«تجاریسازی فناوری نانو» عنوان برنامه‌ای است که توسط ستاد فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار و در آن از طرح‌هایی که ظرفیت تجاری شدن دارند حمایت می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دراین برنامه هر سال طی چند فراخوان پذیرش طرح انجام می‌شود. سومین فراخوان دریافت طرح در هشتمین دوره برنامه طرح‌های نوآورانه فناوری نانو (نانو مچ) آغاز شده است و علاقمندان از 15 بهمن ماه سال جاری تا 15 اسفندماه برای ثبت طرح خود فرصت دارند.

حمایت از فعالان حوزه فناوری نانو برای تجاریسازی دستاوردهای آنها هدفی است که در این برنامه دنبال می‌شود. هشتمین دوره این برنامه مهرماه سال جاری آغاز و دو فراخوان نیز منتشر شد. اکنون سومین و آخرین فراخوان در سال 98 منتشر شده است تا مسیر تجاریسازی ایده‌ها در این حوزه با سرعت بیشتر پیموده شود.

طرح‌های ارسال شده از 4 جنبه ارزیابی می‌شوند. معیار فنی که مواردی مانند بررسی سیر پژوهشی و تست‌های مرتبط، اعتبارسنجی نتایج ارائه شده و بررسی تست‌های کارایی در آن بررسی می‌شود. معیار نو بودن که به بررسی بررسی نوآوری طرح در داخل کشور و در سطح بین‌المللی و مقایسه جنبه نوآورانه طرح با آخرین ایده‌های مطرح در حوزه صنعتی مشابه می‌پردازد. معیار نانویی بودن جنبه دیگری است که در این طرح‌ها بررسی می‌شود. همچنین این طرح‌ها از جنبه معیار تجاری نیز مورد بررسی قرار می‌گیرند تا امکان نوسعه و بهینه سازی محصول برای کاربردهای صنعتی، امکان تولید صنعتی آن و بررسی رقبای داخلی و خارجی آن ارزیابی شود.

پس تمامی تیم‌هایی که به نمونه‌ اولیه بهینه رسیده‌اند، می‌توانند از این فرصت برای تجاریسازی محصول خود استفاده کنند و مسیر توسعه طرح نوآورانه خود را هموار کنند.

 

در صورت پذیرش طرح‌ها، حمایت‌های برنامه در دسترس فناوران قرار خواهد گرفت تا بتوانند نمونه اولیه خود را توسعه داده و آماده ورود به صنعت و بازار کنند.