اگر چه زهر مار تأثیر کشنده ای بر انسان دارد، اما می‌توان از آن برای تولید داروهای حیات بخش استفاده کرد و از همین رو تولید زهر از اندام‌های مار رشد یافته در آزمایشگاه در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از نیواطلس، محققان برای اولین بار توانسته‌اند از غدد موجود در اندام‌های بدن مار که در شرایط آزمایشگاهی خلق شده‌اند، زهر تهیه کنند.

استخراج زهر مار در شرایط عادی مستلزم پشت سرگذاردن فرایندی وقت گیر، خطرناک و پرهزینه است که به علت ایجاد استرس و فشار در خود مارها ممکن است نتایج مطلوب را هم به بار نیاورد. همچنین برای استخراج یک زهر خاص از یک مار ممکن است به صرف ماه‌ها زمان نیاز باشد.

اما یک گروه سه نفره از دانشجویان هلندی با پرورش نسخه‌های مینیاتوری غدد ترشح زهر مار در آزمایشگاه توانسته‌اند بر این مشکلات غلبه کنند و بدین منظور ابتدا تخم‌های مار را خریداری کردند و قبل از تولد بچه مارها نمونه‌هایی از بافت بدن آنها که محل پرورش غدد زهر است را استخراج کرده و در درون آزمایشگاه و در یک ژل مخصوص پرورش دادند.

طی مدت کوتاهی سلول‌های بنیادی این نمونه‌ها در حد مطلوب رشد کرد و آماده استخراج زهر شد. محققان توانستند ظرف مدت دو ماه نمونه‌های زیادی از این بافت‌ها را برای استخراج زهر آماده کنند. از این روش می‌توان برای تولید پادزهرهای مؤثر به منظور درمان گزش مار هم استفاده کرد.