مدیرکل سنجش از دور سازمان فضایی ایران گفت: رصد داده های ماهواره ای نشان می دهد که به دلیل خانه نشینی مردم در ایام کرونا، میزان دی اکسید نیتروژن هوا حداقل تا ۵۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، مصطفی منصورپور از پایش ماهواره ای میزان دی اکسید نیتروژن جو و میزان پارامترهای آلوده کننده هوا در بحران کرونا خبر داد و گفت: بررسی ها نشان می دهد که به دلیل خانه نشینی مردم در این ایام و کاهش میزان ترافیک شهری، میزان دی اکسید نیتروژن هوا حداقل تا ۵۰ درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به رصد و پایش ماهواره ای از طریق داده های سنجش از دور از میزان ترافیک و شرایط جوی در دوران شیوع کرونا، گفت: نمایش میزان تراکم مبتلایان به کرونا در سطح کشور با استفاده از نقشه از جمله اقداماتی است که در ایام ابتدای شیوع کرونا انجام شد. اما پس از آن موضوع رصد ترافیک با استفاده از تصاویر سنجش از دور در دستور کار قرار گرفت.

منصورپور ادامه داد: قصد بر این بود که مشخص شود در ایام کرونا و خانه نشینی و دورکاری مردم، چند درصد شاهد کاهش ترافیک هستیم و در شهرها چه میزان ترافیک در جریان است. این موضوع با استفاده از تصاویر ماهواره ها مانیتور شد و مقایسه ای میان ترافیک نوروز ۹۹ با نوروز ۹۸ صورت پذیرفت اما با توجه به شرایط ابری مناطق مختلف، موفق به ثبت تصاویر ماهواره ای با رزولوشن بالا نشدیم.

مدیرکل سنجش از دور سازمان فضایی ایران گفت: یکی دیگر از اقداماتی که از سال ۹۸ آغاز کردیم و با توجه به دوران شیوع کرونا تمرکز بیشتری بر آن صورت گرفت، بررسی و پایش مستمر میزان آلاینده های جوی و پارامترهای آلوده کننده هوا با استفاده از تصاویر ماهواره سنتینل ۵ است.

وی گفت: براین اساس در زمستان سال ۹۸ نیز چندین نقشه از میزان آلودگی ها و وارونگی هوا در شهر تهران و شهرهای پرجمعیت را منتشر کردیم. هم اکنون نیز با توجه به شیوع ویروس کرونا، بررسی تغییرات آلاینده ها نسبت به زمان عادی در دستور کار قرار گرفت و تاثیرات کاهش و افزایش ترافیک شهری روی آلاینده ها مطالعه شد.

منصورپور خاطرنشان کرد: پاپش دی اکسید نیتروژن جو در مقایسه نوروز ۹۹ با نوروز ۹۸ با استفاده از داده های سنجش از دور انجام شده است و مقایسه میزان این عنصر در جو در کلانشهرهایی مانند تهران، قم و اصفهان کاهش قابل ملاحظه ای را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه یکی از عوامل تولید دی اکسید نیتروژن در هوا، سوخت های فسیلی هستند که شامل بنزین و گازوییل ناشی از ترافیک شهری و بین شهری می شود، گفت: مقایسه میزان دی اکسید نیتروژن در جو نشان می دهد که با کاهش ترافیک و فعالیت های صنعتی در کشور نسبت به سال گذشته، میزان آلایندهای جو کاهش قابل توجهی داشته است.

مدیرکل سنجش از دور سازمان فضایی ایران با اشاره به اینکه این برآورد در مقایسه نوروز سال ۹۸ و ۹۹ انجام شده که کاهش ۵۰ درصدی آلاینده ها ناشی از کاهش ترافیک را نشان می دهد، افزود: این بررسی ها از کاهش بیش از ۵۰ درصدی دی اکسید نیتروژن هوا حکایت دارد که البته این مقایسه در ایام عید صورت گرفته و به طور کلی نیز در این ایام با کاهش ترافیک های درون شهری روبه رو هستیم. به همین دلیل برآورد می شود که در صورت ادامه خانه نشینی و دورکاری مردم در ایام کرونا، میزان کاهش آلاینده ها از روزهای عادی سال نیز بسیار محسوس تر باشد.

نقشه میانگین غلظت نیتروژن