معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در ادامه سفر خود به استان خراسان رضوی زیست بوم نوآوری خیام را که با هدف تبدیل ایده‌های نوآورانه به کسب و کار و همکاری دانش‌بنیان‌ها با صنعت راه‌اندازی شده است افتتاح کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و  نوآوری،  ظهر امروز زیست‌بوم نوآوری خیام با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در مشهد مقدس افتتاح شد تا زیست بوم فعالیت کسب و کارهای نوپا و تجاری سازی ایده های خلاقانه استان خراسان رضوی گسترده‌تر شود. زیست بوم نوآوری خیام ماحصل تلاش 10 ساله برای توسعه فناوری ها و تبدیل ایده ها به کسب و کار با تلاش و نقش آفرینی بخش خصوصی است.

5 بخش در این زیست بوم شامل مراکز مشاوره، شتابدهی، نهاد مالی، مرکز صنعتی، کارگزاری و نهاد مالی خدمات خود را به ایده پردازان و تیم های فناور مستقر ارائه می کنند. بیش از 45 دانش فنی در این مرکز بومی سازی شده است.

در این زیست بوم بر روی فناوری های مختلفی از جمله فرومولاسیون عطرهای طبیعی ، سموم و آفت کش های زیستی، مبارزه با مواد مخدر و دیگر حوزه های زیتس و سلول های بنیادی کار شده است. در کمیته مالی این زیست بوم بیش از 18 نفر از فعالان اقتصادی برجسته و صاحبان صنایع گرد هم آینده در این مرکز گرد هم آوردهاند و در تأمین مالی و بازار این مرکز نقش آفرینی می کنند.

ایجاد 250 شرکت دانش بنیان در چشم انداز این زیست بوم نوآوری که از ظرفیت های سخت افزاری و نرم افزاری خود برای کمک به تجاری سازی ایده ها و همکاری با صنعت بهره می برد، پیش بینی شده است. ظرف 5 سال آینده، برج 12 طبقه ای نوآوری در خراسان رضوی ایجاد می شود و در افق 10 سال آینده، 10 برج فناوری که 10 هزار شغل دانش بنیان را ایجاد می کند، شکل می گیرد و به طور متوسط سالیانه 40 تیم از این زیست بوم به بازار تجاری برسد.

20 تیم آماده ورود به بازار تجاری هستند عمدتاً در حوزه عطر حرم، آفت کش ها و کیت های الکترونیکی محصولات و خدماتشان را ارائه کرده‌اند.

در این مراسم و با حضور ستاری، تفاهم‌نامه‌های همکاری صنایع با فعالان دانش بنیان امضا شد. این تفاهم نامه ها میان زیست بوم نوآوری خیام با گروه تولیدی عالیس، شرکت چینی مقصود شرکت تولیدداروی سیمرغ داروی عطار، شرکت کشت و صنعت میلاد ، شیمی پارسیان عطار، آیوین داک، منعقد شد.

بر اساس این تفاهم نامه ها، برخی از نیازهای فناورانه صنایع مختلف با کمک نوآوری شرکت های دانش بنیان بومی سازی می شود و نیاز کشور را از واردات این محصولات کاهش خواهد داد.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری پس از این مراسم در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان خراسان رضوی با محوریت اقتصاد دانش‌بنیان شرکت می‌کند.