شرکت‌های دانش‌بنیان از مهمترین بازیگران زیست بوم نوآوری و فناوری هستند که حمایت از آنها فعالیت‌ها در این زیست بوم را رونق می‌دهد.این مسیر خودکفایی، بومی‌سازی تجهیزات در حوزه‌های مختلف را تضمین می‌کند. توسعه بیش از 10 محصول دانش‌بنیان حوزه علوم شناختی از اقداماتی است که در این راستا شاهد آن هستیم.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛ ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌کوشد با حمایت از تولید تجهیزات داخلی و محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه، علاوه بر شناسایی پتانسیل شرکت‌های موجود، نیازهای تحقیقاتی در حوزه علوم شناختی تامین شود.

این ستاد در این مسیر از یک سو تلاش می‌کند با  سیاست  تشویق و ترغیب محققان برای دستیابی به خودکفایی و بومی‌سازی تجهیزات درحوزه علوم شناختی را مورد حمایت و پشتیبانی قرار دهد و از طرف دیگر دانش علوم شناختی در مراکز علمی و دانشگاهی توسعه و گسترش یابد. در نتیجه تلاش‌ها و فعالیت‌های مستمر در سال­های اخیر حدود بیست شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه علوم شناختی همکاری مستقیم با ستاد توسعه علوم شناختی را آغاز کرده‌اند.

همچنین با حمایت‌های این ستاد تاکنون بیش از 10 محصول مختلف در حوزه‌های مرتبط با علوم شناختی توسعه یافته و در مجموع 24 دستگاه از جمله سیستم ثبت فعالیت­‌های الکتریکی مغز (الکتروانسفالوگرام) 64 کاناله، سیستم رهگیر چشمی، fNIRS، و سیستم تحریک الکتریکی فراجمجمه­ ای از محصولات شرکت‌های دانش بنیان خریداری و در اختیار مراکز علمی و دانشگاهی در سراسر کشور قرار گرفته است.

 کمک به طراحی، تولید و ساخت دستگاه‌ها و تجهیزات در داخل کشور و بومی سازی ابزارآلات فنی و تخصصی و کاهش وابستگی‌ها و صرفه جویی ارزی از اهداف و سیاست‌های این ستاد در راستای همکاری و تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های دانش علوم شناختی است.

ستاد توسعه علوم شناختی معاونت علمی و فناوری  برای توسعه و گسترش بازارهای دانش بنیان، همواره به حمایت و پشتیبانی از شرکت‌های دانش بنیان ادامه می‌دهد.