صنعت ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی یک صنعت راهبردی و مادر محسوب می‌شود به همین دلیل این صنعت نقش مهمی در توسعه صنعتی کشورها بازی می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، یک شرکت دانش‌بنیان توانسته است با اتکا به توان و دانش بومی به تولید یک دستگاه استراتژیک صنعتی دست پیدا کند. کاربرد و اهمیت این دستگاه به حدی زیاد است که کشورهای دارنده این فناوری بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آن را تحریم و حتی یک دستگاه از آن را به ایران نفروختند.

مهدی وطنی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «ایده پردازان وطن» درباره نوع فعالیت و محصول دانش‌بنیان این شرکت گفت: این شرکت در زمینه طراحی و ساخت ماشین آلات صنعتی ویژه فعالیت دارد و محصول دانش‌بنیان این شرکت دستگاه « فلوفرمینگ» نام دارد که یک محصول استراتژیک  صنعتی محسوب می‌شود.

این فعال فناور درباره این دستگاه گفت: این دستگاه غول پیکر 200 تن وزن دارد که توانایی تولید لوله و سیلندرهای جدار نازک دقیق بدون درز تا قطر 2100 میلیمتر و طول 12000 میلیمتر را دارد.

به گفته وطنی، دستگاه  فلوفرمینگ شرکت «ایده پردازان وطن»  تنها دستگاه فلوفرمینگ چهار غلتکه موجود در کشور است.

وطنی درباره چگونگی کارکرد این دستگاه توضیح داد: دستگاه فلوفرمینگ در دسته ماشین‌آلات ساخت و تولید قرار می‌گیرد که در زمینه تولید لوله‌های جدار نازک کاربرد دارد.

وی ادامه داد: خوراک این دستگاه یک لوله با قطر 1.5 تا 2 سانتی‌متر است. این دستگاه به روش شکل‌دهی چرخشی توسط 3 یا 4 غلتک از ضخامت لوله کم و به طول لوله اضافه می‌کند. این امر سبب می‌شود که لوله‌هایی با جدار نازک با طول بلند و دقت بسیار بالا تولید شود.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «ایده پردازان وطن» افزود: با این روش استحکام لوله بالا می‌رود و به همین دلیل محصول تولید شده در بسیاری از صنایع کاربرد پیدا می‌کند.

وطنی به کاربرد گسترده دستگاه فلوفرم در صنایع مختلف اشاره و بیان کرد: دستگاه فلوفرم در صنایع خودرو، صنایع غذایی، صنایع نفت و گاز، صنایع هوافضا، صنایع پتروشیمی و صنایع لوله‌سازی کاربرد فراوانی دارد.

به گفته این فعال فناور، این دستگاه یک دستگاه استراتژیک محسوب می‌شود به همین دلیل بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این دستگاه به کشور وارد نشده است و صنایع مختلف نیز از گذشته از همان دستگاه‌های قدیمی خارجی استفاده می‌کردند.

وی از کشورهای آمریکا، آلمان، ترکیه و اسپانیا به عنوان کشورهای اصلی تولیدکننده این دستگاه نام برد.

وطنی بیان کرد: قیمت جهانی این دستگاه در تیپ و سایزهای مختلف متفاوت است و از 2.5 میلیون یورو تا 6.5 میلیون یورو می‌تواند قیمت داشته باشد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «ایده پردازان وطن» به اشتغال‌زایی صورت گرفته در این شرکت اشاره کرد و افزود: در این مجموعه 10 نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند.