یک شرکت دانش‌بنیان اقدام به افزایش تولید ماسک‌های نانو در شرایط شیوع ویروس کرونا کرده است؛ این ماسک‌ها به دلیل کیفیت بالا در اختیار کادر پزشکی و بیمارستان‌ها قرار می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و  نوآوری، رضا فریدی مجیدی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان اظهار کرد: ماسک‌های تنفسی اصلاح شده با نانو الیاف برای جذب ریزگردها و عوامل بیماری‌زا با قدرت جذب ذرات ریز میکرون تا ۹۹ درصد کارایی طراحی شده است.

وی با بیان اینکه در فرآیند تولید این نوع ماسک‌ها ابتدا لایه نانوالیاف بر روی لایه میانی ماسک ایجاد شده که پس از فرایند پایدارسازی به لایه‌های دیگر ماسک دوخته می‌شود. این در حالی است که ماسک‌های معمولی این لایه میانی نانو را ندارند.

به گفته این مدیر عامل، با توجه به استفاده از فناوری پوشش دهی نانو الیاف در ماسک‌های تنفسی و پزشکی، کارایی این نوع ماسک‌ها در مقایسه با انواع تجاری آن به صورت قابل ملاحظه‌ای بهبود می‌یابد به نحوی که اتصال شبکه‌ای لایه نانو الیاف و سایر نانو لایه‌های ماسک، مانع حرکت لایه‌ها شده و نفوذ پذیری ماسک را به مقدار بسیار جزئی کاهش می‌دهد.

وی گفت: ماسک‌های اصلاح شده با نانو الیاف با توجه به کیفیت بالایی که دارند برای عموم، پزشکان و افرادی که نسبت به آلودگی محیط زیستی حساسیت بالا دارند، قابل استفاده است.

فریدی خاطر نشان کرد: در تولید این ماسک ابتدا لایه نانو الیاف بر روی لایه میانی ماسک اعمال می‌شود و پس از فرآیند پایدارسازی روی بستر با استفاده از دستگاه چینکن، سه لایه ماسک با هم چین داده می‌شوند و در مرحله بعد با استفاده از ماشین اولتراسونیک لایه‌ها به هم دوخته می‌شود و با دوخت Ear loop تولید ماسک تکمیل می‌شود.

وی با بیان اینکه این ماسک قدرت جذب گرد و غبار ۲.۵ میکرونی، جذب ذرات زیر میکرون تا ۹۹ درصد و جذب انواع ویروس باکتری و عوامل بیماری‌زا را دارد، گفت: در حالی که ماسک‌های معمولی از این قابلیت برخوردار نیستند. درواقع فیلتراسیون کامل ریزگردها بدون افزایش قابل توجه افت فشار، جلوگیری از نفوذ میکروب و ویروس و افزایش زمان فیلتراسیون و عمر ماسک از جمله مزیت‌های این ماسک‌های نانویی به شمار می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه این ماسک‌ها دارای تاییدیه نانو مقیاس است، گفت: در حال حاضر نیاز به این ماسک‌ها با توجه به شیوع ویروس کرونا بیشتر شده است از این رو توانسته‌ایم میزان تولید خود را افزایش دهیم.

فریدی با بیان اینکه به طور معمول هفته‌ای ۱۰ هزار ماسک را به تولید می‌رساندیم، خاطر نشان کرد: اما اکنون هفته‌ای ۲۰ هزار ماسک نانو را به تولید می‌رسانیم و در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌دهیم؛ معمولاً تولیدات شرکتهای دیگر بیشتر از شرکت ما است به دلیل اینکه آنها ماسک‌های معمولی را به تولید می‌رسانند.

فریدی با تاکید بر اینکه این ماسک‌ها به دلیل کیفیتی که دارند در اختیار کادرپزشکی و بیمارستان‌ها قرار می‌گیرد، گفت: ماسکهای تولیدی در این شرکت ماسک‌های n۹۵ و n۹۹ هستند؛ ما اکنون نزدیک به یک هفته است که ظرفیت تولید ماسک‌هایمان را افزایش و تحویل وزارت بهداشت داده‌ایم.