برای افزایش و توسعه تعاملات با این شرکت‌ها استفاده کنند.

 

مدیران 80 شرکت دانش‌بنیان و فناور در این سفر معاون علمی و فناوری رییس جمهوری را همراهی می‌کنند. این شرکت‌ها از حوزه‌های مانند سلامت، فناوری ارتباطات و اطلاعات، ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی و مواد پیشرفته هستند.

ستاری در نخستین روز از این سفر با معاون ریس جمهورکشور ترکیه و وزیر صنعت وفناوری وریس شورای اموزش عالی در آنکارا دیدار و گفتگو کرد  و راهکار‌های توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه میان دو کشور در این دیدارها دنبال می‌شود. 

 

پس از آن در دومین روز از این سفر معاون علمی و فناوری کشورمان به استانبول می‌رود. استانبول بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر در ترکیه و مرکز فرهنگی و اقتصادی این کشور میزبان نشست تجاری و فناوری شرکت‌های دانش بنیان ایرانی و ترک می‌شود. شرکت‌های ایرانی و ترک روابط و تعاملات خوبی با یکدیگر دارند و در این سفر توسعه این تعاملات دنبال می‌شود. همچنین در دو سال گذشته شرکت‌های دانش‌بنیان حدود 80 میلیون دلار به ترکیه صادرات داشتند.

 

ستاری در افتتاحیه این نشست سخنرانی می‌کند. همچنین در ادامه این سفر معاون علمی و فناوری دیداری با دانشجویان ایرانی مقیم ترکیه خواهد داشت.