رئیس جمهوری در جلسه ستاد اقتصادی دولت به منظور بررسی آثار شیوع بیماری کرونا اعلام کرد که دولت برای آن دسته از کسب و کارهایی که بر اثر شیوع بیماری کرونا آسیب دیده اند، مشروط بر اینکه کارگر و یا کارگران خود را در این دوره زمانی اخراج نکرده باشند، تسهیلات ارزان قیمت در نظر گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی با بیان اینکه دولت در کنار اقداماتی که در بخش بهداشت و درمان انجام داده در زمینه اقتصادی و معیشت مردم و کمک به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا نیز فعال است و هیچکدام از اینها فدای دیگری نخواهند شد، گفت: رقم تسهیلاتی که برای این منظور اختصاص یافته است،  75 هزار میلیارد تومان است که با نرخ ترجیحی 12 درصد و دوره بازپرداخت دو ساله در اختیار مشمولان این طرح قرار می گیرد.

رئیس جمهوری همچنین اظهارداشت که کمک مورد نیاز بخش بهداشت و درمان و کمک 5 هزار میلیارد تومانی به صندوق بیمه، در مجموع رقمی یک میلیارد دلاری است که قرار است از صندوق توسعه ملی برداشت شود که نامه درخواست آن، تقدیم رهبر معظم انقلاب می شود.

متن کامل سخنان وی در جلسه ستاد اقتصادی دولت به منظور بررسی آثار شیوع بیماری کرونا که با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و سایر اعضای ستاد برگزار شدف به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

در مساله کرونا همانطور که مردم توجه دارند در دو بخش مهم می‌بایست تلاش می‌کردیم یکی در بخش بهداشت و درمان بود که در این زمینه تصمیمات خوبی اتخاذ کردیم و قبل از ایام فروردین بر مبنای یک فرض بدبینانه، بسیاری از اماکن مستعد را برای نقاهتگاه آماده کردیم.

اکنون دهها هزار تخت نقاهتگاهی در سراسر کشور آماده است که تقریبا از این تخت‌ها استفاده نشده و این تخت‌ها را برای شرایط بسیار بدبینانه پیش‌بینی کرده بودیم.

4 هزار تخت بیمارستانی نیروهای مسلح را هم آماده کردیم که از این تعداد هم تاکنون استفاده نشده است. امروز تمام تخت‌های بیمارستانی کشور را آماده کردیم و از این تخت ‌ها هم حدود 13هزار تخت تاکنون استفاده نشده است.

بنابراین امروز یک رقم و عدد بسیار بالایی از تخت‌های بیمارستانی و تخت‌های نقاهتگاهی در اختیار داریم که استفاده نشده است. از برنامه‌ریزی بسیار خوبی که در این کشور انجام گرفته تشکر می کنم و فکر نمی‌کنم هیچ کشوری شرایط کشور ایران را داشته باشد که در حال حاضر در سخت‌‌ترین شرایطی که همه کشورهای دنیا با آن مواجه هستند ما حدود 20هزار تخت بیمارستانی خالی را در اختیار داریم.

پزشکان و پرستاران ما هم که روزهای اولیه روند کار برای آنها بسیار خسته‌کننده بود با آماده کردن 10هزار پرستار جدید این مساله را هم حل کردیم و امروز شرایط به گونه‌ای است که پرستارهای ما می‌توانند طبق معمول در بیمارستانها فعالیت خود را ادامه دهند. البته این به آن معنا نیست که پزشکان و پرستاران ما کار عادی انجام دادند، هم از روز اول و هم امروز کارشان کار بسیار ارزشمند، فوق‌العاده، مجاهدانه و فداکارانه است و از همه آنها تشکر و سپاسگزاری می‌ کنیم.

از امروز مقررات سخت‌تری هم برای فاصله‌گذاری اجتماعی اعمال می‌شود تا بتوانیم تا حدود 20 فروردین و دو هفته‌ای که برای فاصله‌گذاری اجتماعی مدنظر قرار دادیم ان شاءالله برای شکستن زنجیره کرونا در کشور اطمینان بیشتری پیدا کنیم.

اما علاوه بر آنچه که در زمینه فعالیت‌های بهداشتی و درمانی انجام دادیم لازم بود در زمینه اقتصادی، هم برای معیشت مردم و هم برای زندگی مردم و هم برای کسب و کارهایی که آسیب دیدند فکر کنیم و این هیچ‌کدام فدای یکدیگر نخواهند شد یعنی ما در بخش بهداشت و درمان کار و وظایف خود را صددرصد انجام می‌دهیم و در بخش اقتصادی هم در حد امکان و توان فعالیت خود را انجام خواهیم داد تا این سختی‌ها برای مردم تا حد ممکن سهل‌تر شود.

برای اینکار امروز تصمیماتی اتخاذ کردیم که علاوه بر آن تصمیماتی بود که در جلسه قبلی اقتصادی اتخاذ شده بود. طرح تسهیلاتی که در اختیار 4 میلیون نفر قرار داده می شد و بسته معیشتی که در اختیار 3 میلیون قرار داده می‌شد، مربوط به گذشته بود یعنی برای قبل از سال جدید بود و اولین اقدام آن هم در هفته آخر اسفند انجام گرفت. آن طرح اجرا می‌شود و ادامه پیدا می‌کند.

حدود 6هزار میلیارد تومان هم اعتبار مدنظر قرار دادیم و ان شاءالله انجام خواهیم داد.

امروز تصمیمات دیگری را اتخاذ کردیم. اولین تصمیم این بود که نسبت به کسب و کارهایی که صدمه دیدند مشروط بر اینکه کارگری را اخراج نکرده باشند و نکنند، اگر بنگاهی صدمه دیده و کارگری را اخراج نکرده باشد تسهیلات ارزان قیمتی را در اختیار آنها قرار می‌دهیم. در این زمینه  وزارتخانه های صمت و رفاه و بخش اقتصادی دولت، برنامه ریزی و تعیین  و جدول آن را مشخص می‌کنند و در مجموع   75 هزار میلیارد تومان را برای این کار مدنظر قرار دادیم.ان شاءالله بانک مرکزی با همکاری بانکها این اقدام را انجام خواهد داد.

 75 هزار میلیارد تومان تسهیلات را با نرخ ترجیحی 12درصد در اختیار بنگاه های خدماتی و تولیدی قرار می‌دهیم و زمان بازپرداخت آن 2 سال هست. لذا نرخ این تسهیلات 12درصد و مجموع رقمی که مدنظر قرار دادیم  75هزار میلیارد تومان است.

علاوه بر این اقدامی که انجام دادیم، مواردی هم لازم است که از صندوق بیمه بیکاری استفاده کنیم، مواردی بوده و ممکن است مواردی هم پیش رو داشته باشیم، برای این کار هم رقمی حدود 5هزار میلیارد تومان مدنظر قرار دادیم برای اینکه این صندوق بتواند بیمه بیکاری را برای 3 ماهی که پیش رو داریم البته ماه فروردین و اردیبهشت، امیدواریم از این مسائل عبور کنیم و شرایط عادی شود .

یک رقمی هم بخش بهداشت و درمان نیاز دارد که این رقم را اعلام کردند و سازمان برنامه و بودجه هم رسیدگی کرده است . مجموع آنچه که بهداشت و درمان و همچنین کمکی که صندوق بیمه بیکاری نیاز دارد، رقم یک میلیارد دلاری است ان شاءالله امروز این نامه را خواهیم نوشت و امیدواریم مقام معظم رهبری هم موافقت کنند که یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی در اختیار معضلات و پیچیدگی‌های بحث کرونا مخصوصا در زمینه بحث بهداشت و درمان که نیازمندی‌های فراوانی برای تجهیز بیمارستانها و اقداماتی که باید در این زمینه انجام بگیرد، وجود دارد.

بنابراین به هموطنان عزیزمان اطمینان می‌دهیم که دولت، بخش اقتصادی و همچنین زندگی مردم را  به عنوان یک نگرانی همواره مدنظر دارد یعنی از یک طرف بحث سلامت مردم مدنظر است و از طرف دیگر نیز بحث چرخش اقتصاد و تولید کشور مدنظر قرار دارد.

الحمدالله تا امروز وضع تولید در کشور خوب بوده و ذخایر ما مکفی است و به اندازه کافی همه ذخایر به گونه‌ای است که نیازمندی‌ها را تامین کند. فروشگاهها همه مواد ضروری مخصوصا مواد غذایی ضروری مردم را تامین می‌کند. الحمدالله در این زمینه هم شرایط کشور از شرایط بسیاری از کشورهای دیگر جهان بهتر است علی رغم اینکه در فشار تحریم شدید بودیم و کشورهای دیگر نه تنها در معرض تحریم نیستند بلکه اتحادیه‌هایی دارند و با کشورهایی مرتبط هستند و منابع مالی فراوانی را در اختیار دارند. علی رغم همه مشکلاتی که داشتیم کشور تا امروز با افتخار و آبرومندانه پیش رفته و این مسیر را ان شاءالله ادامه خواهیم داد.

امیدوارم خداوند به ما کمک کند تا بتوانیم از این بلیه و مشکل سریع‌تر عبور کنیم. ان شاءالله.

والسلام علیکم و رحمت‌الله و برکاته.