17 شرکت عضو پارک فناوری پردیس معاونت علمی محصولاتی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا و کمک به درمان بیماران مبتلا به این ویروس تولید می‌کنند. از این میان دو شرکت «حنان طب پارس» و «لیووژن فارمد» امکان تولید کیت تشخیص ویروس کرونا را دارند.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و  نوآوری، شرکت عضو پارک فناوری پردیس معاونت علمی محصولاتی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا و کمک به درمان بیماران مبتلا به این ویروس تولید می‌کنند. از این میان دو شرکت «حنان طب پارس» و «لیووژن فارمد» امکان تولید کیت تشخیص ویروس کرونا را دارند.

بعد از شیوع ویروس کرونا در سطح جهان و تایید رسمی آن در ایران و ابتلای روزافزون مردم به این بیماری، شرکت‌های دانش بنیان و فناور حوزه سلامت و فناوری اطلاعات شروع به تولید یا افزایش ظرفیت تولید محصولاتی برای مقابله با شیوع این ویروس کردند.

بر اساس سنجش‌های اولیه انجام شده، هفده شرکت عضو پارک فناوری پردیس معاونت علمی و فناوری امکان تولید محصولات با چهار عملکرد «پیشگیری»، «تشخیص»، «درمان» و «مطالعات پژوهشی» دارند.

در حوزه تشخیص، شرکت «حنان طب پارس»، فاز پژوهشی تولید «کیت تشخیص ویروس کروناCorona Virus Rapid Test» را طی کرده و به زودی این محصول وارد بازار خواهد شد. شرکت «لیووژن فارمد» نیز در حال تولید «کیت تشخیص ویروس کرونا PCR» می باشد که در آینده‌ای نزدیک وارد بازار خواهد شد.

شرکت «بنیان سلامت کسری» در حال تولید «ژل»، «اسپری» و «محلول ضدعفونی کننده دست» برپایه بنزالکونیوم کلراید و پروپیلن گلیکول (کروسپت) است. همچنین «ساشه خوراکی»، «ویال خوراکی» و «کپسول‌های تقویت کننده سیستم ایمنی بدنِ» تولید شرکت زیست تخمیر شامل: لاکتوکر، فمی لاکت، فمی لاکت توپلاس، کیدی لاکت، روژویت در حال حاضر در داروخانه‌های کشور موجود هستند.

شرکت های «بایرپل فناور»، «مروا بن»، «آرکا افشان سان» و «سینا گستر پیشرفته» نیز محلول و اسپری ضدعفونی کننده دست بر پایه انواع الکل را برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا تولید می‌کنند.

تولید ماشین بی‌هوشی

شرکت «الکترونیک برتر» نیز در حال تولید «ماشین بیهوشی برای مراقبت از بیماران در آی سی یو» بیمارستان‌هاست که در حوزه درمان کاربرد دارد.

شرکت‌ «توسن تجهیز» در حال تولید تجیهزات بیمارستانی مانند دستگاه «کاور کفش اتوماتیک حرارتی»، «ظروف کاغذی یکبار مصرفبیمارستانی ضد آب و گیاهی (شامل لگن زیر بیمار، لوله ادرار و رسیور)»، دستگاه «اینوکلاو رومیزی»، دستگاه «استریلایزر پلاسما»، «تخت شستشو و ضدعفونی بیمار» و «دستگاه ابزار شوی» است. در همین زمینه شرکت «سینوهه پاد» دستگاه‌های «استریلایزر پلاسما»، «امحای زباله بیمارستانی» و «اتوکلاو بخار» تولید می‌کند. شرکت «آرا پژوهش» نیز دستگاه «نانوسکوپ الکترونی (AFM)» را تولید می‌کند. این دستگاه را می‌توان در حوزه مطالعات پژوهشی و برای مطالعه بر ساختار ویروس استفاده کرد.

شرکت‌های «پارس وندینگ»، «توسعه اندیش اسپادانا»، «سفیر آبی آرام»، «صدای بهار» و «نرم‌افزاری و سخت‌افزاری ایران (نوسا)» از دیگر شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در پارک فناوری پردیس معاونت علمی هستند که توانایی تولید نرم‌افزارهای کاربردی برای پیشگیری و انجام امور کاری و روزانه در منزل و در پی آن کاهش امکان ابتلا به ویروس کرونا را دارند.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای مقابله با کرونا، از ابتدای شیوع این ویروس فراخوان گسترده‌ای برای به خدمت گرفتن توان شرکت‌های دانش بنیان و فناور، جهت مقابله با این بیماری، اعلام کرد.

در این راستا تعداد قابل توجهی از شرکت‌های دانش بنیان، فناور و تیم های علمی، برای تولید محصولات بهداشتی و درمانی اعلام آمادگی کردند. در حال حاضر بخش عمده‌ای از بار تولید این محصولات بر روی زیست بوم دانش بنیان و نوآور کشور قرار دارد.