با رونمایی از دانش فنی و تولید فیلم های چندلایه فرآورده های تزریقی و ملزومات دیالیز صفاقی ایران ساخت توسط معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، نیاز بیماران کلیوی به تجهیزات دیالیز صفاقی تأمین و گامی بلند برای کمک به توسعه سلامت کشور برداشته شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و  نوآوری، در سفر استانی سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به خراسان رضوی و با همراهی حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی، از دانش فنی و خط تولید فیلم های چندلایه فرآورده های تزریقی و ملزومات دیالیز صفاقی رونمایی شد تا گامی بلند در مسیر تأمین نیاز بیماران کلیوی به این فرآورده‌ها با دانش فنی بومی و تولیدات ایران‌ساخت برداشته شود.

«پیشرفت» ارمغان میدان دادن به نوآوری‌ها است.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در این مراسم رونق اقتصاد کشور را در گروی ایجاد میدان و زیست بوم لازم برای شرکت‌های دانش بنیان دانست و گفت: این که شرکت ها و صنایع بزرگ از شرکت های داشن بنیان حمایت کنند و بازار را در اختیارشان قرار دهند موضوعی است که بر آن تاکید داریم و راه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان می دانیم. روش نوآورانه و محصول دانش بنیانی که در این همکاری تولید شده است، به زودی جایگزین روش های مرسوم بازار خواهد شد و این موقیتی در بومی سازی محصولاتی است که تا پیش از این در انحصار چند شرکت محدود بود.

ستاری از رونق کسب و کارهای دانش بنیان با کمک صنایع و شرکت های بزرگ گفت و ادامه داد: بازار بزرگی توسط شرکت ثامن دارو در اختیار یک شرکت دانش بنیان قرار گرفته است و با بومی شدن این فناوری که تا پیش از این وارداتی بود می تواند ضمن کمک به نیاز کشور، ارزش افزوده قابل توجهی را برای کشور به ارمغان بیاورد.

رییس ستاد توسعه زیست فناوری، پیشرفت را در گروی برون سپاری پژوهش های فناورانه به کسب و کارهای دانش بنیان دانست و گفت: لازم است در هر شرکتی کار تحقیق و توسعه انجام شود اما زمانی این واحد موفق است که کار خود را برون سپاری کند و نوآوری از شرکتی حاصل می شود که تمام زمان و نیروی انسانی خود را برای حل یک مسأله صرف می کند. این نوآوری ها حاصل میدان دادن به شرکت هایی است که نوآوری خود را درگیر صرف مسأله می کنند و این روش اثرمندتری برای کمک به توسعه فناوری در کشور است.

به گفته معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، بیش از 5هزار شرکت دانش‌بنیان و هزاران استارتاپ که ضمن ایجاد اشتغال برای نیروی انسانی دانش آموخته و خلاق، میلیاردها تومان ارزش افزوده خلق کرده اند، حاصل میدان دادن به همین نوآوری ها است.

ستاری، با بیان این که ایران جزو برترین های حوزه زیست فناوری در منطقه است بیش از 22 داروی زیست فناور توسط بیش از 600 شرکت داشن بنیان فعال این حوزه ایرانی ساخت شده است و باید از این پتانسیل در مسیر توسعه اقتدار و توانمندی جمهوری اسلامی استفاده کنیم. این حوزه اقتدار آفرین برای کشور است و محدودیت های همچون تحریم ها همواره زاینده نوآوری بوده است.

وی از حمایت معاونت علمی و فناوری برای تأمین زیرساختی و زیست بوم همکاری کسب و کارهای دانش بنیان با صنایع بزرگ گفت و افزود: بیش از 60درصد صادرات محصولات دانش بنیان ایران ساخت به حوزه زیست فناوری اختصاص دارد و اگر می خواهیم پیشرفت و توسعه پایدار را تجربه کنیم، باید به این شرکت ها زمینه و میدان بدهیم. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز به طور کامل آماده است تا از ترویج این فرهنگ و رونق همکاری های شرکت های دانش بنیان بخش خصوصی و شرکت های بزرگ حمایت کند.

تأمین نیازهای بیماران دیالیزی با محصول دانش‌بنیان ایران‌ساخت

این دستاورد دانش بنیان ایران ساخت، حاصل همکاری مشترک شرکت ثامن دارو و شرکت دانش بنیان لفاف خزر است که لفاف‌های چندلایه صنایع دارویی شامل انواع فیلمهای بسته بندی سرنگ و سایر تجهیزات پزشکی ساخته و به بازار عرضه می کند.

90 درصد از نیاز بیمارانی که نیازمند انجام دیالیز صفاقی هستند با این تولیدات تأمین و فرآیند انجام دیالیز صفاقی اکنون در داخل کشور دانش فنی این فرآیند، بومی شده است.

دیالیز در تصفیه خون بیماران دچار نارسایی کلیه استفاده می‌شود و دارای انواع همودیالیز و دیالیز صفاقی است.

در دیالیز صفاقی از صفاق (پرده‌ای طبیعی که حفره شکم را می‌پوشاند) استفاده می‌شود. این پرده سوراخ‌های کوچکی دارد و به عنوان صافی عمل می‌کند. مواد زائد و مایعات می‌توانند از بدن دفع شوند. مایع دیالیز، ازخلال لوله پلاستیکی نرم و کوچکی به نام کاتتر دیالیز صفاقی، به حفره صفاق جریان می‌یابد. در دیالیز صفاقی، فرایند دیالیز داخل شکم بیمار با استفاده از غشا طبیعی (صفاق) بعنوان غشا دیالیز انجام می‌شود. اکثر بیماران مبتلا به نارسایی کلیه می‌توانند با دیالیز صفاقی استفاده کنند.

تولید محلول های دیالیز صفاقی را در خط تولید خود داشت و اکنون با بهره مندی از دانش فنی بومی، مابقی تجهیزات و نیازهای دیالیز صفاقی در خط تولید این شرکت قرار دارد.