در سال‌های اخیر مهاجرت تبدیل به یک موضوع جهانی شده است و دیگر مختص چند کشور خاص نیست و 14 درصد از مردم دنیا به مهاجرت تمایل دارند.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، براساس آمار سال 2018 میلادی سازمان بین‌المللی مهاجرت بیشتر از 257 میلیون نفر از مردم کل دنیا مهاجر هستند به این معنی که در جایی زندگی‌ می‌کنند که  خارج از کشور محل تولدشان است.

در این بین، نکته حائز توجه این است که 90 درصد از این افرد به خواست و میل خود این نوع زندگی را انتخاب کرده‌اند و تنها 10 درصد از این افراد به صورت اجباری و یا پناهجویی مجبور به این نوع زندگی کردن هستند.

براساس همین گزارش، نیمی از کل مهاجرین از کشورهای درحال توسعه به کشورهای توسعه یافته مهاجرت کرده‌اند.

35 درصد مهاجران دارای مهارت بالا و یا تحصیلات دانشگاهی هستند

مهاجرت افراد ماهر و تحصیلکرده همواره مورد توجه کشورها بوده است. در ادامه آماری که سازمان بین‌المللی مهاجرت آن رو منتشر کرده است، 35 درصد از کل مهاجران جهان را افرادی تشکیل می‌دهند که دارای مهارت بالا و یا تحصیلات دانشگاهی هستند که سهم قابل توجه‌ای است.

در نظرسنجی که «موسسه گالوپ» انجام داده است بیش از 700 میلیون نفر از مردم دنیا تمایل به مهاجرت داشته‌اند، این یعنی این که 14 درصد از جمعیت کل دنیا مهاجر بالقوه محسوب می‌شوند و تمایل به مهاجرت در برخی از مناطق جهان مانند آمریکای لاتین و کارائیب، کشورهای اروپایی غیر عضو اتحادیه اروپا، خاورمیانه و شمال آفریقا به دلایلی مانند جنگ، قحطی و دیگر فجایع افزایش یافته است.

کشور آمریکا نخستین مقصد مطلوب برای مهاجران

هنوز هم ایالات متحده آمریکا نخستین مقصد مطلوب مهاجران دنیا است که انتظار می‌رود با توجه به سیاست‌های مهاجرتی دونالد ترامپ رییس جمهوری این کشور، این روند هر روز رو به کاهش رود.

مهاجرت‌های بین‌المللی بخشی از فرآیند جهانی سازی است. بر اساس مطالعات صورت گرفته دلیل بیشتر مهاجرت‌ها مربوط به بازپیوست خانواده یا زمینه‌های بشر دوستانه است. از همین رو بخش زیادی از مهاجران بین‌المللی را افراد فاقد تخصص و یا مهارت تشکیل داده‌اند. با این حال مهاجرت افراد با تحصیلات دانشگاهی نیز درحال افزایش است.

در کشورهای توسعه یافته به دلیل اثرات مثبت اقتصادی مهاجران تحصیلکرده برای این دسته از مهاجرین به نسبت نیروی کار ساده در حال افزایش است و این تفاوت در حوزه فناوری اطلاعات بسیار چشمگیرتر است. همچنین به دلیل کمبود افراد متخصص و ماهر، برخی دولت‌ها در کشورهای oecd  به دنبال سیاست و یا برنامه‌هایی برای آسان کردن ورود این افراد از خارج از مرزهای کشورشان هستند.