گام‌هایی قدرتمند برداشته شد، در سالی که گذشت تا دانش بنیان‌ها قدرتمندتر از گذشته بازار خود را توسعه دهند. حال که شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها به طور چشمگیری توان خود را در توسعه فناوری‌های پیشرفته به کار بسته‌اند، زمان ورود به بازار جهانی و فرصت تصاحب این بازارها نیز رسیده است‌.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛ گام‌هایی قدرتمند برداشته شد، در سالی که گذشت تا دانش بنیان‌ها قدرتمندتر از گذشته بازار خود را توسعه دهند. حال که شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها به طور چشمگیری توان خود را در توسعه فناوری‌های پیشرفته به کار بسته‌اند، زمان ورود به بازار جهانی و فرصت تصاحب این بازارها نیز رسیده است‌.

پس با هدف توسعه تعاملات علمی و فناورانه سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به کشورهای روسیه، جمهوری خلق چین و ترکیه در سال گذشته سفر کرد‌. در این سفرها مدیران شرکت‌های دانش بنیان هیات علمی و فناوری را همراهی کردند.

 

از آنجا که، روابط تجاری ایران و روسیه قدمتی دیرینه دارد و زمان آن رسیده بود که شرکت‌های دانش‌بنیان در کنار این روابط تجاری، همکاری‌های فناورانه میان دو کشور را عمق ببخشند.

 

همکاری‌های فناورانه ایران و روسیه تقویت شد

 

در همین راستا، تیرماه سال گذشته معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در راس هیات علم و فناوری وارد مسکو شد. سفری که تقویت همکاری‌های فناورانه میان دو کشور در آن دنبال شد.

 

۷۰شرکت دانش‌بنیان در این سفر حضور داشتند. از همان نخستین روز ورود به مسکو برنامه‌ها به گونه‌ای بود که توانمندسازی شرکت‌های دانش بنیان در آن دنبال شد. بنابراین همراه معاون علمی و فناوری رییس جمهوری شرکت‌ها از دهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعتیاینوپروم ۲۰۱۹بازدید کردند. در این نمایشگاه بیش از ۶۰۰ شرکت معتبر از ۱۰۷ شرکت دنیا در شهر یکاتریونبورگ دستاوردهای خود را ارائه دادند. پس فرصتی برای شناسایی فناوری‌های جدید برای دانش‌بنیان‌ها فراهم شد تا از آن برای توسعه بازار خود بهره برند.

 

دو نشست تجاری و فناوری برگزار شد

 

همچنین ستاری در سفر به روسیه در دو نشست تجاری و فناوری در شهرهای مسکو و یکاتریونبورگ حاضر شد. در این نشست‌ها ایجاد بستری برای صادرات محصولات، یافتن شریک تجاری، جذب سرمایه گذار و انتقال فناوری مدنظر قرار گرفت.

در این نشست‌ها ۱۰ قرارداد و تفاهم‌نامه همکاری میان شرکت‌های دو کشور منعقد شد که در حوزه‌هایی مانند خدمات مهندسی نفت و گاز، واقعیت مجازی، دارو، واکسن، شتابدهی، تولید ربات جراحی، تولید بازی‌های مشترک بودند.

 

هیات ایرانی وارد چین شد

 

پس از سفر به روسیه، آبان ماه معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به دعوت رسمی وزیر علوم چین به این کشور سفر کرد. از آنجا که چین پرجمعیت‌ترین کشور دنیا است و تولید ناخالص بالایی دارد ، حضور هیات ایرانی به همراه شرکت‌های دانش بنیان آشنایی با بازار این کشور برایتوسعه صادرات و بازار را به همراه داشت.

در این سفر دو نشست تجاری و فناوری در شهرهای شانگهای و شنزن برگزار شد. توسعه صادرات شرکت‌های دانش بنیان، فناور و خلاق در این نشست‌ها دنبال شد. علاوه بر آن حضور در نشست‌ها آشنایی با آخرین دستاوردهای علمی و فناورانه دو کشور و بررسی و نیاز سنجی بازار را به همراه داشت. در نشست شنزن ۷تفاهم‌نامه همکاری میان شرکت‌های دانش بنیان ایرانی و طرفین چینی امضا شد. سلول درمانی، ژن درمانی و موضوع تولید مشترک ربات‌های اجتماعی برخی از موضوعاتی است که در راستای آن تفاهم‌نامه همکاری منعقد شد.

چن رودگی شهردار شهر شنزن در دیدار با معاون علمی و فناوری رییس جمهوری کشورمان از پیشنهاد هر گونه همکاری علمی و فناورانه با ایران استقبال کرد.

همچنین ستاری نیز در این دیدار گفت: شنزن می‌تواند خواهر خواننده برخی شهرهای ایران باشد. توسعه فناورانه چین قابل الگوبرداری برای ما است. زیرا ایران نیز با توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری رهایی از اقتصاد نفتی را دنبال می‌کند. به گونه‌ای که به زودی شرکت‌های نفتی و فولاد توسط شرکت‌های فناور کنار زده می‌شوند و حجم قابل توجهی را در اقتصاد به خود اختصاص می‌دهند.

 

ترکیه میزبان دانش‌بنیان‌ها شد

 

پس از سفر به چین، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در راس هیات۸۰ نفره دانش‌بنیان در بهمن ماه به ترکیه رفت. ستاری در این سفر با معاون رییس جمهور کشور ترکیه، وزیر صنعت و فناوری و رییس شورای آموزش عالی آنکارا دیدار و گفتگو کرد. در این دیدارها راهکارهای برای توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه دو کشور دنبال شد. همچنین ستاری در نشست‌های تجاری و فناوری که در این سفر برگزار شد، شرکت کرد.