دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان گفت: برای رشد و توسعه جهشی تولید در کشورمان باید هر چه بیشتر به بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان بها دهیم؛ این شرکت‌ها باید تلاش خود را در زمینه رفع نیازهای کشور بیشتر کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، پرویز کرمی مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسکانیوز، با اشاره به تعیین شعار سال ۹۹ از سوی رهبر انقلاب به نام «سال جهش تولید» اظهار کرد: خوشبختانه امسال هم رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به سنت سال‌های اخیر شعار سال و توجه جامعه را به موضوع مهم اقتصاد و تولید هدایت کردند. این نشانه‌گذاری در راستای توجه دادن و هدایت گری افکار عمومی و تشویق سازمان‌ها و نهادها بر توجه و تمرکز بر موضوع تولید و گردش اقتصاد کشور خواهد بود.

وی تصریح کرد: پیش نیاز «جهش تولید» روندی است که از سال گذشته با تمرکز بر «رونق تولید» در کشور آغاز شده بود و نیاز بود که استمرار و ادامه آن را داشته باشیم. خوشبختانه اقدامات و حرکت‌های خوب و مناسبی در سال گذشته از سوی تولید کنندگان بخش خصوصی و دولتی و خصوصا شرکت‌های دانش‌بنیان، در کشور آغاز شد و این موضوع در خصوص کالای تحریمی و مورد نیاز کشور ویژه بود. همینطور در رفع نیاز کشور به تجهیزات پزشکی ماسک و کیت و دارهای ضد کرونا.

دبیرستادفرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان افزود: وجود ۵۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان‌ در کشور باعث ایجاد روحیه امید و نشاط در میان جوانان خلاق و متخصص شده است.همچنین ۴/۵ میلیون دانشجو در مقاطع مختلف دانشگاهی و بیش از این تعداد فارغ التحصیل توانایی و استعداد خوبی را برای کشور ایجاد کرده است که باید مورد توجه مسولان و سیاست‌گذاران حاکمیتی باشد.
کرمی ادامه داد: زیرساخت‌های ایجاد شده دانشگاه‌های طراز اول پارک‌های علم و فناوری مراکز نوآوری و پژوهشی شتاب‌دهنده‌های تخصصی و خصوصا زیست بوم فناوری و نوآوری نه تنها روحیه امید و ماندگاری را در بین جوانان متدین، متخصص و خلاق در کشور ایجاد کرده بلکه باعث بازگشت بیش از ۱۵۰۰ متخصص و فارغ التحصیل ایرانی مقیم خارج از کشور از ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا به کشور شده است که هم اکنون در مراکز علمی دانشگاهی و یا شرکت‌های دانش‌بنیان یا استارتاپ های خودشان مشغول بکار شده اند. جوان ایرانی متخصص بیش از آنکه در پی پول و کسب درآمد در خارج از ایران باشد بدنبال محیط علمی موثر بودن و دیده شدن است. او نیازمند محیطی است که بتواند ایده‌ها و دستاوردهای علمی وفناوری خود را آنجا عرضه کند. حال این زیست بوم در ایران شکل گرفته و رو به رشد است.

دبیرستاد فرهنگسازی اقتصاددانش‌بنیان ادامه داد: بهترین جا برای این افراد بعد از مراکز علمی، پژوهشی و دانشگاه‌ها حضور در شرکت‌های دانش‌بنیان است. این شرکت‌ها هرچقدر قوی تر و پرتعدادتر امکان بکارگیری جوانان فارغ التحصیل دانشگاه‌ها در آنها بیشتر خواهد بود وجود دانش‌بنیان درکشور از دیگر سو به تولید علم و فناوری و در نتیجه قوی‌تر شدن و اقتدار کشور می‌افزاید.

کرمی ادامه داد: بیش از ۳۰۰ هزار شغل مستقیم به ویژه برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در رده‌های کارشناسی ارشد و دکتری حاصل کار دانش بنیان‌ها و ۱۲۰ هزار میلیارد تومان درآمدزایی و گردش مالی انها برای کشور بوده است.

مشاورمعاون علمی وفناوری رئیس جمهور گفت: بیش از ۶ هزار استارتاپ و هزار کسب وکار نوپا و صنایع خلاق در حوزه‌‌های مختلف علوم انسانی، هنر و در کشور وجود دارد این شرکت‌ها باهم افزایی و همدلی موجب شده‌اند فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف را در ادامه مسیر، تولید و خدمت به کشور و رفع نیازهای آ‌ن فراهم وامیدوار می‌کنند.

کرمی در ادامه افزود: سال گذشته حاکمیت و دولت تا آنجا که می‌شد چالش‌های موجود در فراراه شرکت‌های دانش‌بنیان وکسب وکارها را شناسایی کرده، اقدامات لازم برای رفع و تعدیل ان را آغاز و قوانین مزاحم تولید را پالایش کنند تا موانع تولید و راه‌اندازی کسب ‌وکارهای نوپا شناسایی کرده و نسبت به رفع وتعدیل انها را اقدام کنند.

کرمی افزود: اگر می‌خواهیم رویای ایرانی محقق شود باید کشورمان متقدر و پیشرفته باشد و برای تحقق آن باید به بخش خصوصی بهای بیشتری داد و جهش تولید پیش نیاز قوی شدن بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان است؛ این شرکت‌ها هم باید تلاش خود را در زمینه رفع نیازهای کشور بیشتر کنند. شرکت‌های دانش‌بنیان در سال گذشته اقدام در خور توجهی در زمینه ساخت و تولید محصولات و کالاهای مورد نیاز، تولید محصولات و کالاهای تحریمی از خود نشان دادند که امیدواریم در سال جدید هم استمرار پیدا کند.

رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی یادآورد شد: جهش تولید زمانی صورت می‌گیرد که ۳ ضلع اصلی دخیل در جامعه و ظایف و تکالیف خود را به‌خوبی انجام بدهند اول دولت و حاکمیت، بسترهای قانونی و زیرساخت، تسهیلات و حمایت‌ها و استانداردهای لازم برای محصولات تولید شده ایران ساخت را فراهم کنند. جلوگیری از قاچاق حذف بروکراسی زائد و ایجاد شفافیت در بهره گیری از امکانات دوم قشر کارآفرین و تولیدکنندگان ایرانی ضمن توجه به تولید باکیفیت و استاندارد کالاها و محصولات ایران ساخت بر تکریم مشتری و خدمات پس از فروش همت گمارند و نواوری و ارتقا را مد نظر داشته و بر آن نظارت و اجازه ندهند که کیفیت کالاها و خدمات تولید شده ایرانی پایین بیاید.

کرمی به ضلع سوم اشاره کرده و گفت: آحاد مردم و جامعه باید تلاش کنند تا همانند سال‌های گذشته به فکر حمایت از کالای ایران ساخت باشند، ایرانی ایرانی بخر را فرهنگ مسلط خود و جامعه کنند ما باید قدر کالاهای ایرانی را بدانیم ممکن است کالاهای ایرانی حتی در سال‌‌های اولیه تولید عیوب و نواقصی داشته باشد اما برای رشد اقتصاد کشور نیاز هست که مردم با خریدشان از ان حمایت کنند مردم باید از این کالاها خریداری و حمایت کنند و اما مطالبه‌گری از دولت برای نظارت بیشتر و ارتقا ان را همزمان داشته باشند.

رئیس جشنواره و نمایشگاه ایران ساخت افزود: حتما شرکت‌های دانش‌بنیان باید حمایت شوند تا بتوانند ضمن ارتقا کیفیت کالا و خدمات تولید شده نسبت به صدور کالا و محصولات خود به سایر کشورها اقدام کنند؛ زیرا برای رشد و توسعه دانش بنیان‌ها فتح سایر بازارهای بین المللی ضروری است.

کرمی همچنین خاطرنشان کرد: نقش رسانه‌ها به عنوان چشم بینای جامعه و مطالبه‌گر بسیارمهم و اساسی است. رصد مسولیت‌ها و تکالیف و تذکر انجام‌ درست و صحیح آن در این سه ضلع تضمین کننده موفقیت‌ها است. شرکت‎‌های دانش‌بنیان در ایران تبلور روح فناوری و نواوری است پس باید در تقویت و سلامت آن همه اعم از دولت قوه قضائیه و مجلس و مردم باهم تلاش کنند.