خدمات ارائه شده به شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد. ارائه انواع خدمات و معافیت‌ها در حوزه مالیات و حقوق و عوارض گمرکی یکی از بسته‌های حمایتی پیش بینی شده برای حمایت از این شرکت‌ها است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و  نوآوری،  انواع معافیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در موضوع مالیات، حقوق و عوارض گمرکی،سود بازرگانی در حوزه‌های مختلفی تقسیم شده است.  نوع خاصی از شرکت‌های دانش‌بنیان هر سال با تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به سازمان امور مالیاتی معرفی می‌شوند تا از معافیت‌های تعیین شده در قانون برخوردار شوند.

همچنین شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری نیز از برخی معافیت‌های مالیاتی برخوردار هستند. کارکنان فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان نیز با پیگیری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز از معافیت مالیاتی بهره‌مند می‌شوند.

معافیت از حقوق گمرکی، عوارض و سود بازرگانی، نوع دیگری از معافیت است که  برای شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته شده است. همچنین این شرکت‌ها می‌توانند در صورت تایید و برابر قانون از معافیت مالیات  4درصد علی الحساب بر واردات برخوردار شوند.