خط تولید دو نوع کیت تشخیصی کرونا ویروس شامل کیت‌های مبتنی بر آنالیز PCR و نیز کیت‌های سرولوژی در شرکت دانش‌بنیان «پیشتازطب» با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری رونمایی شد تا گامی قدرتمند برای مبارزه با این بیماری توسط زیست بوم نوآوری و فناوری باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، ستاری در این بازدید بر توانمندی بالای کشور در حوزه تولید کیت های تشخیصی کرونا اشاره کرد و گفت: از زمان شیوع این ویروس در کشور شاهد اتفاقات خوبی بودیم و امروز در نقطه‌ای قرار داریم که می‌توان گفت تمام محصولات در داخل کشور و با استفاده از توانمندی نیروی انسانی داخلی تولید می‌شود.

 ستاری ادامه داد: بخشی از توانمندی شرکت‌ها در تولید تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای مبارزه با کرونا مانند تجهیزات اتاق عمل، اتاق آی‌سی‌یو و نیز لوازم مورد نیاز برای پیشگیری و کنترل بیماری کرونا مثل ماسک، دارو و غیره است. خوشبختانه همه این تجهیزات در داخل کشور و به دست شرکت‌های دانش‌بنیان تولید می شوند.

در تولید دو نوع کیت تشخیصی کرونا توانمند شدیم

 رییس ستاد توسعه زیست‌فناوری، تولید کیت‌های تشخیصی ایران‌ساخت را یک گام بلند در مبارزه با کروناویروس دانست و گفت: تولید کیت‌های تشخیص، یکی دیگر از اتفاقات ویژه در این حوزه است. ۶ شر‌کت دانش بنیان در این حوزه تاییدیه‌های نهایی را اخذ کرده‌اند و انواع مختلف این کیت‌ها را تولید می‌کنند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به این‌که شرکت پیشتاز طب یکی از بزرگ ترین شرکت‌های فناور فعال در این حوزه است، بیان کرد: دو نوع کیت تشخیصی توسط شرکت این شرکت دانش بنیان وجود دارد. نوع نخست کیت‌هایی است که بر اساس آنالیز پی‌سی‌آر (PCR) عمل می‌کنند و توان تولید این نوع از کیت‌ها 100 هزار عدد درهفته است.

 کیت‌های سرولوژی توانمندی سیستم ایمنی در مقابله با کرونا را ارزیابی می‌کند

ستاری، نوع دوم را کیت های سرولوژی دانست که قابلیت تشخیص کرونا را دارد و 2 میلیون کیت از این نوع در هفته به تولید می‌رسد. این اتفاق در برای کشور اهمیت دارد. کیت های سرولوژی کرونا با هدف تشخیص این‌که آیا سیستم ایمنی بدن افراد جامعه نسبت به این بیماری پاسخ داده است یا خیر به تولید رسیده است.

این محصول به لحاظ کاربردی در کنار کیت های تشخیصی کارآمد است و به عنوان یک ابزار صرف تشخیصی نیست که موازی با کیت های تشخیصی کرونا  مورد استفاده قرار می گیرد.


رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان همچنین گفت: البته با گسترده شدن ظرفیت تولید دیگر شرکت‌های فناور، قطعا این ارقام بزرگ تر و معنی دارتر خواهد شد و می توانیم به یکی از صادرکنندگان جدی کیت های تشخیصی بدل شویم. همچنین بخشی از شرکت ها نیز در حوزه کیت های استخراج کار می‌کنند که عملا این سه نوع کیت در کشور به تولید انبوه رسیده است. این تولیدات ضمن آن‌که پاسخگوی نیاز داخلی است، می تواند به دیگر کشورها صادر شود.


به گفته ستاری، این اتفاقات خوب در حوزه تجهیزات پزشکی، هوش مصنوعی و آی‌سی‌تی هم افتاده است. اتفاقاتی که همه برآمده از دل زیست بوم فناوری و نوآوری و توسعه آن در کشور است. این بحران ثابت کرد باید این زیست بوم در تمام صنایع فعال شود تا در شرایط بحرانی مشکلی ایجاد نشود.

 ۲۳ داروی زیستی در داخل کشور تولید می‌شود

وی در بخشی از سخنان خود بیان کرد: بین ۱۵ تا ۲۰ روز آینده ۴۰ خط تولید ماسک‌، در کشور راه اندازی خواهد شد. هم چنین در حوزه تولید مواد ضدعفونی کننده و تجهیزات پزشکی هم شرایط بسیار خوبی داریم. ایران در حوزه تولید بیوتک پیشرفت های قابل توجهی داشته است و درحال حاضر ۲۳ داروی زیستی در داخل کشور تولید می شود. این در حالی است که در ترکیه حتی یک داروی زیستی داخلی هم تولید نشده است. همه این موفقیت ها را مدیون توانمندی و ظرفیت های استارتاپ ها، دانش بنیان ها و زیست بوم فناوری و نوآوری هستیم‌.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه از اقدامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان خط اول مقابله با این بحران تشکر کرد و ادامه داد: در واقع ما به عنوان پشتیبان عمل می کنیم و با کمک دانش بنیان ها به مدد نظام درمان و سلامت کشور آمده ایم. این روزها کادر درمان خط مقدم حمله هستند. ما کمک می کنیم شرکت ها پا بگیرند و نیازهای کادر درمان را تامین کنند. امروز شرکت هایی در کشور داریم که در مقیاس انبوه محصولاتی تولید می کنند که هم سطح استانداردهای بین المللی است.

ستاری همچنین بیان کرد: تشخیص کرونا و تخمین میزان واگیری این بیماری در بین جامعه با این کیت‌ها انجام می‌شود.  همچنین با تست سرولوژی می توان با اطمینان بیشتری گفت که چه کسانی قبلا به این بیماری مبتلا شده اند اما هیچ علامت و نشانه‌ای ندارند‌.

وی در این میان به نکته ای مهم اشاره کرد و گفت: در کشور شرکت های دانش بنیانی فعال هستند که در زمان بروز بحران‌ها رویداد را تشخیص می دهند، نیازها را می شناسند و برای رفع این نیازها، تجهیزات لازم را طراحی می کنند و می سازند. این رویکردی است که همه صنایع به آن نیاز دارند.