بنیاد ملّی نخبگان بر اساس آیین‌نامة «شناسایی و پشتیبانی از برگزیدگان ادبی‌کشور»، فرایند شناسایی آحاد اجتماعات ادبی را در دو ردة «مستعد برتر ادبی» و «سرآمد ادبی» در سال 1399 آغاز کرده و تسهیلات ویژه‌ای را به برگزیدگان ادبی کشور اعطا می‌کند.

 

باسمه تعالی شأنه

 

اطلاعیة انتخاب برگزیدگان ادبی‌کشور

 

بنیاد ملّی نخبگان بر اساس آیین‌نامة «شناسایی و پشتیبانی از برگزیدگان ادبی‌کشور»، فرایند شناسایی آحاد اجتماعات ادبی را در دو ردة «مستعد برتر ادبی» و «سرآمد ادبی» در سال 1399 آغاز کرده و تسهیلات ویژه‌ای را به برگزیدگان ادبی کشور اعطا می‌کند. مهم‌ترین نکات این تسهیلات به شرح زیر است:

 

  1. متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانة جامع اطلاعاتی بنیاد ملّی نخبگان به نشانی http://Sina.bmn.ir ، ضمن نام‌نویسی در بخش «نام‌نویسی متقاضی» و انتخاب گزینة «ادبی» در بخش «حوزة فعالیت»، اطلاعات خود را ارسال‌کنند.

     

  2. شروط لازم برای بهره‌مندی از این تسهیلات به شرح زیر است:

    2ـ1. مستعدان برتر ادبی باید واجد ویژگی‌های زیر باشند:

    الف. آثار زبانی و ادبی آنان دارای نشانه‌هایی خلاقانه، نوآورانه، واجد ارزش‌های ادبی و متفاوت باکار عموم باشند.

    ب. احوال و آثار آنان معرف تخلّق به ادب اسلامی، التزام عملی به نظام اسلامی و آیین ملّی باشد.

    ج. در محدودة سنی 15 تا 40 سالگی باشند.

     

    2ـ2. سرآمدان ادبی باید واجد ویژگی‌های زیر باشند:

    الف. صاحب سبک و شیوه‌ای نوآورانه درآفرینش‌آثارادبی بوده، سال‌های متمادی از عمر خود را در آن شاخة ادبی به صورت فعال و پیشرو سپری‌کرده باشند.

    ب. احوال و آثار آنان معرف تخلّق به ادب اسلامی، التزام عملی به نظام اسلامی و آیین‌ ملّی باشد.

    ج. در محدودة سنی بالاتر از 40 سال باشند.

     

  3. شرط کافی برای بهره‌مندی از این تسهیلات به شرح زیر است:

برگزیدگان باید اولاً حدنصاب لازم، دست‌کم 150 امتیاز (در ردة مستعدان برتر ادبی) و 300 امتیاز (در ردة سرآمدان ادبی) را از فعالیت‌های نخبگانی ادبی به دست آورند و ثانیاً حائز بیشترین امتیاز در بین سایر متقاضیان در دورة بررسی باشند.

 

 

یادآوری 1: صرفاً فعالیت‌های مرتبط با حوزة ادبیات (شامل: «شعر»، «داستان» و «تخصص‌های زبانی و ادبی (از جمله: نویسندگی، ویرایش، آموزش زبان فارسی، ترجمه، زبان‌شناسی و پژوهش زبانی‌وادبی)») مورد بررسی قرار می‌گیرند.

 

یادآوری 2: هر یک از فعالیت‌های نخبگانی دارای امتیازی برای شناسایی افراد مستعد و سرآمد است و داشتن شرایط یک بند الزاماً به معنای برگزیدگی نیست.

 

یادآوری 3: متقاضیان به شکل فردی یا با معرفی از سوی نهادهای معتبر ادبی (دانشگاه‌ها، انجمن های علمی، نهادهای تخصصی ادبی و ...) می‌توانند در فرایند ارزیابی شرکت کنند.

 

یادآوری 4: چنانچه در هر مرحله از بررسی مشخص شود متقاضی اطلاعاتی خلاف واقع را ارسال کرده است، متقاضی نه‌ فقط از این تسهیلات بلکه از تمامی تسهیلات بنیاد محروم می‌شود و عدم صداقت وی به دستگاه‌های ذی‌ربط اعلام و به لحاظ حقوقی موضوع پیگیری می‌شود.

 

یادآوری 5: آخرین زمان دریافت مدارک و مستندات متقاضیان 1399/4/31است.

 

یادآوری 6: متقاضیان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به وبگاه بنیاد ملّی نخبگان به نشانی http://bmn.ir (بخش «تسهیلات و حمایت‌ها») مراجعه کنند یا با شماره تماس 63478363 ـ021 تماس حاصل فرمایند.